۰

محدودیت‌های صادراتی آمریکا بلای جان سرمایه گذاران شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۶
محدودیت‌های صادراتی آمریکا بلای جان سرمایه گذاران شد
محدودیت‌های صادراتی آمریکا بلای جان سرمایه گذاران شد

آی‌تی‌من- بایدن هفته گذشته با هدف حفاظت از امنیت ملی، جلوگیری از خروج سرمایه و نیروی کارشناس آمریکایی برای کمک به نوین سازی ارتش چین، دستور اجرایی امضا و سرمایه گذاری جدید در فناوری‌های حساس این کشور از جمله تراشه‌های رایانشی را منع کرد.

در این میان سرمایه گذاران آمریکایی از این خبر چندان خوشحال نیستند. آنها معتقدند چنین محدودیت‌هایی کمتر از تصوراتشان است و بعید به نظر می‌رسد به سرمایه گذاری‌های غیر فعال در سهام عمومی‌چین گسترش یابد. اما چند کارشناس اشاره کردند نگرانی اصلی آنها تصمیم چین برای انتقام از اقدام بایدن است.

ریک مکلر یکی از شرکای شرکت سرمایه گذاری چری لین در نیوجرسی آمریکا می‌گوید: پیامد این اقدام تا حد زیادی به واکنش چین بستگی دارد. کارزار فناوری بین دو کشور تاثیر منفی زیادی بر بازار دارد و به نظر می‌رسید دولت سعی دارد بدون افزایش تنش با چین این اقدام را اعلام کند.

وزارت بازرگانی چین در واکنش به دستور اجرایی بایدن اظهار نگرانی و اعلام کرد این کشور حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ نگه داشته است. برخی تحلیلگران چینی معتقدند گزینه‌های انتقام جویانه پیش روی چین محدود هستند، بنابراین تنش بین دوکشور بیشتر نمی‌شود.

از سوی دیگر برخی معتقدند چنین دیدگاهی بسیار خوش بینانه است.

در ماه مه ‌پس از آنکه دولت آمریکا مجموعه ای از محدودیت‌های صادراتی را بر قطعات و ابزارهای تراشه سازی به چین وضع کرد، این کشور نیز در مقابل شرکت تراشه سازی آمریکایی میکرون را هدف گرفت.

تیم پلامب مدیر ارشد اجرایی صندوق « پلامب فاندز» در این باره می‌گوید: ساده انگارانه است که تصور کنیم چین هیچ اقدام انتقام جویانه ای انجام نخواهد داد. این کشور می‌تواند صادرات فلزات نادری که در محصولات الکترونیک، خودروهای برقی و دیگر تجهیزات به کارمی‌رود را محدود کند و در نتیجه دیگر شرکت‌های فناوری آمریکایی را هدف بگیرد.

 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۱۵۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما