۰

فراز و فرود گوگل ۲۵ سال پس از راه‌اندازی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۱
فراز و فرود گوگل ۲۵ سال پس از راه‌اندازی
فراز و فرود گوگل ۲۵ سال پس از راه‌اندازی

آی‌تی‌من- در ابتدا گوگل تنها یک موتور جست‌وجو بود و چند ماه اول خود را در گاراژ «سوزان وویچیکی» رئیس آینده یوتیوب سپری کرد.

گوگل که اکنون بخشی از یک گروه مادر بزرگتر به نام «آلفابت» است، حالا تقریباً در همه زمینه‌های فناوری ورود کرده و بر برخی از آن‌ها تا حدی تسلط دارد که گاهی اوقات با رگولاتور‌های ضد انحصار درگیر تنش شده است.

اکنون گوگل در تلاش است تا خود را در عرصه هوش مصنوعی به عنوان یک قطب معرفی کند، اما بسیاری معتقدند که گوگل در این زمینه از رقبایش عقب افتاده است.

از ایمیل و گوشی‌های هوشمند تا نرم‌افزار و سخت‌افزار، ماشین‌های بدون راننده، دستیار‌های دیجیتال و یوتیوب، گوگل صد‌ها محصول و خدمات را تولید و عرضه کرده که البته همه آن‌ها به نتیجه نرسیده‌اند.

در وب‌سایتی به نام Killed by Google یا قربانیان گوگل، ۲۸۸ پروژه ناموفق فهرست شده‌اند که در میان آن‌ها از پلتفرم بازی Stadia و هدست واقعیت مجازی Google Cardboard به چشم می‌خورد.

 اکنون این سوال مطرح است که آیا گوگل می‌تواند حضور همه جانبه خود را در دنیای در حال تکامل هوش مصنوعی حفظ کند یا نه.

 گمانه‌زنی صاحبنظرن حاکی از این است که گوگل ر این زمینه عقب افتاده است. یادداشت فاش شده یکی از مهندسان گوگل نشان داده که این شرکت هیچ برگ برنده‌ای در زمینه هوش مصنوعی ندارد و در موقعیتی نیست که بتواند در این مسابقه برنده شود.

 پیکار روبات‌های هوش مصنوعی هم به این گمانه زنی‌ها دامن زد.

از نگاه بسیاری از مردم، اولین بار چت جی پی تی آن‌ها را در زمینه هوش مصنوعی تحت تاثیر قرار داد. این چت‌بات هوش مصنوعی ابزاری بود که در نوامبر ۲۰۲۲ در سراسر جهان به شهرت رسید.

 خالق این چت روبات یعنی OpenAI میلیارد‌ها دلار سرمایه از مایکروسافت دریافت کرد و مایکروسافت هم اکنون ازاین فناوری در محصولات خود از جمله موتور جست‌وجوی بینگ و آفیس ۳۶۵ استفاده می‌کند.

 جالب اینکه چت جی پی تی از یک ساختار پردازش زبان استفاده می‌کند که در واقع توسط گوگل اختراع شده است، اما حتی زمانی که گوگل چت بات خود با نام «بارد» را عرضه کرد، نتوانست با چت جی پی تی رقابت کند.

 «بارد» بسیار محتاطانه عرضه شد. گوگل اعلام کرد که این چت بات برای افراد زیر ۱۸ سال محدودیت سنی دارد. یکی از مدیران ارشد گوگل هم از آن به عنوان «یک آزمایش» نام برد.

پایه و اساس یک چت‌بات را یک مدل زبان بزرگ یا LLM تشکیل می‌دهد. یکی از LLM‌های اولیه گوگل Lamda نام داشت.

چندی پیش یکی از مهندسان گوگل این مدل زبانی را هوشیار و خودگاه خواند. او صفحاتی از مکالماتش با Lamda را برای اثبات ادعاهایش منتشر کرد. به عقیده او، Lamda احساسات و افکار واقعی را به اشتراک می‌گذارد.
البته این دقیقاً همان کاری است که یک LLM برای انجام آن آموزش دیده است یعنی تولید متنی واقعی شبیه انسان. گوگل به دفعات انجام کاری بیش از این توسط Lamda را رد و این مهندس را هم اخراج کرد.

 اما همین موضوع باعث شکل گیری تیتر‌های خبری و حساسیت روزافزون در باره هوش مصنوعی در جهان شد در سراسر جهان شد و گوگل را درگیر کرد.
گوگل قطعا تسلیم نشده است. این شرکت در کنفرانس توسعه دهندگان ماه مه، ۲۵ محصول جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرد.

این غول فناوری صاحب شرکت پیشرو هوش مصنوعی DeepMind مستقر در انگلیس است که برنامه هوش مصنوعی AlphaFold آن پتانسیل بالایی برای کشف دارو‌های جدید دارد.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين