۰

9 پیشنهاد برای تقویت دانش‌بنیان‌ها

مجتبی مرادجو / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۶

مجتبی مرادجو
اقتصاد دانش‌بنیان یعنی دخالت دادن علم و فناوری در همه عرصه‌های تولید و با این نگاه، نباید تردید داشت با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه نقش‌آفرینی آن‌ها، می‌توان به اهدافی همچون ایجاد اشتغال با کمک به استارتاپ‌ها، توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و همچنین مقابله با آثار تحریم‌ها دست یافت.

این که شرکت‌های دانش‌بنیان ما به چه حمایت‌هایی نیاز دارند تا نقش‌آفرینی بیشتری در تولید و اشتغال آفرینی داشته باشند، شامل حوزه‌های متعددی است که در این مجال به 9 مورد آن اشاره‌ای داشته‌ام.

.1 لزوم ایجاد تسهیلات ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
.2 تعیین مراجع قانونی تخصصی برای رسیدگی به شکایات و مشکلات دانش‌بنیان‌ها
.3 معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای
.4 افزایش اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی
.5 اجازه به موسسات و نهادهای عمومی‌غیردولتی برای حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان
.6 مکلف کردن ادارات، نهادها و سازمان‌ها به خرید محصولات دانش‌بنیان داخلی
.7 کمک به صادارت محصولات دانش‌بنیان‌ها
.8 اجازه به شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از دستاوردها، فضاها و امکانات پایگاه‌ها و مراکز علمی
.9 ایجاد بستر حمایتی مناسبت برای معرفی محصولات شرکت‌های دانش بنیان با طرح‌هایی همچون استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما و نمایشگاه‌های بین‌المللی
9 پیشنهاد مطرح شده، عمده حمایت‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است که به قوی شدن این شرکت‌ها برای نقش‌آفرینی در مسیر تحقق شعار سال کمک خواهد کرد. البته این حمایت‌ها اهتمام تمام بخش‌های تصمیم‌گیرنده و حمایت‌کننده را می‌طلبد و در این بین، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز به عنوان تنها تشکل غیردولتی و قانونی حوزه فناوری اطلاعات، آمادگی خود را برای همراهی با شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام می‌دارد. اما دستیابی به اهداف مهم این عرصه، نیازمند تعامل دولت و نهادهای تصمیم‌گیر با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است تا بتوانیم با همراهی بخش دولتی و غیردولتی، با شتاب بیشتر، به سمت تحقق اهداف مشترک حرکت کنیم.

*عضو شورای مرکزی سازمان نصر کشور 
مولف : مجتبی مرادجو
کد مطلب : ۲۷۸۶۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما