۰

لزوم بررسی تخلفات عمده فروشان موبایل

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۹
لزوم بررسی تخلفات عمده فروشان موبایل
لزوم بررسی تخلفات عمده فروشان موبایل

آی‌تی‌من- براساس تاکید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که با توجه به مصوبه سال 1398 دولت در خصوص شیوه قیمت‌گذاری کالاهایی که از طریق رویه واردات در برابر صادرات خود(و برخی رویه‌های وارداتی دیگر) وارد کشور می‌شوند، کلیه آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک وارداتی باید براساس نرخ سامانه سنا (حدود 42 هزار تومان) قیمت‌گذاری شوند.

با این وجود شاهد هستیم که عملا چنین اتفاقی در بازار داخلی رخ نداده است. ظرف یک سال گذشته شاهد بودیم که آیفون‌های آمریکایی بعضا به طور لحظه‌ای براساس نرخ دلار تلگرامی(بازار آزاد) تغییر قیمت می‌دادند و قیمت‌های آنها تا 100 میلیون تومان نیز افزایش یافت.

در حال حاضر نیز این رویه تغییر نکرده است و شاهد هستیم که این دسته از تلفن‌های همراه همچنان با نرخ‌های بسیار بالاتر از نرخ سامانه سنا قیمت‌گذاری می‌شوند.

حتی در برخی موارد قیمت‌گذاری براساس ارقامی بالاتر از نرخ دلار تلگرامی انجام می‌شود چرا که افراد سودهای فروش بالایی را برای خود در نظر می‌گیرند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که به طور معمول واردکنندگان، از این جهت که به طور مستقیم تحت نظارت هستند، کالای وارد شده را با شیوه قیمت‌گذاری تعیین شده به عمده فروشان می‌فروشند اما از این مرحله است که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند و مبنای قیمت‌گذاری به دلار تلگرامی تغییر می‌کند.

باید توجه داشت که در این بین در کنار بحث گران‌فروشی که باید با آن برخورد جدی انجام شود، بحث فرار مالیاتی نیز وجود دارد.

بنابراین و با توجه به اینکه در شرایط کنونی هم حقوق دولت و هم حقوق مصرف‌کنندگان تضییع می‌شود، این انتظار وجود دارد تا دولت هر چه سریعتر اقدام قاطعی در خصوص این گران فروشی مشهود صورت دهد.
 
 
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۸۱۵۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما