۰

اخراج اجباری صدها ماهواره اسپیس‌ایکس از مدار

تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۳
اخراج اجباری صدها ماهواره اسپیس‌ایکس از مدار
اخراج اجباری صدها ماهواره اسپیس‌ایکس از مدار

آی‌تی‌من- شرکت اسپیس‌ایکس به طور فعال ماهواره‌هایی را که در معرض خطر غیر قابل مانور پذیر شدن هستند، شناسایی و از مدار خارج می‌کند و حضور این ماهواره‌ها در فضا را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، ماهواره‌های استارلینک به ‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً قابل انحلال باشند و خطری را برای افراد روی زمین، هوا یا دریا در حین ورود مجدد به جو در هنگام سوختن ایجاد نکنند.

اسپیس ایکس یک رویکرد دور از مدار کنترل شده پیشگیرانه را اتخاذ کرده و اخراج مداری کنترل شده را روی ۴۰۶ ماهواره از نزدیک به ۶۰۰۰ ماهواره استارلینک که تا به امروز به فضا پرتاب شده، آغاز کرده است.

از این تعداد، ۱۷ مورد در حال حاضر غیر قابل مانور هستند، اما به خوبی ردیابی می‌شوند و خطر برخورد با سایر ماهواره‌های فعال در مورد آنها به خوبی رصد می‌شود. ۹۵ درصد باقیمانده از این ماهواره‌ها نیز قبلا با اخراج کنترل شده موفقیت آمیز از مدار خارج شده‌اند.

اسپیس‌ایکس قصد دارد در هفته‌ها و ماه‌های آینده اخراج‌های کنترل ‌شده‌ای را روی تقریباً ۱۰۰ ماهواره نسخه اولیه استارلینک دیگر انجام دهد. اگرچه این ماهواره‌ها در حال حاضر قابل مانور هستند و به طور مؤثر به کاربران خدمات ارائه می‌دهند، اما یک مشکل رایج که توسط تیم عملیات استارلینک شناسایی شده است، به طور بالقوه می‌تواند احتمال شکست آنها را در آینده افزایش دهد.

این عملیات اخراج که حدود ۶ ماه برای اکثر ماهواره‌ها به طول می‌انجامد، ایمن، دوار و کنترل شده خواهد بود.

اطلاع دقیق از موقعیت‌های ماهواره‌ها در مدار برای مساله پایداری فضا بسیار مهم است. اسپیس‌ایکس همه اپراتورهای ماهواره‌ای را تشویق می‌کند تا از این روش پیروی کنند و اطلاعاتی را در مورد موقعیت‌ها و عدم قطعیت‌های آینده ماهواره‌های خود منتشر کنند.

در حالی که رویکرد پیشگیرانه برای خارج کردن ماهواره‌ها از مدار شامل از دست دادن ماهواره‌هایی است که به طور مؤثر به کاربران خدمات می‌دهند، اسپیس‌ایکس معتقد است که این یک گام ضروری برای حفظ ایمنی و پایداری فضا است و البته تعهد این شرکت به مشتریانش را به خطر نمی‌اندازد.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۲۷۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما