۰
رئیس کمیسیون افتای نصر تهران:

فیلترینگ امنیت سایبری کشور را آسیب‌پذیر کرده است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۷
فیلترینگ امنیت سایبری کشور را آسیب‌پذیر کرده است
فیلترینگ امنیت سایبری کشور را آسیب‌پذیر کرده است

آی‌تی‌من- بهناز آریا گفت: فیلترینگ به معنی پایین آمدن سطح دسترسی کاربران به اطلاعات روی اینترنت است. وقتی دسترسی به عنوان یکی از اجزای مثلث CIA که شامل دسترس‌پذیری، تمامیت و صحت و محرمانگی است با مشکل مواجه می‌شود، کاربران از ملاحظات خود در دو بخش دیگر صرف نظر می‌کنند تا بتوانند دسترسی داشته باشند. در واقع کاربران تلاش می‌کنند با دور زدن فیلترینگ سطح دسترسی خود را بالا ببرند و به همین دلیل محرمانگی و تمامیت و صحت اطلاعات خود را با مشکل روبه‌رو می‌کنند.
وی افزود: شاید در خیلی از سازمان‌ها به سمت بستن راه‌های دور زدن فیلترینگ حرکت کنیم اما باید متوجه باشیم افراد از هر راهی خصوصا راه‌های پرریسک تلاش می‌کنند تا به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند. کاربران از فیلترشکن‌های متعددی استفاده می‌کنند که با سواستفاده از ناآگاهی افراد، درهایی را به روی اطلاعات روی سیستم‌ها و گوشی‌ها باز می‌کنند. نتیجه این امر آسیب‌پذیری شبکه‌های مختلف کشور و حتی اطلاعات شخصی آحاد جامعه است.

آریا گفت: فیلترینگ دسترسی به اطلاعات مورد نیاز بسیاری از افراد متخصص و دانشجویان کشور را سخت یا غیرممکن می‌کند. این افراد برای اینکه بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند مجبور به استفاده از فیلترشکن‌ها می‌شوند. باید بپذیریم که خطر فیلترینگ برای حوزه افتا بسیار زیاد است. قطعا محدود کردن سطح دسترسی منجر به کاهش سطح محرمانگی و صحت اطلاعات خواهد شد.

آریا افزود: بعد از شروع فیلترینگ گسترده در کشور، میزان تجارت فیلترشکن‌ها بسیار افزایش پیدا کرد. آمارها نشان از رواج بسیار گسترده فیلترشکن‌ها و به عبارت دیگر آسیب‌پذیری‌ها دارد. در واقع ما نه تنها نتوانسته‌ایم اهداف قبلی را محقق کنیم، بلکه درهای شبکه‌ها و سیستم‌های افراد و سازمان‌ها را به روی بدافزارها باز کرده‌ایم. آگاه‌سازی افراد و سازمان‌ها برای استفاده صحیح از اینترنت و رعایت نکات مهم درحفظ امنیت اطلاعات، بسیار موثرتر از فیلترینگ و یا اینترنت طبقاتی است.

آریا گفت: یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که این روزها مطرح است، توانمند کردن هرچه بیشتر بخش خصوصی در بخش امنیت است. برای بهبود وضعیت افتا و اقتصاد و صنعت حوزه امنیت کشور، باید سرمایه‌گذاری و حمایت‌های لازم انجام شود. در صورت حمایت همه جانبه از صنعت افتای کشور، می‌توانیم انتظار بهبود وضعیت امنیتی کشور را داشته باشیم.
 
 
 
 
کد مطلب : ۲۸۱۹۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما