۰
کلاهبرداری از مردم شروع شد

توصیه‌های مهم برای فعال‌سازی سیم‌کارت و اینترنت «شاد»

تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۵
توصیه‌های مهم برای فعال‌سازی سیم‌کارت و اینترنت «شاد»
توصیه‌های مهم برای فعال‌سازی سیم‌کارت و اینترنت «شاد»

​​​​​​آی‌تی‌من - محمدجواد آذری جهرمی ‌در صفحه اینستاگرام خود در خصوص نحوه فعال‌سازی بسته اینترنت رایگان برای دانش آموزان توضیح داد و توصیه‌هایی را برای مراقبت والدین از فرزندان در فضای مجازی مطرح کرد.

وی نوشت: آغاز سال تحصیلی جدید فرا رسیده است. ممکن است شما هم مجبور باشید از آموزش مجازی استفاده کنید. تلاش می‌کنم اطلاعات خلاصه و مهمی ‌را در باره نحوه استفاده و هزینه‌ها تقدیم حضورتان کنم.

-  اگر فرزند شما از کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده می‌کند، شما می‌توانید با استفاده از قابلیت Family safty سیستم عامل ویندوز مراقب حضور فرزندتان در فضای مجازی باشید و دسترسی او را مدیریت کنید. اگر اطلاعات بیشتری لازم دارید از جست‌وجوی گوگل کمک بگیرید، آساده و آسان است.

-  اگر فرزند شما از تبلت یا گوشی هوشمند اندروید استفاده می‌کند، ساده‌ترین کار برای مدیریت دسترسی و نظارت بر کودک در فضای مجازی، استفاده از ابزار google family link است.

-  اگر هنوز ابزاری برای فرزندتان تهیه نکردید یا علاقه به گره گشایی از نیازمندان و خرید تبلت برای آنها هستید، توصیه می‌کنم از تبلت‌های ایرانی خرید کنید.

-  اگر فرصت کافی برای کارکردن با ابزارهای گفته شده را ندارید و علاقه مند هستید که این کار را دولت برای شما انجام دهد، چند راهکار پیش روی شما است:

اول اینکه اپراتورها سیم‌کارت‌های خاص کودکان ارایه می‌کنند.
-  اگر فرزند شما از سیم‌کارت والدین برای آموزش مجازی استفاده می‌کند، ما دو راهکار را برای اجرا به اپراتورها ابلاغ کردیم که باید سریعاً اجرایی و اطلاع رسانی کنند.

اول اینکه یک بسته اختصاصی «شاد» تعریف کنند، زمانی که این بسته روی سیم‌کارت فعال باشد دسترسی به اینترنت، صرفاً برای یک سری از سایت‌های تأیید شده توسط وزارت آموزش و پرورش امکان پذیر است. و اگر از گوشی، همزمان هم کودک و هم والدین بهره می‌گیرند، اپراتورها موظف شده‌اند با تعریف یک کد دستوری ستاره مربع امکان جابجایی بسته فعال را فراهم کنند. به عبارتی تا گوشی در اختیار کودک است، بسته شاد و زمانی که در اختیار والدین است، بسته عادی فعال باشد.

-  شرکت‌های اینترنت خانگی نیز موظف شده‌اند بسته شاد را تعریف و یا امکان فعال‌سازی و یا غیرفعال‌سازی آن را فراهم آورند. بنابراین سیم‌کارتی تحت عنوان سیم‌کارت «شاد» توزیع نخواهد شد و مراقب سوءاستفاده و تماس‌های تلفنی کلاهبرداران برای فروش سیم‌کارت، تحت این نام‌ها باشید.

اما در مورد مهم هزینه‌ها:
اول برای معلمان:
در یک کار فشرده، تمام مدارس کشور به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات به صورت رایگان متصل شده‌اند. بنابراین در زمان حضور در مدرسه، استفاده از شبکه برای شما رایگان خواهد بود. البته ارایه بسته‌هایی شبیه آنچه در فروردین ماه تقدیم کردیم هم، در دستور کار است که اطلاع رسانی خواهیم کرد.

دوم برای والدین و دانش آموزان: به همه اپراتورها ابلاغ کردیم که استفاده از «شاد» برای همه شما رایگان خواهد بود اما ممکن است مدارس از سایر ابزارها برای آموزش مجازی بهره بگیرند، به زودی برای بسته‌ای ویژه دانش آموزان هم برای همه آنها تعریف و ارایه خواهیم کرد. علی الحساب شاد رایگان است.

وزیر ارتباطات همچنین گفت: به عنوان یک دوست توصیه می‌کنم برای حفظ سلامت فرزندان در فضای مجازی حتماً خودتان نظارت داشته باشید و به برنامه‌های دولت کفایت نکنید.

وی افزود: وزارت ارتباطات در جریان معماری و مهندسی سامانه «شاد» نیست. تلاش زیادی از سوی توسعه دهندگان این سامانه برای بهبود خدمات صورت گرفته و خدمات بسیار خوبی روی آن لحاظ شده است. ما برای خدمت رسانی بهتر با تمام وجود در کنار همکارانمان در وزارت آموزش و پرورش هستیم و از امکانات خود برای مساعدت به آنها در انجام این امر مهم، بهره خواهیم گرفت.

جهرمی‌ افزود: اکنون در ذهن بسیاری، دوگانه سلامت تحصیل شکل گرفته و نگرانی‌های جدی برای والدین به وجود آمده است. آینده ما در گرو نسل سالم و تحصیلکرده و تربیت یافته است. من هم به عنوان یک پدر برای حضور فردای فرزندانم در مدرسه نگرانی دارم. باید همه با هم همکاری و مساعدت کنیم تا رعایت دستورالعمل‌ها دقیق باشید و البته از ظرفیت عظیم آموزش مجازی هم بهره برد.

وی گفت: به لطف الهی و با همدلی و البته مدیریت خوب جامعه فرهنگی کشور، این چالش هم به نحو خوبی مدیریت خواهد شد.
 
دسترسی به شبکه با انواع گوشی‌ها
در همین رابطه مشاور وزیر و مسوول شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) با بیان اینکه امکان دسترسی به شبکه شاد در نسخه پیشین آن توسط برخی از گوشی‌های اندروید فراهم نبود، گفت: در نسخه جدید شبکه آموزشی شاد، افزایش قابلیت برای استفاده از گوشی‌های مختلف و نیز نسخه وب صورت گرفته است.

حسن الحسینی در گفت وگو با ایرنا افزود: در نسخه جدید این پلتفرم، امکانات جدیدی به «شاد» اضافه شده است که تعامل دانش‌آموزان و معلم را بیشتر می‌کند برای مثال قابلیت نصب و کار روی گوشی‌های مختلف، بانک سؤال، صفحه شخصی معلم و دانش‌آموز، احراز هویت مدیران ستادی و اولیا و خبرگان تعلیم و تربیت، حضور و غیاب از جمله امکانات نسخه جدید این شبکه است.

وی گفت: شبکه شاد بسیار تعاملی شده و به آموزش‌های استاندارد مجازی خیلی نزدیک شدیم با توجه به اینکه هنوز تا ایده ال فاصله داریم اما تلاش می‌کنیم که افزوده‌ها را بر شبکه شاد بیشتر کنیم تا حالت تکاملی خود را به طور مرتب داشته باشد.

الحسینی ادامه داد: در اوج نیستیم ولی با تعبیه برنامه‌هایی که در این بخش داشتیم عملا کلاس فیزیکال و واقعی در این شبکه پیاده سازی شده است.

وی با بیان اینکه رایگان شدن اینترنت شبکه شاد قدم بزرگ دولت بود، افزود: این اقدام و تصمیم رییس جهوری از بازماندن دو و نیم میلیون نفر از تحصیل جلوگیری کرد.

الحسنی بیان کرد: پیش بینی شده بود که به خاطر گرانی اینترنت و اینکه این امر در سبد هزینه‌های خانوارها سنگینی کند این تعداد دانش آموز از تحصیل باز خواهند ماند که این اقدام با توجه به شرایط خاص مالی دولت بسیار ارزشمند است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فکر می‌کنیم حدود سه و نیم میلیون دانش آموز به دلیل نداشتن فرصت ارتباط با اینترنت و شبکه ملی ارتباطات و نداشتن گوشی، به شبکه شاد و فضای مجازی آموزش دسترسی ندارند که البته در آموزش‌های ترکیبی پیش بینی شده آموزش و پرورش، از روش‌های دیگر برای جبران این کمبود استفاده خواهد شد.
 
کلاهبرداری با «سیم‌کارت شاد» شروع شد
از سوی دیگر رییس پلیس پیشگیری پایتخت به دانش آموزان و خانواده‌های آنها هشدار داد که فریب تبلیغاتی تحت عنوان ارایه «سیم‌کارت شاد» را نخورند و منتظر اخبار از منابع خبری و پرتال اپراتوری کشور باشند.

سردار کیوان ظهیری گفت: کلاهبرداران این بار به سراغ دانش آموزان و والدین آنها آمدند و با ارایه طرحی به اسم «سیم‌کارت شاد» سعی دارند تا از این گروه از افراد کلاهبرداری کنند.

وی افزود: کلاهبرداران با حضور در جلوی مدارس و یا ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و همچنین فعالیت در فضای مجازی سعی دارند تا به اهداف شوم خود دست پیدا کنید.

رییس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: این افراد به دو روش کلاهبرداری می‌کنند یا از افراد می‌خواهند که اطلاعات محرمانه خود را برای آنها ارسال کنند و با این روش سعی در جمع آوری افراد دارند.

سردار ظهیری ادامه داد: و روش دوم هم این است که با ارسال لینک‌هایی در فضای مجازی و درخواست اطلاعات کارت افراد برای تشخیص هویت حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند.

وی گفت: پلیس اعلام می‌کند که اگر قرار باشد سیم‌کارت دانش آموزی و خدمات رایگانی برای این گروه از جامعه ارایه داده شود از طریق پرتال رسمی‌اپراتورها و یا وزارت خانه‌های مربوطه اعلام می‌شود و مردم به این پیام‌ها و لینکها اعتمادی نکنند.

رییس پلیس پیشگیری در پایان گفت: پلیس به دنبال شناسایی افراد سودجو هست و با هرکسی که به هر طریقی این افراد را در رسیدن به اهداف شومشان کمک کند برخورد خواهد کرد.
 
نسخه جدید شاد چه امکاناتی دارد؟
سامانه شاد در حالی از روز قبل در دسترس معلمان و والدین برای به روز رسانی قرار گرفت که عملا محتواهای قبلی از دست رفته است و جز یک پلت فرم خام هیچ محتوایی در آن بارگذاری نشده است.

به گزارش مهر، در حالی که روز پنجشنبه ۱۳ شهریور از نسخه دوم شبکه آموزش دانش‌آموز (شاد ۲) رونمایی شد، از روز قبل این نسخه برای به روز رسانی در اختیار خانواده‌ها و معلمان قرار گرفت. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که پیش از این نسخه اول این سامانه ۱۷ میلیون بار نصب شده است.

از قابلیت‌های نسخه جدید این پلتفرم آموزشی می‌توان به بارگیری محتوای آموزشی درسی، برنامه‌های فوق‌برنامه مناسب دانش آموزان در کنار برنامه‌های آموزشی، بازخورد تکالیف، تعبیه سیستم کارنامه و اعلام نتایج به خانواده‌ها، تعبیه صفحه شخصی دانش‌آموز و معلم هرکدام به‌صورت جداگانه، نظرسنجی‌های ۱۰ گزینه‌ای توسط معلمان و کاربران، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش از طریق او بی اس و تلویزیون اینترنتی اشاره کرد.

اما نسخه به روز رسانی شاد در حالی امروز صورت گرفت که در بخش ورود به مدرسه من تنها اسم دانش آموزان دیده می‌شود و کلاس و مدرسه و هیچ امکان دیگری فعال نیست در حالی که در نسخه قبلی شاد بچه‌ها بلافاصله بعد از ورود به این بخش وارد فضای کلاس مخصوص خود می‌شدند. در نسخه جدید حتی نام مدرسه دانش‌آموز هم هنوز رؤیت نمی‌شود.

از سوی دیگر در بخش محتوای درسی در حال حاضر تنها بخش ابتدایی دیده می‌شود که پس از ورود به بخش محتوای درسی نیز گرچه درس‌ها مشخص شده اما هنوز در هیچکدام از بخش‌ها محتوایی گنجانده نشده است و حتی در بخش ابتدایی پایه پنجم به طور کامل حذف شده است و در این بخش دیده نمی‌شود.

تنها بخش‌هایی که محتواهایی در آنها دیده می‌شود بخش‌هایی مثل سلامت، تربیت بدنی و پرورشی و فرهنگی است.

این در حالی است که نسخه‌های به روز رسانی هیچ برنامه ای اینگونه نیست که در نسخه به روز رسانی شده‌اش اطلاعات قبلی از میان برود اما به نظر می‌رسد شاد جدید واقعاً نسخه به روز رسانی نیست که قابلیت‌هایی را افزوده باشد بلکه یک نسخه کاملاً جدید است و تمام محتواهای قبلی نیز حداقل در حال حاضر دیگر در دسترس نیست.


 
کد مطلب : ۲۷۴۱۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين