۰

نتایج مثبت و منفی قابلیت سایدلودینگ در iOS

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۶
نتایج مثبت و منفی قابلیت سایدلودینگ در iOS
نتایج مثبت و منفی قابلیت سایدلودینگ در iOS

آی‌تی‌من- اگر شما هم گوشی آیفون دارید، احتمالا خواستار سایدلودینگ در iOS و رفع محدودیت گوشی‌های آیفون در نصب برنامه‌ هستید.
بر این اساس کمپانی اپل اعلام کرده است که این ویژگی به‌زودی در اختیار کاربران آیفون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت و بنابراین کاربران دیگر مناطق و قاره‌‌ها در حال حاضر به چنین قابلیتی دسترسی نخواهند داشت.
مسوولان اپل علت رفع نشدن این محدودیت در دیگر مناطق دنیا را نگرانی به دلایل امنیتی اعلام کرده‌اند.
سایدلودینگ چیست؟
در حالت کلی سایدلودینگ یا بارگذاری جانبی، به قابلیت و اجازه نصب برنامه‌ها در هرکدام از سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS از منابع دیگر گفته می‌شود که سیستم‌‌عامل اندروید محدودیت کمتری را در این زمینه اعمال کرده است. یعنی اگر کاربر اندروید هستید می‌توانید برنامه‌ها را به غیر از فروشگاه google play، از منابع دیگری دانلود کنید.

البته اندروید هم در این زمینه محدودیت‌هایی را اعمال کرده است. اما تا به‌حال ویژگی سایدلودینگ در ios، وجود نداشته است و اکنون بر اثر اعمال فشارها به واسطه قوانین بازارهای دیجیتال، اپل وادار شده است تا این قابلیت را به طور محدود در اتحادیه اروپا راه‌اندازی کند.
نتایج مثبت و منفی قابلیت سایدلودینگ
اگرچه ویژگی سایدلودینگ، خطراتی همچون احتمال نصب برنامه‌های مخرب و بدافزارها را در اثر اجازه از منابع ناامن به دنبال خواهد داشت اما مزیت‌هایی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
*دسترسی کاربران به نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها در سطح وسیع‌تر نسبت به قبل
*افزایش رقابت بین برنامه‌سازها در بازارهای دیجیتال
*رشد منابع توسعه‌دهنده و کمپانی‌ها در بازارهای جهانی
ظهور اپ‌استورهای جدید و در نتیجه احتمال افزایش برنامه‌های جدید و نوآوری‌های بیشتر در زمینه برنامه‌های دیجیتال
کمپانی اپل تمهیدی را برای جلوگیری از نصب بدافزارها و ویروس‌ها در نظر گرفته است که برنامه‌هایی که قرار است از منابع دیگری به غیر از اپ‌استور نصب شوند در ابتدا اسکن می‌شوند و به این ترتیب از نصب چنین برنامه‌هایی جلوگیری خواهد شد.
قوانین اپل برای تعامل با اپ‌استورهای دیگر
اپل برای قابلیت سایدلودینگ در iOS و تعامل با اپ‌استورها، قوانینی را پایه گذاری کرده است تا ورودشان به سیستم‌عامل ios را تحت کنترل خود درآورد.

بر این اساس تا‌کنون تنها اپ‌استور AltStore در بین رقبای خود توانسته است وارد همکاری با این کمپانی شود.

زیرا بر اساس قانونی که اپل طراحی کرده است، اپ‌استورها برای ارائه برنامه‌های خارج از فروشگاه باید از موسساتی که دارای رتبه مالی A هستند اعتبارنامه‌ای به مبلغ یک میلیون یورو کسب کنند.

همچنین اپل خواستار کارمزدی به مبلغ نیم یورو در ازای هر بار دانلود برای زمانی شده است که تعداد دفعات برنامه دانلود شده به یک میلیون بار رسیده باشد. نکته دیگر اینکه سایدلودینگ در iOS در آیپد امکان پذیر نیست و اپل این ویژگی را در دسترس دارندگان آیپد قرار نداده است.

سایدلودینگ در iOS کاربران ایرانی
اگر کاربر آیفون هستید احتمالا می‌‌دانید که این گوشی‌ها در ایران، علاوه بر اپ‌استور اپل به اپ‌استورهای جایگزین دیگر نیز دسترسی دارند. لیست این اپ‌استورهای ایرانی به این شرح است:
سیب اپ(sibapp)، سیبچه(sibche)، سیب ایرانی(sibirani)، اناردونی(anardoni)، نصاب پرو(nassaab_pro)، آی اپس(iapps)، سیبو(sibou)، کافه آی او اس(cofe ios)، اپ استار(app-star)، اپل اپس(appleapps)، سیبجو(sibjo)، آی تیپس(itips)، سیبانه(sibaneh) و سیب بازار(sibbazar).
 
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۶۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما