۰
رییس مجلس: به اطلاعات شخصی دسترسی داده نشده است

ایجاد سامانه رصد و پایش زندگی مردم تصویب شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۸
ایجاد سامانه رصد و پایش زندگی مردم تصویب شد
ایجاد سامانه رصد و پایش زندگی مردم تصویب شد

آی‌تی‌من- نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ در جلسه علنی نوبت صبح روز قبل و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند (ب) ماده ۷۵ لایحه برنامه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، به منظور احصای دقیق و برخط (آنلاین) داده‌های آماری مورد نیاز به جهت تسهیل پردازش، تحلیل دقیق و ایجاد بستر مناسب برای آینده پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی، شناخت تحولات فرهنگی - ارتباطی و همچنین انتشار آنها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌مکلف است با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ایران و مرکز آمار ایران و راهبری و نظارت مرکز رصد و برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با رعایت اصل بیست و پنجم (۲۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران و قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب سال ۳۰/۰۶/۱۴۰۱ نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور اقدام نماید.

دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، موظفند نسبت به ارایه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به صورت برخط (آنلاین) اقدام کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی‌درباره مصوبه راه‌اندازی سامانه رصد و پایش سبک زندگی مردم، گفت: قطعا دسترسی به اطلاعات شخصی افراد صرفا با داشتن حکم قاضی امکان‌پذیر است.

غلامرضا نوری قزلچه در این جلسه در واکنش به مصوبه مجلس مبنی بر راه‌اندازی سامانه رصد و پایش مستمر سبک زندگی مردم در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: در این بند ذکر شده که به صورت برخط سبک زندگی مردم و داده‌ها و اطلاعات افراد در یکجا رصد و پایش شود.

وی گفت: در اصل ۲۵ قانون اساسی آمده که این کار با حکم قانون شدنی است و اگر ما در این مورد قانون‌گذاری کنیم، ممکن است امکان تجسس در اطلاعات شخصی افراد فراهم شود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد: اگر هدف آینده‌پژوهی باشد، باید اطلاعات جمعی افراد مورد بررسی قرار گیرد و نباید به صورت لحظه به لحظه اطلاعات هر فردی بررسی شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این نماینده، گفت: ما قبلاً این بند را به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ارجاع دادیم تا راه‌اندازی سامانه پایش و رصد سبک زندگی افراد با رعایت اصل ۲۵ قانون اساسی باشد.

وی ادامه داد: قطعاً اگر قرار باشد به احوالات شخصی افراد ورود شود، حکم قاضی لازم است و بدون حکم قاضی این اتفاق نمی‌افتد. به هیچ وجه از این حکم چنین برداشتی صورت نخواهد گرفت و کسی نمی‌تواند بدون حکم قبلی به اطلاعات شخصی افراد دسترسی داشته باشد.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۲۰۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما