۰
نقد روزنامه فناوران به کارت زردی که مجلس به وزیر ارشاد داد

حمله بی دلیل به بازی سازان ایرانی

تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱
حمله بی دلیل به بازی سازان ایرانی
یکی از این سوالات درباره وضعیت بازی های رایانه ای بود و نماینده مردم مشهد، سه انتقاد مهم و اصلی از وزارت ارشاد و بنیاد ملی بازی های رایانه ای مطرح کرد که شامل ارایه مجوز تنها با یک پرسشنامه، توزیع بازی GTA به صورت رسمی و محتوای ضعیف و غیراخلاقی بازی های ایرانی بود. 
در این گزارش ضمن تشریح این سه پرسش، به بررسی آنها می پردازیم تا ببینیم واقعا کدام یک از این موارد به صنعت بازی های رایانه ای کشور وارد است.

 سوالات پژمان فر: از کودتای فرهنگی تا انتقاد از بازی های ایرانی
نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در تشریح سوال خود، از هیچ چیز کم نگذاشت، آن قدر که شاید با خواندن این نطق، پدر و مادرها حتی کلا بازی کردن را برای بچه هایشان ممنوع کنند. او با بیان این یک کودتای فرهنگی در کشورمان رخ داده است، گفت: متأسفانه ۸۶ درصد بازار بازی های رایانه ای در اختیار خارجی ها است.
پژمان فر با بیان این که بازی ها رایانه ای علاوه بر ابزار درآمدی به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است گفت:  در بازی ها محتواهایی مانند خلاف جنسی، الحاق کفر، تضییع دین، همجنس گرایی، آموزش انواع جرم ها مانند سرقت، قتل های دسته جمعی، روابط جنسی و غیره مشاهده می شود.
رییس کمیته فضای  مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اذهان فرزندان این سرزمین در فضای مجازی مورد هجمه باز ی های مذکور قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به بررسی های صورت گرفته امروزه توجه به هویت ملی کاهش یافته است، بر این اساس باید سوال کرد چرا نسبت به مسایل فرهنگی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی بی توجهی رخ داده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر این ادعا که قانون توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای صراحتا کنار گذاشته شده است، گفت: به عنوان مثال در پرسشنامه بازی های رایانه ای و موبایلی از مولفه هایی مانند خشونت، ترس، کلمات توهین آمیز، استفاده از مشروبات الکلی، قمار، یاس و ناامیدی سوال می شود که بر اساس یک نمونه عملی بازی که پاسخش در همه این موارد بلی بوده است، عنوان رده بندی سنی و مجوز گرفته است.
پژمانفر با بیان اینکه توزیع چنین بازی های صرفا بر اساس کپی رایت نیست و می توان اذعان کرد سازمان یافته انجام می شود گفت: در پرسشنامه ای بیش از 50 درصد استفاده کنندگان از بازی های رایانه ای اعلام کردند رده بندی را اعلام نمی کنند. نمایندگان شخصا محتوای بازی GTA را بررسی کنند تا به محتوای آن واقف شوند.
نماینده مردم مشهد حتی به انتقاد از بازی های ایرانی هم پرداخت و گفت: آقای وزیر می گوید بازی های ایرانی رشد کرده، اما دلیلش این است که آنها توانستند خود را با خارجی ها همسو کنند. یک نمونه از بازیهای ایرانی، لوتی ها، قیصر، خروس جنگی، کاموا و چاله میدانی هستند که برای تشویق بازی کنندگان به آنها قمه، قداره، گرز و پنجه بوکس می دهند. متاسفانه بخشی از بازی های ایرانی در چنین فضایی فعالیت می کنند.
او همچنین به انتقاد از VOD پرداخت و  با بیان اینکه جریان های استکباری برای پیشبرد اهداف خود از سینما استفاده می کنند گفت: اکنون در حوزه پخش و بارگذاری فیلم نظارت های کافی وجود ندارد؛ به طوری که شاهد پخش فیلم های مشکل دار در سطح کشور هستیم که حتی خود آمریکا هم اجازه پخش به آن نمی دهند.
وی افزود: بنا بر اعلام رسمی این سامانه ویدئو درخواستی (VOD) پنج میلیون کاربر دارد یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر از آن استفاده می کنند. محتوایی که بدون هیچ محدودیت در اختیار فرزندان و خانواده های ما قرار می گیرد؛ حال اینکه تکالیف قانونی متعددی وجود دارد که وزارت ارشاد به آن عمل نکرده و تخلف کرده
است.

 اطلاعات نادرست یک نماینده مجلس
نماینده مردم مشهد، سه انتقاد مهم و اصلی از وزارت ارشاد و بنیاد ملی بازی های رایانه ای مطرح کرد که شامل ارایه مجوز تنها با یک پرسشنامه، توزیع بازی GTA به صورت رسمی و محتوای ضعیف و غیراخلاقی بازی های ایرانی که به بررسی این سه ادعا می پردازیم.
درباره ادعای اول، کافی است تا خوانندگان به سایت بنیاد ملی بازی ها و بخش دریافت مجوز مراجعه کنند. در این بخش بازی سازان پس از ثبت بازی خود، پرسشنامه ای را به صورت آنلاین پر می کنند که براساس توضیحات سایت، به صورت «احتمالی» رده بندی سنی بازی را اعلام می کند و پس از آن «اسرا» به بررسی بازی و اعلام رده بندی سنی به صورت رسمی می پردازد. بنابراین برخلاف ادعای پژمان فر، این پرسشنامه نه تنها هیچ مجوزی در اختیار بازی ساز نمی گذارد که حتی رده بندی سنی را اعلام نمی کنند.
ادعای دوم پژمان فر درباره بازی GTA است. اگر یک بازی را به طور خاص بگوییم که بنیاد ملی بازی های رایانه ای بارها غیرمجاز بودن آن را اعلام کرده، همین بازی GTA است. البته دانلود این بازی از سایت های غیرقانونی و یا فروش غیرقانونی آن در کشوری که ظرف چند دقیقه شما می توانید به مواد مخدر دست پیدا کنید، امری طبیعی است، و قاعدتا پلیس فتا یا کارگروه فیلترینگ باید نظارت جدی بیشتری در این خصوص داشته باشند.
اما عجیب ترین و شاید دلسردکننده ترین بخش صبحت های این عضو کمیسیون فرهنگی، جایی است که او به بازی های معروف و خوب ایرانی می تازد و خستگی را به تن فعالان این حوزه می گذارد. درواقع در سخنان پژمان فر پارادوکسی وجود دارد که از یک سو می گوید چرا فقط 14 درصد بازار بازی در اختیار  ایرانی ها است و از سوی دیگر از همین بازی ها به شدت شاکی است.
ژانر اکشن و مبارزه ای یکی از پرطرفدارترین ژانرهای بازی در تمام دنیاست و طبیعتا بازی سازان ایرانی هم به این ژانر توجه ویژه ای داشته اند. در این میان بازی های تحسین شده ای چون خروس جنگی نیز وجود دارند که جای خود را در گوشی های ایرانی ها باز کرده اند. اما سوال اینجاست آیا کاراکترها در بازی های ایرانی باید به جای استفاده از ابزار مبارزه مثل پنجه بکس، مثلا با بالش با هم مبارزه کنند؟ مثلا اگر بخواهیم یک بازی درباره دفاع مقدس بسازیم، آیا باید اسلحه ها را سانسور کنیم؟

 سوالاتی که پرسیده نشد
برخی فعالان صنعت بازی بر این باورند که احتمالا عده ای با مقاصد مشخص، به دنبال حمله به بنیاد ملی بازی های رایانه ای هستند و همین گروه حتی حاضرند اطلاعات نادرستی در اختیار نمایندگان مجلس بگذارند. به همین جهت هم جلسه ای که می شد به سوالات اساسی تری در این حوزه پرداخته شود، تبدیل به طرح ادعاهای نادرست در این حوزه شد.
برای مثال ایا بهتر نبود نمایندگان مجلس درباره عملی شدن حمایت هایی که باید نهادهای مختلف چون صدا و سیما از صنعت بازی های رایانه ای داخلی انجام دهند بپرسند؟ یا از آن مهم تر راهکارهای کمک به آگاه سازی خانواده ها نسبت به رده بندی سنی بازی های رایانه ای را بررسی کنند؟

 
کد مطلب : ۲۷۰۲۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما