۰

برنامه ایلان ماسک برای کاشتن تراشه در مغز انسان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۱
کاشتن تراشه نیورالینک در مغز انسان
کاشتن تراشه نیورالینک در مغز انسان
 
آی‌تی‌من- ایلان ماسک امیدوار است که این هدف را در استارتاپش با نام Neuralink به واقعیت تبدیل کند. ماسک از سال 2016 تا کنون بیش از 100 میلیون دلار در نیورالینک سرمایه‌گذاری کرده‌است.

وی در توضیح این پروژه گفت که یک تراشه کوچک که رابط مغز-ماشین (brain-machine interface) نامیده می‌شود، در مغز افراد داوطلب کاشته می‌شود و به این ترتیب هم‌زیستی با هوش مصنوعی به وجود خواهد آمد.

این تراشه که ابعادی 4 در 4 میلی‌متری دارد، می‌‌تواند با استفاده از رشته‌های انعطاف‌پذیری از الکترودها، نورون‌های مغز را تحریک کند و به گفته مکس هوداک (Max Hodak) رییس نیورالینک، این تراشه‌ تا دهه‌ها در مغز انسان فعال باقی می‌ماند. هرگروه از این رشته‌های انعطاف‌پذیر شامل 3072 الکترود است که در مجموع در 96 رشته الکترود توزیع شده‌اند. هر کدام از این رشته‌ها از یک دهم تار موی انسان کوچک‌ترند و در هر کدام 192 الکترود قرار داده شده است.


هرگروه از این رشته‌های انعطاف‌پذیر شامل 3072 الکترود است

استارتاپ نیورالینک همچنین روبات جراحی ساخته که می‌تواند در هر دقیقه 6 رشته الکترود را در مغز انسان وارد کند. این روبات مجهز به سوزنی است که نزدیک به 24 میکرون قطر دارد و رشته‌ها از این طریق وارد مغز می‌شود.


نیورالینک  روبات جراحی ساخته که می‌تواند در هر دقیقه 6 رشته الکترود را در مغز انسان وارد کند


البته نیورالینک امیدوار است که در آینده با استفاده از اشعه لیزر و ایجاد سوراخ‌هایی بسیار ریز در جمجمه این رشته الکترودها وارد مغز شود. این سوراخ‌ها آنقدر ریز خواهند بود که بیمار اصلا متوجه آنها نخواهد شد.

ایلان ماسک افزود که از این تراشه می‌تواند برای درمان اختلالات مغزی مانند پارکینسون یا آلزایمز نیز بهره برد و به حفظ و تقویت عملکردهای مغز کمک  کرد.

وی گفت: ما امیدواریم که تا پیش از پایان سال آینده میلادی این تراشه را در سر یک بیمار قرار دهیم. بنابراین راه‌درازی تا آن زمان در پیش نداریم.

در رویداد ویدیویی که برای معرفی این فناوری ترتیب داده شده بود، توضیح داده شد که این تراشه کاشتنی، قادر به ذخیره اطلاعاتی خواهد بود که نورون‌ها در مغز منتشر می‌کنند.

همچنین این تراشه کاشتنی می‌تواند اطلاعات را به دستگاه‌های مورد نظر ارسال کند. در محیط مغز هر انسان ده تراشه کاشته می‌شود. این تراشه‌ها با یک شبکه سیمی بسیار ریز که زیر جمجمه قرار می‌گیرد به سیم‌پیچ که پشت گوش بیمار قرار داده می‌شود، متصل خواهند شد و این کویل به صورت بی‌سیم از طریق مغز به ابزارهای پوشیدنی با نام The link وصل می‌شود که خود شامل بلوتوث و باتری است.
 


تراشه‌ها با یک شبکه سیمی به کویلی که پشت گوش قرار داده می‌شود، متصل خواهند شد


این دستگاه از طریق کابل یو‌اس‌بی-نوع سی داده‌ها را به موبایل یا کامپیوتر ارسال می‌کند و از طریق یک اپلیکیشن موبایل، کاربر قادر به روزآمدسازی ابزار پوشیدنی Link از طریق بلوتوث خواهد بود. جالب اینکه  به محض اینکه لینک از بدن جدا شود، تراشه خودبه خود خاموش خواهد شد.

البته این عمل جراحی هنوز مجوز FDA را دریافت نکرده است.

 
مرجع : www.dezeen.com
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۵۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما