۰
یک شرکت مستقر در منطقه پیام وعده داد:

تولید گوشی دکمه‌ای با ۳۵ درصد بومی‌سازی در کشور

تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵
تولید گوشی دکمه‌ای با ۳۵ درصد بومی‌سازی در کشورPp
تولید گوشی دکمه‌ای با ۳۵ درصد بومی‌سازی در کشورPp

آی‌تی‌من- مهدی بهوندی، قائم‌مقام این شرکت دانش‌بنیان مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام در حاشیه تور فناورانه معاونت علمیریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران، یکی از زمینه‌های تحقیقاتی اینشرکت را تولید گوشی‌های همراه ذکر کرد و گفت: فعالیت ما در منطقه ویژه پیام مربوط به سال ۱۳۹۸ می‌شود و از سال ۱۴۰۰ تولید تلفن همراه معمولی را در دستور کار خود قرار دادیم و بعد از تولید محصول، بر روی تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت و سپس دوچرخه برقی هوشمند و لوازم جانبی هوشمند متمرکز شدیم.

وی تعداد محصولات دانش‌بنیان این شرکت را ۱۱ محصول کیبوریدانست که وارد بازار شده است و افزود: دو مورد از تلفن‌های همراه تولیدیما هوشمند است. گوشی‌های کیبوری از لحاظ قیمت در بازار قابل رقابت است، به گونه‌ای که طبق آمار گمرک ماهانه ۳۰۰ هزار گوشی کیبوردی به کشور وارد می‌شود و ما توانستیم گوشی‌های کیبوردی را با قیمت ۲۹۹هزار تومان وارد بازار کنیم.
بهوندی در پاسخ به این سؤال که چند درصد از گوشی‌های تولیدی اینشرکت بومی شده است، توضیح داد: تکنولوژی‌های برتر موبایل از جملهCpu و LCD در انحصار چند شرکت بزرگ دنیا است که مجبوریم آنها را وارد کنیم. به طور کلی تلفن همراه تولیدی این شرکت، ۶۵ درصد وارداتی و ۳۵ درصد داخلی‌سازی شده است.

به گفته وی، «قاب گوشی»، «باتری گوشی»، «شارژر» و «بُردهای شارژر» از جمله قطعاتی هستند که در داخل تولید می‌شوند.

قائم مقام این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه باتری گوشی‌هایتولیدی از یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در منطقه پیام تامینمی‌شود، گفت: در زمینه استانداردسازی نیز باید گفته شود نهادهاییچون وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات دارای استانداردهایسختگیرانه‌تری نسبت به استانداردهای دنیا هستند، همچنین برایمحصولات این شرکت ۲۴ ماه ضمانت‌نامه درنظر گرفته شده است.

بهوندی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون ۸۵ هزار گوشی همراه وارد بازار کردیم و از سوی دیگر به خاطر مشکلاتی که در حوزه استانداردسازی و سازمان تنظیم مقررات داشتیم، نزدیک به ۳۵۰ هزار گوشی دپو در کارخانه داریم.

وی دلیل این امر را وجود اختلافاتی در زمینه تولید گوشی و وجود مافیای بزرگ و قدرتمندی در حوزه واردات گوشی‌های همراه عنوان کرد و یادآور شد: طبق برآوردها سالانه ۳ میلیارد دلار ارزبری در حوزه گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد.

بهوندی تاکید کرد: به جرات می‌توانم بگویم که اگر ما در منطقه ویژهاقتصادی پیام نبودیم و این حمایت‌ها از ما نمی‌شد، تا به امروز کارخانه تعطیل شده بود؛ چرا که  نهادهای دولتی از طرح ملی تلفن همراه حمایتینکردند، در حالی که این طرح در سال ۱۳۹۸ تصویب شد و وزارت ارتباطات متولی آن است؛ اما متأسفانه هیچ حمایتی از آن صورت نمی‌گیرد.

قائم‌مقام این شرکت دانش‌بنیان، هدفگذاری این شرکت را توسعه فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیاء (IOT) ذکر کرد و یادآور شد: تلفن همراه هوشمند نیاز به حمایت فراوان دارد، اما متأسفانه این حمایت از ما انجام نشد. ما از شرکت GLX کار خود را آغاز کردیم که اگر در آن زماناز GLX حمایت شده بود، امروز حداقل در بازار گوشی‌های Feature phone یا گوشی‌های کیبوری نباید هیچ وارداتی انجام می‌شد و هنوز که هنوز است، اراده‌ای برای تولید تلفن‌های همراه وجود ندارد؛ ۳ میلیارددلار تراکنش واردات در سال است که رقم بسیار بزرگی است.

بهوندی گفت: دوچرخه برقی‌های تولید این شرکت دانش‌بنیان با بقیهفرق دارد، چون دوچرخه برقی هوشمند تولید ما یک GPS مخفی دارد که به تلفن همراه مالک دوچرخه متصل می‌شود. این دوچرخه برقی سه حالت دارد که در حالت عادی فقط رکاب زده و هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهید و حالت دوم این است که در حالت اکونومی قرار می‌گیرد که با فشردن دسته گاز، دوچرخه شروع به حرکت می‌کند.

وی گفت:در هنگام دوچرخه‌سواری در شیب تند، به ازای هر رکابی که توسط دوچرخه‌سوار زده می‌شود، چرخ عقب، ۵ دور می‌چرخد و شما متوجه سربالایی نخواهید شد؛ این دوچرخه مجهز به سنسور تصادف، حرکتی و سنسور ضربان قلب است که همه اینها به یک نرم‌افزار در تلفن همراه متصل می‌شود که می‌تواند تمام این اتفاقات را ثبت و ضبط کند.

قائم‌مقام این شرکت دانش‌بنیان گفت: این دوچرخه مشابه خارجی دارد که ما آن را مهندسی معکوس کردیم و از شرکت اصلی نیز مجوز  مونتاژ برای خاورمیانه دریافت کردیم.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۲۰۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما