۰
وزیر علوم اعلام کرد:

حمایت از ایجاد رشته‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تاریخ انتشار
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۶
حمایت از ایجاد رشته‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا
حمایت از ایجاد رشته‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

آی‌تی‌من- محمدعلی زلفی‌گل در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند بنابراین یکی از برنامه‌های ما اجلاس‌هایی است که برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کنار هم باشند و هم‌اندیشی کنند، مهم‌تر از این موارد اینکه معاونت فرهنگی وزارت علوم با همکاری معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم برنامه‌ریزی کردند تا انجمن‌های علمی‌دانشجویی را به شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری وصل کنند.

زلفی گل افزود: آیین‌نامه‌ها و مقررات تصویب شده توسط ما نگاه ویژه‌ای را به تحقیقات نیاز محور، فناوری، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع نیاز‌های جامعه دارد. با تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها «سامانه نان» و تصویب آن در قانون مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تمامی‌صنایع خصوصی و دولتی وزارتخانه‌ها مکلفند نیاز‌های خود را در این سامانه‌ها ثبت کنند و در معرض دید دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: با مجوزی که از مراجع ذی‌صلاح گرفتیم معاونت فناوری و نوآوری را تاسیس کرده، در برنامه‌ریزی‌ها و قوانین و مقررات حاکم بر وزارت علوم مسئله تحقیقات نیازمحور، توسعه پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌بنیان را سرلوحه کار خود قرار دادیم و به صورت فصلی اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها را برگزار کردیم؛ ما تلاش می‌کنیم برنامه وزارت علوم را اطلاع‌رسانی کرده و هماهنگی ایجاد کنیم تا به طور جدی پای کار برنامه‌ها باشند.

زلفی‌گل با بیان اجلاس «ارتقای نظام بهره‌وری در آموزش عالی» عنوان کرد:در این راستا تلاش می‌کنیم بهره‌وری را در آموزش عالی در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و هماهنگی ایجاد کنیم تا بتوانیم از امکانات موجود در آموزش عالی به نحو مطلوب استفاده کرده و دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها را موتور پیشران اقتدار، ثروت و خدمت ملی قرار دهیم.

وزیر علوم درخصوص رشته‌های نوظهور و نوپدید نیز بیان کرد: رشته‌هایی مانند علوم شناختی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کوانتوم و میکرو الکترونیک رشته‌هایی هستند که مورد توجه ویژه وزارت علوم قرار دارند و از آن‌ها حمایت‌های ویژه می‌کنیم.

وی تاکیدکرد: بنیاد علم ایران، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تاسیس شده و سند هوش مصنوعی نیز در حال تدوین است که اگر اجرایی شود اتفاقات مبارکی رخ خواهد داد. ما از هوش مصنوعی در راستای خدمت به مردم و ذی‌نفعان خود استفاده می‌کنیم. در پنجره خدمات هوشمند دولت که بخشی به دانشگاه‌ها و وزارت علوم مربوط می‌شود، استفاده از هوش مصنوعی مطرح است.

زلفی‌گل از اقدامات دیگر همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم دانست وگفت : بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته انجمن‌‌های علمی‌دانشجویی به شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌‌های علم و فناوری متصل شوند؛ در آیین نامه‌های تصویب شده نگاهی به تحقیقات نیاز محور و فناوری برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در مسیر رفع نیازهای جامعه وجود دارد.

وزیر علوم با بیان ایجاد سامانه نظام ایده‌ها و نیازها بیان کرد: در قانون مجلس شورای اسلامی‌ و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است تا تمامی‌ صنایع خصوصی و دولتی زیر مجموعه وزاتخانه‌‌ها مکلف هستند نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند تا در معرض دید دانشجویان قرار گیرد؛ همچنین استادان دانشگاه نیز طرح‌های تحقیقاتی و عناوین پایان نامه‌‌های دانشگاهی خود را باید در راستای نیازهای ثبت شده در این سامانه پیگیری کنند.

وی افزود: استادان و دانشجویانی که در این مسیر حرکت کنند مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت و بخش قابل توجهی از ظرفیت تحقیقاتی کشور در راستای نیازهای جامعه قرار گیرد. همچنین به محققان و دانشمندان علوم پایه و علوم انسانی نیز نگاه ویژه ای داریم تا از ظرفیت برنامه توسعه هفتم کشور به خوبی بهره ببریم. احکام بسیار اثر گذاری نیز در این برنامه مصوب شده که با عملیاتی شدن آن گام‌های موثری در مسیر پیشرفت آموزش عالی کشور برداشته می‌شود.

زلفی‌گل اذعان کرد: خوشبخاته همانگونه که رییس جمهور فرمود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید اتاق فکر دولت قرار گیرند، یکی از برنامه‌هایی که در این اجلاس پیگیری می‌شود، هم اندیشی و اشتراک نظر و تبادل آرا میان روسای دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها است تا در این مسیر کمترین چالش را داشته باشیم.

در خبر دیگری در همین رابطه، با تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی‌کاربردی، دوره مهندسی فناوری مراکز داده و مجازی‌سازی در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برگزار می‌شود.

به گزارش دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، علیرضا جمالزاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه گفت: با مجازی‌سازی مراکز داده، تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند تعمیر، نگهداری و ارتقای سرور را بدون توقف انجام دهند و با پیشرفت فناوری مجازی‌سازی سرور، نیاز به مراکز داده عظیم کاهش می‌یابد.

وی افزود: مجازی‌سازی سرور موجب کاهش مصرف برق و گرمای حرارتی می‌شود بنابراین استفاده از سرورهای مجازی نه ‌تنها از نظر اقتصادی به‌صرفه است بلکه یک ابتکار عمل به ویژه در صنعت محاسبات نیز به شمار می‌رود.

دبیر شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی‌کاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی بر اساس نتایج حاصل از مطالعات شغلی و مشاغل نوظهور و به منظور پاسخگویی به نیاز بازار کار و با هدف تربیت کارشناسان زبده مرکزِ داده با مشارکت گروهی از متخصصان و صاحب‌نظران، به تدوین، تصویب و اجرای رشته مهندسی فناوری مراکزِ داده و مجازی‌سازی در ذیل گروه صنعت اقدام کرده است.

وی افزود: دانش‌آموختگان این رشته با گذراندن دروسی چون معماری و طراحی مراکز داده، شبکه‌های ابری و سیستم‌های مبتنی بر ابر و مرکز عملیات امنیت و داشتن قابلیت‌هایی نظیر طراحی شبکه‌های رایانه‌ای، طراحی و پیاده‌سازی فرآیند مسیریابی و سوییچینگ در مراکز داده، طراحی و پیکربندی شبکه مرکز داده مبتنی بر سیسکو یا نظایر آن و مدیریت مرکز عملیات امنیت مرکز داده می‌توانند شغل مهندس مرکز داده و مدیر فنی مرکز داده را احراز کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در خاتمه اظهار داشت: علاقمندان به تحصیل در این رشته‌ می‌توانند ضمن مشاهده سرفصل دروس رشته مذکور در بخش سرفصل برنامه‌های مصوب در پرتال اطلاع رسانی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به نشانی www.uast.ac.ir در پذیرش جدید دوره‌های کارشناسی ناپیوسته دانشگاه در بهمن ماه ثبت‌ نام کنند.

 
 
 
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۸۲۵۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين