۰

جزئیات طرح ساماندهی ارائه دهندگان خدمات ابری

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۱
جزئیات طرح ساماندهی ارائه دهندگان خدمات ابری
جزئیات طرح ساماندهی ارائه دهندگان خدمات ابری

آی‌تی‌من- هادی ملکی پرست، مدیرکل اعتباربخشی و صدور پروانه فعالیت سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص ساماندهی و اعتبار بخشی به ارائه دهندگان خدمات ابری گفت: موضوعی که در ساماندهی زیست بوم خدمات ابری اتفاق افتاد این بود که با توجه به اینکهمصوبه ۲۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بخشی از فراهم کنندگان خدمات ابری را پوشش نمی‌داد و صرفاً به مرکز داده ورود کرده بود، در صدد تغییر این مصوبه بر آمدیم تا تمام حوزه صنعت مرکز داده چه آنهایی که خودشان مرکز داده دارند و چه آنهایی که مرکز داده ندارند و به صورت اجاره‌ای خدمات ابری و خدمات‌هاستینگ و خدمات CDNارائه می‌دهندرا پوشش دهد.

ملکی پرست در ادامه تصریح کرد: با اجرای اینمصوبه حمایت از متولیان این موضوع که سرویسدهنده هستند، بیشتر می‌شود پس می‌توان گفت یکیاز رویکردهای اجرای این مصوبه افزایش حمایت‌هااست و رویکرد بعدی شامل شدن حوزه‌های بیشتری از ارائه کنندگان خدمات ابری و سرویس دهنده حوزه دیتاسنتر است که در مصوبات قبلی دیده نشده بود.

وی ادامه داد: در مصوبات قبلی و تمام قوانینی که در بحث خدمات مرکز داده است هیچ اشاره‌ای به ارائه دهندگان شرکت‌های میزبان و خدمات ابری نشده بود، در صورتی که این موضوع در مصوبه جدیدی که پیشنهاد کردیم، پوشش داده شده است.
ملکی پرست به موضوع تمرکززدایی در بحث خدمات از مرکز اشاره و تصریح کرد: بخش بعدی که در اینمصوبه دیدیم بخش تمرکز زدایی در بحث خدمات از مرکز یعنی تهران به سایر استان‌ها است یعنیجنبه‌های حمایتی را برای ارائه دهندگان خدماتی که در خارج از تهران هستند تقویت کردیم چون بر اساس مصوبات قبلی هیچ تفاوتی بین سرویس دهنده‌هاییکه در تهران هستند یا در سایر استان‌ها در حال فعالیت هستند، وجود ندارد. به همین منظور تمرکز اکثر شرکت‌ها روی ارائه سرویس در تهران بود که با اصلاح مصوبه‌ای که آماده کردیم در نظر داریم جنبه تشویقیایجاد کنیم و شرکت‌ها در سایر استان‌ها بتوانند دیتاسنتر ایجاد کنند یا خدمات ابری و‌هاستینگبدهند به یک نحوی تشویق کردیم که آن شرکت‌ها نسبت به سرمایه گذاری در سایر استان‌ها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: این موضوعات مواردی هست که در مصوبه لحاظ کردیم که انشاالله تصویب و اجرایی شود و خدماتش مشمول شرکت‌هایی که این شرایط را دارند، شود.

ملکی پرست در ادامه به پیگیری موضوع دیگری در سازمان فناوری اطلاعات اشاره کرده و گفت: ما در طیسنوات گذشته در کشور صرفاً ارزیابی، رتبه بندی و ارائه گواهینامه را در زیرساخت (برق، خنک کنندگی و در واقع محل قرارگیری دیتاسنتر و سایر خدمات زیرساختی) مرکز داده ارائه داده بودیم و اینارزیابی بر اساس ممیزی که در این زیرساخت بوده انجام داده بودیم.
وی در پایان گفت: در صورتی که از اواسط اردیبهشت،یک فراخوانی از طریق سایت فناوری اطلاعات فعال کردیم که هنوز هم در سایت هست و درخواست کردیمکه شرکت‌هایی که متقاضی خدمات ابری هستند اگر خودشان متقاضی باشند به صورت اختیاری بیایندو ما ارزیابی شان کنیم و بر اساس ارزیابی که انجام می‌دهیم و رتبه بندی که می‌شوند مشمول یک سریخدمات و حمایت‌هایی خواهند شد.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۱۵۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما