۰
ضرب‌الاجل‌های رییس جمهور پایان یافت

سکوت مرکز ملی فضای مجازی در خصوص کندی اینترنت

تاریخ انتشار
شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۹
سکوت مرکز ملی فضای مجازی در خصوص کندی اینترنت
سکوت مرکز ملی فضای مجازی در خصوص کندی اینترنت

آی‌تی‌من- موضوع اینترنت، کندی و در دسترس نبودن آن، چندماهی است نقل محافل و اقشار مختلف جامعه شده است. از کسب و کارها تا دانشجویانکه کار و زندگی شأن به این مهم وابسته است، بهبود وضعیت اینترنت را از مسوولان کشور خواستار شده‌اند.

در همین راستا رییس جمهور در تاریخ ۶ تیرماه سال ۱۴۰۲ در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستور داد کارگروهی متشکل از مرکز ملیفضای مجازی و وزارت ارتباطات تشکیل شود تا گلایه‌های مردمی درباره کندی اینترنت را بررسی کنند.

رییس جمهور در این جلسه با تاکید بر اقدامات خوب صورت گرفته برایتوسعه شبکه ملی اطلاعات و سکوهای ایرانی و توسعه زیرساخت‌هایارتباطی به برخی گلایه‌های مردمی در سفرهای استانی در رابطه با کندیاینترنت اشاره و کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مأمور کرد تا موضوع را بررسی و حداکثر تا یک‌ماه آینده نتیجه بررسی و راهکارهای رفع دغدغه‌های مردم را ارایهکند.

پس از این جلسه، زمان آغاز فعالیت و جزئیات در مورد چگونگیتشکیل کارگروه رفع گلایه‌های مردمی از کندی اینترنت را از مرکز ملیفضای مجازی پیگیر شدیم و بدین ترتیب امیر خوراکیان سخنگو و معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی در ۱۴ تیرماه سال ۱۴۰۲ در گفتگو با خبرنگار مهر از تشکیل کارگروه و آغاز فعالیترسیدگی به وضعیت اینترنت خبر داد و گفت: به منظور رسیدگی به وضعیت اینترنت، رییس جمهور کشورمان در آخرین جلسه شورای عالیفضای مجازی دستور دادند تا در کنار گزارشهایی که از توسعه شبکه و تحولات فنی در این حوزه داده می‌شود، کارگروهی به بررسی نگاه عموم کاربران و کسب و کارها به وضعیت اینترنت و نحوه استفاده از آن و کیفیتش اعم از سرعت و کیفیت بپردازد و بتواند گزارشی را در اینزمینه برای شورای عالی فضای مجازی تهیه کند که در حال حاضر اینکارگروه با محوریت مرکز ملی تشکیل و فعالیتش شروع شده است و امیدواریم به زودی بتوانیم بررسی‌ها و گزارش‌های لازم را در این زمینهتهیه کنیم.

وی در ادامه در خصوص چگونگی بررسی وضعیت اینترنت در کارگروه تصریح کرد: ساز و کار بررسی در همان کمیته مشخص خواهد شد احتمالاً به صورت نظر سنجی های مستقیم و غیر مستقیم از کسب و کارها و از عموم مردم، گزارش‌های فنی از مراکز مرتبط در کشور در اپراتورها و وزارت ارتباطات و از طریقی که این کار گروه تشخیص دهد قطعاً این گزارش‌ها تهیه می‌شود.

خوراکیان در ادامه در خصوص اینکه نتیجه این کارگروه چه زمان به رییس جمهور و مردم ارایه می‌شود افزود: زمان مشخصی در مصوبه وجود ندارد اما این کارگروه در حداقل زمان ممکن این گزارش‌ها را تهیه می‌کند و به محض تهیه شدن در دستور شورای عالی فضای مجازی قرار می‌گیرد.

از آنجا که پس از طی مهلت تعیین شده از سوی رییس جمهور، کار کارگروه نیمه تمام مانده و گزارش نهایی نشده بود، یک ماه بعد و در جلسه بعدیشورای عالی فضای مجازی که در ۳ مردادماه برگزار شد، از سوی رییسجمهور مهلت بررسی موضوع تا یک ماه دیگر تمدید و مقرر شد کارگروه بررسی کیفیت خدمات شبکه تا جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازیبه بررسی کیفی شبکه ادامه دهد.

همچنین مصوب شد کارگروه ضمن اخذ نظرات تکمیلی متخصصینجهت حل مسائل فنی به بررسی موضوع ادامه داده و به‌صورت هم‌زمان راهکارهای عملیاتی رفع مشکلات احصا شده را طراحی و تدوین کرده و اجرای این اصلاحات نیز از سوی مسوولین دستگاه‌های ذی‌ربط آغاز شود.

اکنون پس از گذشت دو ماه از دستور اولیه رییس جمهور، مرکز ملیفضای مجازی و وزارت ارتباطات گزارش خود را از بررسی وضعیتاینترنت ارایه نکرده اند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد در جدیدترین جلسه شورای عالی فضای مجازی که سه شنبه هفته جاری برگزار شد نیزگزارشی مطرح نشده و یا در صورت مطرح شدن به اطلاع عموم رسیدهنشده است.

در جلسه اخیر شورای‌عالی فضای مجازی که به ریاست رییس جمهور برگزار شد، پس از بحث و بررسی درباره وضع کسب و کارهای اینترنتی،برای توسعه و حمایت از این کسب و کارها تصمیماتی درباره ارایهخدمات جدید به آنها و همچنین پایداری خدمات‌شان برای مردم اتخاذ و مقرر شد این تصمیمات با محوریت معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری پیگیری و اجرایی شود.
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۶۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما