۰
معاون علمی ریاست جمهوری در افتتاحیه اینوتکس:

پارک فناوری پردیس، بهشت نوآوری و فناوری منطقه می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۴
پارک فناوری پردیس، بهشت نوآوری و فناوری منطقه می‌شود
پارک فناوری پردیس، بهشت نوآوری و فناوری منطقه می‌شود

آی‌تی‌من- روح الله دهقانی با نواختن زنگ افتتاحیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ و آغاز رسمی‌ بزرگ‌ترین رویداد علمی و فناورانه کشور به میزبانی پارک فناوری پردیس اظهار داشت: امروز رویداد اینوتکس به یک الگوی خلاقیت و نوآوری برای فعالان این عرصه شناخته می‌شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: اینوتکس می‌تواند به یک محور زمانی برای گرد هم آمدن تمامی فعالان فناوری و نوآوری زیر سقف بهشت فناوری منطقه یعنی پارک فناوری پردیس شود تا با هم به تبادل نظر بپردازند، تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند و در مسیر روبه آینده، برنامه ریزی و هم افزایی کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت گرد هم آمدن فعالان فناوری و نواوری ابراز امیدواری کرد اینوتکس به بزرگ‌ترین رویداد نوآوری کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به رشد و رونق زیست بوم فناوری، نوآوری و‌ صنایع خلاق گفت: در کشور قریب به 10 هزار شرکت دانش بنیان داریم که سال گذشته فروش آن‌ها از مرز ۵۳۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت و در عین حال، نسبت به سال قبل خود رشدی سه برابری را تجربه کرد. بنابر اعلام  گمرک، امسال بیش از ۲.۵ میلیارد دلار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان بود و این روند رو به رشد در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت‌‌.

دهقانی با اشاره به توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی گفت دیپلماسی فعال علمی و فناورانه دولت، دستاوردهای بسیار ارزشمندی را به ارمغان آورد و سال گذشته بیش از ۴۳ هیئت بلندپایه از کشورهای مختلف، به ایران آمدند و ضمن تحسین دستاوردها و توانمندی‌های فناورانه و‌ نوآورانه کشورمان، در مسیر توسعه همکاری‌ها گام گذاشتند.

وی افزود: باور من این است که توسعه تعاملات علمی و فناورانه ایران مسیری روشن در پیش روی خود دارد و معتقدم کشورهای جهان شریک بسیار خوبی همچون ایران در تعاملات بین المللی خود خواهند داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور تصریح کرد: پارک فناوری پردیس باید به یک‌هاب مشترک برای همکاری‌های بین المللی به ویژه با کشورهای دوست و همسایه تبدیل شود. یکی از محورهای گسترش تعاملات با سایر کشورها، ایجاد‌هاب‌های مشترک است و کشورهای مختلفی اعلام آمادگی کرده‌اند تا در قالب پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و‌ مراکز آفرینش فناوری مشترک این همکاری توسعه پیدا کند.

وی افزود: ایجاد شرکت‌های مشترک و ایجاد‌هاب‌های علم و فناوری می‌تواند به شکستن محدودیت‌ها و حرکت در مسیر پیشرفت کمک کند.

دهقانی، تصویب دولت برای ایجاد اولین سازمان توسعه‌ای سرمایه گذاری در حوزه فناوری و نوآوری را یک گام بلند در توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری پردیس دانست و گفت: مطابق با ماده ۱۷ قانون جهش تولید، ایجاد این سازمان توسعه ای برای نخستین بار در پارک فناوری پردیس مصوب شد تا این پارک فناوری، منشاء شکل گیری تحولات خوب فناورانه از جمله یک شهرک نخبگانی فناورانه و نوآورانه شود و به معنای واقعی، طی سه، چهار سال آینده، شاهد تحقق شهر نوآوری پردیس و شکل گیری بهشت فناوری منطقه باشیم.

دهقانی افزود: لازم است در پارک فناوری پردیس، هماوردگاه نمایشی و همایشی و تعاملی فعالیت‌های عرصه فناوری و نوآوری، مشابه خانه فناوری و نوآوری (آی هیت) که محل ارائه دستاوردهای فناورانه، نمایشگاه دایمی‌محصولات برتر و‌ محل تعاملات بین المللی علمی و فناورانه است، ایجاد شود و آمادگی داریم تا از ایجاد این نمایشگاه دایمی، همزمان با برگزاری اینوتکس ۲۰۲۵ حمایت کنیم.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به ایجاد شش مرکز آفرینش ملی فناوری یا نشنال لب براساس برنامه ششم توسعه گفت: مراکز بزرگ آفرینش فناوری، برای دست یابی به چشم‌اندازهای بزرگ و در قالب پروژه‌های بزرگ برای به کار گرفتن فناوران و نوآوران فعالیت می‌کنند و زیر یک سقف جمع می‌شوند. بر همین اساس، مصوب شد مرکز آفرینش کوانتوم و اپتیک با ظرفیت یک هزار متخصص با حمایت معاونت علمی در پارک‌فناوری پردیس ایجاد شود و امیدوارم با آغاز اینوتکس ۲۰۲۵ شاهد افتتاح این مرکز باشیم. یک‌ فب لب (ساخت افزایشی) که بتواند به متخصصان این حوزه برای فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه، خدمت ارائه کند.
 
کد مطلب : ۲۸۳۱۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما