۰
با همکاری معاونت علمی ‌و وزارت ارتباطات انجام شد

تشکیل کمیته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ICT

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۶
تشکیل کمیته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه  ICT
تشکیل کمیته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ICT

آی‌تی‌من- نشست مشترک مسوولان صندوق نوآوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل این وزارتخانه با حضور عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی و محمدصادق خیاطیان؛ رییس صندوق نوآوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گزارشی از عملکرد این صندوق در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT ارایه کرد.
همچنین در این نشست زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و استفاده از منابع مالی این وزارتخانه و صندوق نوآوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ICT بررسی شد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو هیات امنای صندوق نوآوری در این نشست بیان کرد: از رویکرد جدید و خلاقانه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی تشکر می‌کنم که توانسته‌اند سرعت بسیار خوبی به توسعه زیست‌بوم تأمین مالی فناوری بدهند، اقدامی‌که اثر آن را در توسعه فناوری در کشور می‌بینیم.

وی با بیان اینکه تأکید دولت و شخص رییس‌جمهور بر حمایت‌های حداکثری از اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: به هر طریق دولت با بضاعتی که داشته تلاش کرده است منابع مالی و غیرمالی مختلف را به خدمت توسعه اکوسیستم بیاورد و صندوق نوآوری هم تمام تلاش خود را کرده است که خود را با این شرایط تطبیق دهد. این اقدامات منجر به حمایت بیشتر، در سطوح مختلف، از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

زارع‌پور همچنین با بیان حمایت‌های دولت سیزدهم از محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان، تأکید کرد: از سال گذشته همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به استفاده حداکثری از محصولات دانش‌بنیان داخلی شده‌اند و رویکرد این است که با افزایش حمایت‌ها، خدمات فناورانه به مردم برسد. در حوزه کاری ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز آمار‌ها می‌‎گوید دست‌کم 30 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان موجود، در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار هستند. فراموش نکنیم که در این حوزه خلاقیت و نوآوری حرف اول را می‌زند و حوزه‌ای است که می‌تواند به سرعت ارزش ایجاد کند. بنابراین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مزیت نسبی زیادی دارد. ما نیز در وزارتخانه کنار صندوق نوآوری هستیم. فارغ از اینکه وزارت ارتباطات عضوی از هیات امنای صندوق است، خود ما نیز در وزارتخانه انگیزه گسترش همکاری با صندوق نوآوری را داریم. این همکاری ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات است.

عضو هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با ارایه پیشنهادی به منظور تشکیل یک کمیته اجرایی مشترک میان این صندوق و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: همکاری این دو نهاد با یکدیگر را باید متفاوت دید. پیشنهاد می‌کنم که طرفین یک کمیته اجرایی مشترک دائمی‌داشته باشند که به طور مرتب و مداوم سازوکار تنظیم مقرراتی برای همکاری به وجود‌آوریم. دو طرف ظرفیت خوبی دارند و اگر سازوکار مشخص اجرایی طراحی کنیم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دچار تحول جدی می‌شود، به خصوص اینک در قانون برنامه هفتم توسعه تکالیف بسیار زیادی به دستگاه‌های اجرایی برای حداکثر استفاده از فناوری‌های جدید جهت هوشمندسازی محول شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: زیرساخت ارتباطی و پردازشی را باید تأمین کنیم. در این حوزه هم به غیر از هوشمندسازی، از صندوق نوآوری طلب یاری و همکاری می‌کنیم. در حوزه فیبر نوری، 20 میلیارد اتصال در کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که بازار بزرگی را برای بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند. این کار هم در رشد تولید و اشتغال مؤثر خواهد بود و هم یک هدف خیلی خوب است که منابع صندوق شتاب گیرد.

وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که همکاری‌های طرفین در حوزه ماهواره‌های فضایی و حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه نیز می‌تواند در رشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور مؤثر باشد.

زارع‌پور در پایان با بیان اینکه ظرفیت همکاری میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی بسیار زیاد است و باید کار‌های بزرگی با هم انجام دهیم، گفت: ما منتظر تدوین و عقد قرارداد برای توسعه همکاری‌‎‌ها و ایجاد کمیته مشترک میان این دو نهاد برای تصمیم‌گیری و ایجاد سازوکار در این حوزه هستیم.

محمدصادقیان خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با بیان اینکه ما در صندوق نوآوری رویکرد فعالانه‌ای برای خود تعریف کردیم که براساس اولویت دستگاه‌های اجرایی و نیاز‌های کشور بتوانیم بخشی از حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را سامان دهیم، گفت: در این میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از وزارت‌خانه‌های مهم و زیرساختی نقشی بسیار پررنگ در رویکرد جدید صندوق دارد. از سوی دیگر وزیر ارتباطات نیز عضوی از هیات امنای صندوق نوآوری است و بنابراین ارایه گزارشی از اقدامات صندوق به وزیر ارتباطات نیز برای ما از این حیث اهمیت دارد.

وی با تأکید بر اینکه نقطه قوت دولت سیزدهم، حمایت همه‌جانبه از زیست‌بوم دانش‌بنیان است، گفت: بنا بر این هم‌افزایی که در دولت ایجاد شده، باید از این ظرفیت استفاده کنیم. ما به دنبال یک هدف هستیم و آن این است که از همگرایی موجود در دولت، برای حمایت از زیست‌بوم دانش‌بنیان استفاده کنیم. اکنون همه اجزای دولت پای کار توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آمده‌اند و ما نیز به دنبال این هستیم که همکاری‌ها را به شکل سامان‌مند ایجاد و از پراکندگی و کار جزیره‌ای عبور کنیم. این اقدامات اگر هم‌افزا شوند سرعت رشدمان بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با بیان اینکه امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور به 9220 شرکت دانش‌بنیان رسیده که 266 هزار نفر در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، گفت: در این میان صندوق نوآوری 79 خدمت شامل 20 مدل تسهیلات، هفت مدل ضمانت‌نامه و 44 خدمت بلاعوض توانمندسازی به این شرکت‌ها اعطا می‌کند.

به گفته خیاطیان، صندوق نوآوری از ابتدای تأسیس تاکنون 46 همت خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه کرده است که از این بین 25 همت شامل تسهیلات و 13 همت شامل ضمانت‌نامه است

وی افزود: از این میزان خدمات مالی، هفت همت از طریق بخش خصوصی برای زیست‌بوم نوآوری جذب شده است. 186 میلیارد تومان هم در قالب خدمت بلاعوض توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه شده که این اعداد با همکاری شبکه بانکی کشور و بازار سرمایه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در سال‌های گذشته صندوق توانست زبان و ادبیات مشترکی با شبکه بانکی ایجاد کند. از سوی دیگر در این سال‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از خوش‌نام‌ترین مشتریان شبکه بانکی بوده‌اند به طوری که امروز بدهی شرکت‌های دانش‌بنیان به شبکه بانکی کشور مطابق گفته مدیران این شبکه، صفر است.

خیاطیان از دیگر همکاران صندوق نوآوری در حوزه تأمین مالی فناوری را صندوق‌های پژوهش و فناوری نام برد و افزود: با حمایت صندوق نوآوری 71 صندوق پژوهش و فناوری در سراسر استان‌ها و در حوزه‌های تخصصی مختلف شکل گرفته است که میزان کل سرمایه آن‌ها امروز به 3 هزار و 301 میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه از بین 9220 شرکت دانش‌بنیان، 2800 شرکت در حوزه ICT فعالیت دارند، گفت: از این تعداد 1275 شرکت از صندوق نوآوری تسهیلات دریافت کرده‌اند که شامل 3599 فقره تسهیلات به مبلغ 4814 میلیارد تومان بوده است. همچنین صندوق نوآوری تاکنون 1555 فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 2284 میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ICT اعطا کرده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اظهار کرد: تاکنون 41 میلیارد تومان هم‌سرمایه‌گذاری میان صندوق نوآوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری فعال در حوزه ICT و نیز 179 میلیارد تومان هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق‌های جسورانه فعال در این حوزه صورت گرفته است.

خیاطیان با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی در دولت سیزدهم 13 همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها ارایه کرده است، گفت: ما در این دولت سالیانه به طور میانگین 6600 میلیارد تسهیلات به این شرکت‌ها اعطا کرده‌ایم که 2.8 رشد نسبت به دولت قبل را نشان می‌دهد. همچنین صندوق نوآوری با اعطای 408 میلیارد تومان قرارداد تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری، زمینه فعالیت گسترده این صندوق‌ها در سراسر ایران را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه اهداف راهبردی صندوق نوآوری مطابق برنامه هفتم توسعه ایجاد 500 هزار فرصت شغلی جدید است، گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه باید 6 هزار میلیون یورو توسعه صادرات و 6600 همت فروش محصولات دانش‌بنیان حاصل شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه فناوری‌های آینده و جریان‌ساز در حوزه‌های هوش مصنوعی، زیست فناوری و میکرو الکترونیک در برنامه هفتم مورد تأکید قرار گرفته است.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۸۲۰۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين