۰
ده شرکت ‌نوپای مهمی‌که در سال 2023 تعطیل شدند

سال انقراض نسل استارت‌آپ‌ها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۱
سال انقراض نسل استارت‌آپ‌ها
سال انقراض نسل استارت‌آپ‌ها

آی‌تی‌من- تداوم بحران نقدینگی و عدم ورود سرمایه همچنان در استارت‌آپ‌ها ادامه دارد و آنها را مجبور به اقداماتی از جمله تعدیل نیروهای پی در پی برای کاهش هزینه‌ها کرده است.
 
اما برای بسیاری از استارت‌آپ‌ها، کاهش هزینه کافی نبوده است. نیویورک تایمز با استناد به داده‌هایPitchBook گزارش کرد که بیش از 3200 استارت‌آپ که مجموعاً 27 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده بودند؛ در سال 2023 مجبور به تعطیلی شدند. شرکت‌های خطرپذیر پیش‌بینی می‌کنند که این روند در سال 2024 نیز ادامه خواهد یافت.
 
اما آمار تعطیلی به تنهایی تصویر تاریک کلی صنعت استارت‌آپ را نشان نمی‌دهد. برخی از این شرکت‌های نوپا مجبور شده‌اند کسب‌وکار خود را با تخفیف عمده بفروشند یا فعالانه به دنبال خریدار هستند، در حالی که برخی دیگر درخواست ورشکستگی کرده‌اند.
 
سرعت تعطیلی استارت‌آپ‌ها به قدری سریع است که حتی استارت‌آپ‌هایی برای تسهیل و تسریع این روند شکل گرفته است. برخی از این استارت‌آپ‌ها مانندSimpleClosure  به سایر شرکت‌ها کمک می‌کند روند تعطیلی را به درستی و سهولت طی کنند.
 
در ادامه به ده مورد از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌هایی می‌پردازیم که در سال 2023 تعطیل شده‌اند. مبنای انتخاب نیز ارزش‌گذاری یا میزان جذب سرمایه بوده است.
 
Hyperloop One
«هایپرلوپ وان» استارت‌آپی است که برای ایجاد یکسیستم حمل‌ونقل هایپرلوپ در ایالات متحده و تحت حمایت ایلان ماسک کار می‌کرد. این استارت‌آپ 450 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی از جمله ریچارد برانسون، خوسلا ونچرز و دیوید ساکس جمع‌آوری کرده بود.
 
هایپرلوپ وان که در سال 2014 تأسیس شده، پس از اینکه در سال‌های اخیر با مشکلات مالی مواجه بود، بالاخره در دسامبر 2023 تعطیل شد.
 
Olive AI
Olive AI استارت‌آپ پرطرفدار مراقبت‌های بهداشتی که ابزارهای اتوماسیون چرخه درآمد می‌فروخت، زمانی ۴میلیارد دلار ارزش داشت، ۱۱ سال پس از تأسیس در نوامبر 2023 تعطیل شد. طبق داده‌های PitchBook، این استارت‌آپ بیش از 800 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران از جمله جنرال کاتالیست، درایو کپیتال و خوسلا ونچرز جذب کرده بود.
 
Convoy
طبق داده‌های PitchBook، استارت‌آپ لجستیک حمل‌ونقل Convoy با حمایت جف بزوس، مارک بنیوف، گریلاک و سایر ستاره‌های فناوری، پس از جمع‌آوری بیش از یک میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران، در ماه اکتبر بالاخره به پایان راه رسید. این استارت‌آپ در سال 2015 تاسیس شد و یک شبکه حمل و نقل دیجیتالی را اداره می‌کرد.
 
این پلتفرم که روزگاری اسب ‌شاخدار بود، در ماه نوامبر از سوی Flexport خریداری شد.
 
Zeus Living
استارت‌آپ Zeus Living در نوامبر اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی فرایند تعطیلی را آغاز کرده است.
 
طبق داده‌های PitchBook، این استارت‌آپ که در سال 2011 تأسیس شد، بیش از 160 میلیون دلار جمع‌آوری کرد و سرمایه‌گذارانی از جمله Airbnb، GVو Initialized Capital از آن حمایت کرده بودند.
 
Recur
طبق داده‌های PitchBook، استارت‌آپ Recur که در زمینه NFT فعال بود، پس از ارزش‌گذاری 333 میلیون دلاری در ماه اوت اعلام تعطیلی کرد. این استارت آپ که میزبان NFTهای برند شرکت‌هایی مانند نیکلودئون و هلو کیتی بود، در سال 2021 تاسیس شد و یکی از بسیاری از استارت‌آپ هایی است که زمستان طولانی مدت رمزارزها، آن را زمین زده است.
 
Zume
استارتاپ تحویل پیتزا با روبات Zume که در سال 2015 تأسیس شد، بیش از 500 میلیون دلار از سرمایه گذارانی از جمله صندوق ویژن سافت‌بنک وAME Cloud Ventures جمع‌آوری کرد. اما مشکلات فنی نهایتا موجب عدم دستیابی به موفقیت شد و این استارت‌آپ را در ماه ژوئن وادار به تعطیلی کرد.
 
IRL
پس از تحقیقات هیات مدیره IRL، مشخص شد که 20 میلیون کاربر فعال ادعایی این استارت‌آپ عمدتا روبات هستند. در پی افشای این مساله، IRL در اواخر ژوئن 2023 تعطیل شد.
 
این استارت‌آپ ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق ویژن سافت‌بنک، صندوق فاندرز و کلینر پرکینز و سایر سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرده بود و ارزش آن بیش از یک میلیارد دلار بود.
 
Wyre
استارت‌آپ پرداخت رمزارزی Wyre در ماه ژوئن اعلام کرد که پس از تقریبا 10 سال به دلیل شرایط دشوار بازار عملیات تجاری خود را متوقف می کند.
 
پس از سقوط FTX، سال سختی برای استارت‌آپ‌های رمزارزی رقم خورد و سرمایه‌گذاران دیگر چک‌های بزرگ برای این شرکت‌های بزرگ نمی‌کشند. Wyre بیش از 50 میلیون دلار سرمایه جذب کرده و قرار بود از سوی استارت‌آپ پرداخت Bolt به قیمت 1.5 میلیارد دلار خریداری شود. اما بولت در اواخر سال 2022 از این معامله صرف‌نظر کرد.
 
Bitwise Industries
استارت‌آپ Bitwise Industries مستقر در فرسنو، کالیفرنیا، زمانی به عنوان کورسوی امید فناوری در دره مرکزی این ایالت در نظر گرفته می‌شد. این استارت‌آپ به جوامع محروم آموزش نیروی کار و خدمات نرم افزاری ارائه می‌کرد و سعی داشت با کمک به ایجاد فضاهای کار اشتراکی به احیای مراکز شهرهای کوچک‌تر کالیفرنیا مانند فرسنو، بیکرزفیلد و مرسدس کمک کند.
 
اما این استارت‌آپ در نهایت پس از اخراج نزدیک به 900 نفر از کارکنانش، اعلام ورشکستگی کرد. بنیانگذاران این استارت‌آپ اکنون متهم به گمراه کردن سرمایه‌گذاران در سال 2022 هستند. طبق اعلام PitchBook، این استارت‌آپ بیش از 100 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی مانند کاپور کپیتال، ArlanHamilton's Backstage Capital و بانک‌های بزرگ از جمله سیتی‌گروپ، جی‌پی مورگان چیس و گلدمن ساکس JP Morgan Chase جمع‌آوری کرده است.
 
Medly
استارت‌آپ داروسازی Medly زمانی امیدوار بود که غول‌هایی مانند Walgreens و CVS رقابت کند. اما در ماه فوریه، پس از اعلام ورشکستگی و فروش دارایی بهWalgreens برای همیشه تعطیل شد.
 
استارت‌آپ Medly بیش از 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر از شرکت‌هایی مانند LererHippeau و Greycroft جذب کرده بود.
 
 
کد مطلب : ۲۸۲۴۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما