۰

ادعای مایکروسافت: هکرهای روسیه، چین و ایران، برای نفوذ به انتخابات آمریکا فعال شده‌اند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۲۵
ادعای مایکروسافت: هکرهای روسیه، چین و ایران، برای نفوذ به انتخابات آمریکا فعال شده‌اند
ادعای مایکروسافت: هکرهای روسیه، چین و ایران، برای نفوذ به انتخابات آمریکا فعال شده‌اند

آی‌تی‌من- بنا به ادعای مایکروسافت، هکرهای روس که کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها در انتخابات سال 2016 را هک کرده‌ بودند، دوباره دست‌به کار نفوذ در انتخابات ایالات متحده شده‌اند و به گفته این شرکت، این بار کارزار انتخاباتی هر دو رقیب اصلی، یعنی هم ترامپ و هم بایدن، هدف هکرها قرار گرفته است.

غول نرم‌افزاری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که هکرهای روس که در گروه استرونتیوم (Strontium) فعالند، تا کنون بیش از 200 سازمان را هدف قرار داده‌اند که بسیاری از این سازمان‌ها مرتبط با احزاب سیاسی اصلی آمریکا، یعنی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها هستند.

همچنین بنا به اعلام مایکروسافت، همین هکرها، احزاب سیاسی انگلستان را نیز هدف قرار داده‌اند. البته در بیانیه مایکروسافت به نام احزاب سیاسی انگلستان اشاره‌ای نشده است.

گروه استرونتیوم که به نام Fancy Bear نیز شناخته می‌شود، یک واحد حمله سایبری است که گفته می‌شود زیر نظر سرویس اطلاعات نظامی روسیه یا GRU فعالیت می‌کند.

تام برت (Tom Burt)، نایب‌رییس مسوول امنیت و اعتماد مشتریان مایکروسافت در این زمینه گفت: همانند آنچه در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده مشاهده شد، استرونتیوم، در حال اجرای کارزارهایی به منظور جمع‌آوری، اطلاعات لاگین افراد یا تصرف حساب‌های کاربری آنهاست که هدف از این کار نیز، احتمالا کنک به نهادهای اطلاعاتی روسیه در جمع آوری اطلاعات یا ایجاد اخلال در امور است.

وی افزود: مشاهدات ما نشان می‌دهد که این حملات از الگوی حملات پیشین پیروی می‌کند و نه تنها کاندیداها و کارکنان کارزارهای آنان، بلکه مشاوران اصلی نامزدهای انتخابات را نیز در بر می‌گیرد.

البته به گفته مایکروسافت، اکثر حملات انجام شده از سوی هکرهای روس، موفقیت آمیز نبوده است.

برت همچنین گفت: این فعالیت‌ها نشان‌دهنده نیاز به افراد و سازمان‌های مرتبط با روندهای سیاسی به استفاده از ابزارهای امنیتی ارزان قیمت و رایگان است.

اما هکرهای روسی تنها متهمانی نیستند که مایکروسافت به آنها اشاره کرده است.

این شرکت بزرگ نرم افزاری گزارش کرده که گروه‌های چینی نیز حملاتی را به ایمیل‌های شخصی افراد مرتبط با کارزار جو بایدن انجام داده‌اند. همچنین حداقل یک شخصیت برجسته که پیش‌تر، با دولت ترامپ در ارتباط بوده، مورد حمله این هکرها قرار گرفته است.

همچنین شخصیت‌های برجسته دیگری نیز از فعالان ارتباطات بین‌الملل، نهادهای دانشگاهی و دستگاه‌های سیاست‌گذار آمریکا نیز هدف هکرهای چینی گروه زیرکونیوم (Zirconium) قرار گرفته‌اند.

مایکروسافت در ادعاهای خود، نام ایران را نیز مطرح کرده و گفته که یک گروه از هکرهای ایرانی موسوم به فسفر (Phosphorus) در بازه زمانی مه تا ژوئن امسال، تلاش‌های ناموفقی برای دسترسی به حساب مقامات کاخ سفید و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ انجام داده است. در ماه ژوئن، گوگل نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده و گفته بود که تلاش‌هایی برای حملات سایبری از سوی ایران و چین را شناسایی کرده است.

مایکروسافت اعلام کرده که قادر به تشخیص اهداف هکرهای روس، چینی و ایرانی نیست.
 
واکنش دولت ترامپ
کریستوفر کربز (Christopher Krebs) مقام ارشد امنیت سایبری در وزارت امنیت داخلی ایالات متحده گفت که هشدارهای مایکروسافت، موضع مجامع اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را تایید می‌کند.

وی افزود: باید تاکید کنیم که هیچ‌کدام از اهداف این حملات به زیرساخت‌های انتخاباتی کشور دسترسی ندارند و هیچ تاثیری از حملات بر سیستم انتخابات نیز شناسایی نشده است.

گفتنی است که این گزارش، یک روز پس از آن منتشر شده که دولت ترامپ، یک شهروند روس را به تلاش برای دخالت در فرایند سیاسی آمریکا متهم کرد. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز به دلایل مشابه، آندرئی درکاچ، وکیل اوکراینی مرتبط با روسیه را تحریم کرد.

گفته شده که درکاچ، فایل صوتی دستکاری شده‌ای را منتشر کرده که هدف آن، ضربه زدن به اعتبار جو بایدن، نامزد حزب دموکرات بوده است. جالب اینکه ترامپ نیز این فایل صوتی را بازنشر کرده است.
 
واکنش روسیه، چین و ایران
روسیه و چین گزارش‌های منتشر شده را رد کرده‌اند. دیروز (جمعه) دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که دولت روسیه هرگز برای دخالت در انتخابات سایر کشورها اقدامی نکرده است.

ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفت که مایکروسافت نباید اتهامات بی‌پایه به چین بزند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با رد ادعای مایکروسافت، گفت: ایالات متحده که دهه‌ها در انتخابات کشورهای دیگر از جمله ایران دخالت کرده در مقامی‌ نیست که چنین ادعای مضحکی بکند.



 
مرجع : BBC
کد مطلب : ۲۷۴۱۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما