۰

از تولد تا بلوغ گوشی‌های تاشو

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۸
از تولد تا بلوغ گوشی‌های تاشو
از تولد تا بلوغ گوشی‌های تاشو

آی‌تی‌من- نسل اول این گوشی‌ها، تنها قادر به ایجاد تماس و همچنین ارسال و خواندن پیامک بود و این قابلیت‌ها را روی صفحه‌ای سیاه و سفید نمایش می‌داد؛ اما با وجود این محدودیت‌ها نشان داد که می‌توان این دستگاه‌های سیار را به شکلی جمع‌ و جور و راحت‌تر حمل کرد و جالب‌تر آنکه ماجرا به اینجا ختم نشد.      

زمان گذشت و عصر تلفن‌های هوشمند یا همان اسمارت‌فون‌ها شروع شد. سامسونگ اولین گوشی هوشمند خود را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد. به مرور صفحه لمسی این گوشی‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شدند و نوآوری‌های خیره‌کننده‌ای را به دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی کردند؛ تا جایی که امروزه شاهد رقابت سنگین پرچمداران همه فن‌حریف شرکت‌ها در این زمینه هستیم؛ اما باز هم ماجرا در این مرحله نیز خاتمه نیافت.

اکنون گوشی‌های هوشمند وارد مرحله جدیدی از نوآوری به نام تاشدنی‌ها شده‌اند. گلکسی‌های سری Z سامسونگ یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌های این مرحله جدید است که در ماه جولای ۲۰۲۳ از سری پنجم آن با نام‌های Z Flip۵ و Z Fold۵ رونمایی شد.
 
ترکیبی از گذشته و آینده
گلکسی Z Flip و Z Fold سامسونگ ترکیبی جالب توجه از نوستالژی و فناوری پیشرفته است. آنها فرم فکتور گوشی‌های تاشو روزگار قدیم را احیا می‌کنند، اما در مقابل پتانسیلی برابر و چه بسا فراتر از پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند روز را از خود ارایه می‌دهند. برای درک کامل این ترکیب، باید به جزئیات توسعه این دستگاه‌ها بپردازیم؛ جهش‌های جسورانه‌ای که با ظرافت‌های دقیق همراه شده است.

مفهوم گوشی تاشو ابتدا این تصور را به ذهن متبادر می‌کند که یک تلفن جمع‌وجور باز می‌شود و قابلیت‌های یک گوشی‌هوشمند را انجام می‌دهد. اما باید گفت که موضوع فراتر از این حرف‌ها است؛ موضوع دقیقا تکاملی است که بهره‌وری را در تمام زمینه‌ها بهبود می‌بخشد.
 
نمایشگر
گلکسی‌های سری z سامسونگ از ابتدا تاکنون در زمینه نمایشگر داخلی تغییر قابل توجهی را به جز افزایش جزئی ابعاد تجربه نکرده‌اند. این ماجرا در مورد نمایشگر بیرونی یا همان Cover Screen کاملا متفاوت است. برای مثال نمایشگر بیرونی (Cover Screen) گلکسی Z Flip۵ نسبت به نسخه قبل از خودش سه برابر بزرگتر شده تا تجربه‌ متفاوتی را به کاربر ارایه دهد. این نمایشگر با ابعاد ۳.۴ اینچی تقریبا اکنون قادر است بسیاری از امکانات اصلی نظیر تماس، نوشتن و ارسال پیام، عکاسی و... را انجام دهد و نیازی به باز کردن گوشی نیست.

نمایشگر منعطف و تاشوی گلکسی Z Fold۵ و Z Flip۵ این امکان را به کاربران می‌دهد تا با قرار دادن این گوشی‌ها در زاویه‌ای مشخص، چندین کار را به شکل همزمان انجام دهند. مثلا در گلکسی Z Fold۵ اگر گوشی را در حالت افقی  بین ۷۵ تا ۱۱۵ درجه تا کنید و آن را روی سطح صافی قرار دهید، Flex Mode فعال می‌شود. در حالت فلکس با برقراری یک تماس تلفنی یا ویدیویی، به برنامه‌های دیگری مانند یادداشت‌ها، پیام‌ها، گالری، لیست تماس‌ها و... نیز دسترسی خواهید داشت.

دوربین
بدون در نظر گرفتن پیشرفتی که نسل به نسل‌ دوربین گلکسی‌های سری Z سامسونگ داشته‌اند، تجربه عکاسی و فیلم‌برداری با این تاشدنی‌ها کاملا متفاوت با سایر گوشی‌های هوشمند است. این تفاوت نیز به دلیل فرم فکتور تاشو این دستگاه‌ها است. در حالت باز، گلکسی‌های Z فضای بیشتری برای قرارگیری دوربین‌ها دارند، بنابراین می‌توانند از سنسورهای بزرگتر و لنزهای پیشرفته‌تری استفاده کنند. این امر به بهبود کیفیت تصویر و فیلم‌برداری در این دستگاه‌ها کمک می‌کند.

به عنوان مثال، گلکسی Z Fold۵ مجهز به سه دوربین اصلی با سنسورهای فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی، عریض ۵۰ مگاپیکسلی و تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی است که با دریچه دیافراگم متفاوتی به ثبت تصاویر می‌پردازند. به همین دلیل در شرایط کم نور عملکرد بهتری دارد و تصاویری روشن‌تر و با جزئیات بیشتری به یادگار می‌گذارد.

همچنین در حالت نیمه باز، گلکسی‌های Z نه تنها فضای کمتری برای قرارگیری اشغال می‌کنند بلکه به صورت نیمه‌ باز می‌توان آن را بر روی سطوح قرار داد و به‌راحتی فیلم و عکس خود را ثبت کرد. افزون بر این نمایشگر بیرونی گلکسی Z Flip۵ تجربه ایجاد سلفی را نیز دگرگون کرده است؛ زیرا بدون باز کردن گوشی می‌توان تصویر خود را حین سلفی گرفتن در این نمایشگر مشاهده کرد و به علاوه اینکه در حالت بسته، حجم مربعی شکل این گوشی راحتی زیادی را در حمل و نگهداری ایجاد می‌کند.

بهره‌وری
تاشدنی‌ها در حقیقت بهره‌وری را در سطحی جدید برای کاربر مهیا می‌کنند. این مزیت نیز به دلیل فرم فکتور تاشوی آن‌ها میسر شده است. برای مثال گلکسی Z Fold۵ در حالت بسته یک صفحه ۶.۲ اینچی به کاربر می‌دهد و همانند یک گوشی هوشمند از انجام وظایف خود به خوبی برمی‌آید، اما هنگامی‌ که این دستگاه را باز می‌کنید صفحه‌ای ۷.۶ اینچی برای ارایه امکانات خود حاضر و آماده است. این اندازه صفحه با خود امکاناتی مانند Multi-Tasking، Multi-Window و Flex Mode را به همراه دارد و کاربر می‌تواند تا ۴ برنامه را به‌طور همزمان اجرا کند.

افزون بر این، گلکسی Z Fold۵ یک امکان ویژه دیگر نیز دارد و آن برخورداری از S-Pen است. این قلم هوشمند که به صورت اختصاصی برای این گوشی طراحی شده، در بهره‌وری بالای  Fold۵ نقش حائز اهمیتی ایفا می‌کند؛ طراحی حرفه‌ای، یادداشت‌کردن حین تماشای تصاویر یا مطالعه، عکاسی از راه دور نمونه‌هایی از این امکانات است که سامسونگ در اختیار کاربران خود با گلکسی Z Fold۵ می‌گذارد.

در مجموع، می‌توان گفت که گوشی‌های تاشو پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک بخش مهم از بازار گوشی‌های هوشمند را دارند و چه بسا هم اکنون نیز طرافداران خود را میان دوست‌داران فناوری به دست آورده‌اند. در این میان سامسونگ با ارایه ۵ نسل از این مدل گوشی‌ها توانسته محدودیت‌های بسیاری را حل کند و مرزهای دنیای فناوری را به‌شکلی موثر گسترش دهد. با ادامه پیشرفت‌های فناوری تاشو، انتظار می‌رود که این دستگاه‌ها در آینده به گزینه‌های جذاب‌تری برای کاربران تبدیل شوند.

 
مرجع : اقتصاد آنلاین
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۴۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما