۰
تنظیم‌گری به جای دعوا

سازمان غذا و دارو پیگیر شكایات خود از سكوهای فروش دارو نمی‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۹
سازمان غذا و دارو پیگیر شكایات خود از سكوهای فروش دارو نمی‌شود
سازمان غذا و دارو پیگیر شكایات خود از سكوهای فروش دارو نمی‌شود
آی‌تی‌من- امیر سیاح طی سخنانی در حاشیه هفتاد و هفتمین جلسه هیات مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار در تشریح مصوبات این جلسه اظهار داشت: پلتفرم‌ها و سکو‌های توزیع دارو از هیات مقررات‌زدایی خواسته بودند شرایط کارشان قانونمند بشود و سازمان غذا و دارو به جای شکایت، وارد فاز تنظیم‌گری و تعیین حد و حدود برای فعالیت آنها بشود.
 
وی افزود: هیات مقررات زدایی این درخواست را پذیرفت و از سازمان غذا و دارو خواست که در اسرع وقت مقررات و حد و حدود فعالیت سکو‌های توزیع دارو را روشن کند که خوشبختانه پذیرفتند، زیرا آنها نیز قبول دارند که فعالیت توزیع دارو دارد به سمت سکو‌های آنلاین می‌رود و در آینده، داروخانه‌ها بیشتر در کارهای تخصصی توزیع دارو و نه رساندن آن به بیمار، فعالیت خواهند کرد.
 
سیاح تصریح کرد: رسیدن به این نقطه، یکسری تنظیم‌گری‌ها می‌خواهد که سازمان غذا و دارو قول داده، سریع‌تر انجامش دهد.
 
وی گفت: هیات مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار همچنین از سازمان غذا و دارو خواست که شکایت‌هایش علیه سکو‌های توزیع دارو را پیگیری نکند تا دستورالعمل آن را بنویسد و ابلاغ شود که احتمالا تا ماه آینده این اتفاق رخ خواهد داد.
 
گفتنی است که از زمان آغاز به‌کار پلتفرم‌هایی مانند اسنپ‌دکتر، نهادهایی مثل سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان در برابر آنها موضع گرفته‌اند.
 
در یکی از آخرین واکنش‌ها، مسعود جلال رییس بیستمین همایش سالانه انجمن علمی‌داروسازان ایران، روز 15 مرداد امسال گفته بود که توزیع دارو از طریق بستر‌هایی مانند پلتفرم‌های عمومی ‌ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود؛ زیرا سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

جلال ادامه داد: از مشکلات این شیوه از توزیع دارو این است که مشخص نیست دارو‌ها از چه منابعی تأمین و تحت چه شرایطی نگهداری و توزیع می‌شوند و نظارت مطلوبی بر این روند وجود ندارد.

اسفند سال گذشته نیز رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر فعالیت غیرمجاز برخی پلتفرم‌های اینترنتی در حوزه فروش دارو، گفته بود که سازمان غذا و دارو برای پلتفرم‌های غیرمجاز فروش دارو در فضای مجازی اعلام جرم و تاکید کرده است که این اقدام غیرقانونی است و حتی یکبار محکوم و جریمه هم شدند که البته این اقدام بازدارنده نبوده است.
 
این درحالی ا‌ست که پلتفرم‌های خدمات آنلاین سلامت تاکید دارند که بر اساس آیین‌نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت، وزارت بهداشت، وزارت امور اقتصادی و وزارت ارتباطات مکلف به تهیه و تنظیم آیین‌نامه در خصوص ارایه خدمات آنلاین حوزه سلامت آنلاین هستند و بر اساس قوانین سابق از جمله قانون نظام صنفی و ضوابط پلتفرم‌های حوزه سلامت و این قانون، ارایه خدمات آنلاین سلامت قانونی است.
 


 
کد مطلب : ۲۸۱۵۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما