۰

وزیر ارشاد: پیام رسان‌های داخلی موفق شدند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۰
وزیر ارشاد: پیام رسان‌های داخلی موفق شدند
وزیر ارشاد: پیام رسان‌های داخلی موفق شدند

آی‌تی‌من- محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رویداد الزامات و سازوکار‌های تقویت مرجعیت رسانه‌ای در ایران با بیان عملکرد موفق پیام‌رسان‌های داخلی در یکی دو سال اخیر اضافه کرد: بحث مهاجرت مخاطبان از نرم‌افزار‌های خارجی به سکو‌های داخلی اتفاق مثبتی بود. در حال حاضر در پیام‌رسان‌های داخلی ما مثل ایتا، بله و روبیکا بیش از ۵۰ میلیون نفر عضو هستند. میزان مراجعه به پیام‌رسان‌های خارجی در سال‌های گذشته بسیار زیاد بود، اما در حال حاضر تعداد زیادی از مردم از سکو‌های داخلی استفاده می‌کنند. این طرح یک بار در اواسط دهه نود شکست خورد، اما این بار دولت پای کار بود و نتیجه آن را دیدید. حضور ۵۰ میلیون کاربر ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی بسیار مهم است و این به ما نشان می‌دهد می‌توانیم مرجعیت رسانه‌ای را به داخل کشور منتقل کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: ما امکان حذف تمام رقبا را نداریم و باید تنوع را بپذیریم و با پذیرش اصل تنوع، مرجعیت رسانه‌ای را به سمت رسانه‌های داخلی تغییر دهیم. هنوز بالاترین مرجع برای دسترسی به اخبار و اطلاعات رسانه ملی است. درست است که مخاطبانش کاهش پیدا کرده، اما هنوز با اختلاف از دیگر رسانه‌ها جلوتر است. کاهش اتفاق افتاده، اما هنوز مرجعیت رسانه‌ای در اختیار ما قرار دارد. ما باید از همه راه‌های ارتقا وضعیت استفاده کنیم. امروز هوش مصنوعی در حال ورود به این فضاست و مبارزه با اخبار جعلی از مهمترین طرح‌های ماست. تقویت رسانه‌های داخلی و تلاش برای رقابت سالم در حال رخ دادن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و صوت و تصویر فراگیر وارد عرصه‌های خبری هم شده و خیلی از خبرگزاری‌های داخلی پوشش خبری زنده رویداد‌های مختلف را هم به بخش خبری خود اضافه کردند، به نظرم این موارد اتفاقات خوبی است و باید این مسیر را تقویت کنیم. ما در کشورمان مجوز ۴۸ خبرگزاری داریم که برخی از آن‌ها ابتدایی‌ترین امکانات یک خبرگزاری را هم ندارد. کاهش و مدیریت این شرایط را در وزارتخانه خودمان آغاز کردیم و قرار شد پنج خبرگزاری مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به یک رسانه تغییر دهیم، البته این طرح به معنی کاهش نیروی انسانی نیست.

وی ادامه داد: ما باید از الگو‌های موفق در حوزه صوت و تصویر فراگیر استفاده کنیم. ما با همکاران در صداوسیما تفاهم‌نامه جدیدی را امضا می‌کنیم و میدانیم عزیزان کمیسیون فرهنگی مجلس هم به این اتفاق نگاه مثبتی دارند. یکی از مشکلات این است که خودمان در برخی مباحث دچار ابهام هستیم و این باید حل شود. اقتضائات جدید را باید ببینیم و آینده‌نگری داشته باشیم. ما سه نوع حمایت رسانه‌ای داریم، یکی توزیع آگهی‌های دولتی است که اغلب در حوزه روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب انجام می‌شود. اما در حال حاضر در حوزه روزنامه‌نگاری عدد مراجعه مردم به ۱ یا ۲ درصد رسیده و مطبوعات در حال حذف از سبد رسانه‌ای مردم است. کار دوم یارانه کاغذ است که سال گذشته تا دقیقه نود تلاش کردیم تا از ارز ترجیحی برای مطبوعات استفاده کنیم. مورد سوم نیز یارانه‌هاست. این موارد نیاز به بازنگری و بازمهندسی دارد. ما تمام آیین‌نامه‌ها را به روز رسانی کردیم. این حرکت را شروع کردیم با این ویژگی که در حوزه رسانه‌ها نگاه دولتی نداریم.

 
مرجع : مرکز پژوهش های مجلس
کد مطلب : ۲۸۱۸۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما