۰
عضو هیات مدیره نصر تهران مطرح کرد:

تاسیس صندوق توسعه شبکه فیبرنوری می‌تواند موتور پیشران صنعت ICT باشد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۹
تاسیس صندوق توسعه شبکه فیبرنوری می‌تواند موتور پیشران صنعت ICT باشد
تاسیس صندوق توسعه شبکه فیبرنوری می‌تواند موتور پیشران صنعت ICT باشد

آی‌تی‌من- نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، 24 مهرماه در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، با تاسیس صندوق توسعه شبکه فیبرنوری موافقت کردند. هدف از این طرح که با پیشنهاد سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز مطرح شد، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های زیرساختی کاربران مخابراتی و توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت پهن باند ثابت مبتنی بر فیبر نوری است.

سید محمد علی شریفی الحسینی، عضو هیات مدیره و دبیر کمیسیون اینترنت و انتقال داده نصر تهران و دبیر بخش خصوصی کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: با پیشنهاد رئیس فراکسیون راهبردی مجلس و بر اساس نیازسنجی و تصمیم کمیته ارتباطات و فن آوری اطلاعات فراکسیون راهبردی به ریاست سهیل یحیی زاده و با همکاری دولت و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و البته موافقت نمایندگان مجلس، الحاق یک بند ذیل ماده ۶۶ به لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری تصویب شد. این صندوق می‌تواند به بهبود وضعیت اینترنت کشور کمک کند و موتور پیشران صنعت ICT باشد.

اساس‌نامه این صندوق که شامل آرمان، وظایف، اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت بر آن است باید ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب برنامه هفتم با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب هیات وزیران برسد. همچنین این وزارت‌خانه باید با استفاده از منابع این صندوق و سرمایه‌گذاری کاربران مخابراتی، هر سال 5 میلیون امکان اشتراک اینترنت پهن باند ثابت مبتنی بر فیبرنوری در کشور ایجاد کند. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به همراه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تدوین و ارائه این طرح با ریاست کمیته ارتباطات و فن آوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی سهیل یحیی زاده مشارکت داشتند.
 
فیبرنوری؛ مهم‌ترین پروژه وزارت ارتباطات
پروژه فیبرنوری مهم‌ترین پروژه وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم محسوب می‌شود. طبق اهداف این طرح، تا پایان امسال بیش از 10 میلیون خانوار ایرانی امکان دسترسی به فیبرنوری را خواهند داشت. هدف نهایی این طرح دسترسی 20 میلیون خانوار و 5 میلیون کسب‌وکار به اینترنت مبتنی بر فیبرنوری تا پایان سال 1404 است. اپراتورهای خصوصی در کنار وزارت ارتباطات در حال توسعه این طرح در شهرهای مختلف کشور هستند. در فاز اولیه این طرح حدود 3 میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار گرفتند.

با راه‌اندازی صندوق توسعه شبکه فیبرنوری، دولت و وزارت ارتباطات می‌توانند برای توسعه شبکه فیبرنوری و بهبود اینترنت ثابت کشور سالیانه حدود 5 هزار میلیارد تومان از منابع این صندوق استفاده کنند. منابع مالی صندوق توسعه شبکه فیبرنوری از درآمدهای ناخالص سالانه کاربران ارتباطی و فناوری اطلاعات با تصویب هیات وزیران از محل قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و اعتبارات مندرج در بودجه سالانه طی ردیف‌های خاص با تصویب هیات وزیران در لوایح سنواتی بودجه تامین می‌شود.

با توجه به گسترش اقتصاد دیجیتال در جهان و ایران، دسترسی به اینترنت باکیفیت همواره دغدغه کاربران ایرانی بوده است. بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فاوا برای گسترش کسب‌وکار خود و بهبود در سرویس‌دهی، نیاز به اینترنتی مناسب دارند. با تصویب این طرح و توسعه شبکه فیبرنوری در سراسر کشور، شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توانند خدمات خود را در بستری سریع‌ و مناسب به کاربران ارائه دهند. همچنین این طرح می‌تواند به گسترش هوشمندسازی در بخش‌های مختلف کمک کند.
کد مطلب : ۲۸۱۹۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما