۰
قاره سبز برای دست به کار مهار قدرت شده است

اروپا علیه غول‌های فناوری

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۰
اروپا علیه غول‌های فناوری
اروپا علیه غول‌های فناوری


آی‌تی‌من- در ادامه به برخی از اقدامات انجام شده توسط نهادهای نظارتی اروپا برای کنترل شرکت‌های بزرگ فناوری اشاره می‌کنیم:

اتحادیه اروپا
بروکسل در ۴ مارس، پس از شکایت اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹، برای اولین بار اپل، سازنده آیفون را به دلیل نقض قوانین ضد انحصار اتحادیه اروپا ۱.۸۴ میلیارد یورو (۲ میلیارد دلار) جریمه کرد. اپل با انتقاد از این تصمیم اتحادیه اروپا، اعلام کرد که آن را به دادگاه خواهد کشاند.

مشاور دادگاه عالی اروپا روز ۱۱ ژانویه گفت: جریمه ۲.۴۲ میلیارد یورویی (۲.۷ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا علیه شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل، به دلیل استفاده از سرویس مقایسه قیمت خود برای کسب مزیت ناعادلانه نسبت به رقبای کوچک‌تر اروپایی، باید تایید شود.

به گزارش رویترز، تنظیم کنندگان ضد انحصار اتحادیه اروپا در ژانویه اعلام کردند که سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری مایکروسافت در شرکت سازنده چت‌جی‌پی‌تی، یعنی OpenAI، ممکن است مشمول قوانین ادغام اتحادیه اروپا باشد. این اقدام پس از هشدار مشابهی از سوی سازمان رقابت و بازارهای انگلستان (CMA) در دسامبر صورت گرفت.

رگولاتورهای اتحادیه اروپا در ژوئن اعلام کردند که گوگل ممکن است مجبور شود بخشی از تجارت پرسود تبلیغات آنلاین خود را برای رفع نگرانی‌ها در مورد شیوه‌های ضد رقابتی بفروشد. گوگل در دسامبر از دستور احتمالی این نهاد انتقاد کرد و آن را نامتناسب و برای شرکای تبلیغاتی‌اش نامناسب دانست.

پس از اینکه کمیسیون اروپا در ژوییه تحقیقاتی را در مورد ادغام آفیس و تیمز مایکروسافت آغاز کرد، تنظیم کنندگان ضد انحصار اتحادیه اروپا در ماه نوامبر از رقبای مایکروسافت پرسیدند که آیا پیشنهاد غول نرم‌افزاری آمریکا برای جدا کردن برنامه چت و ویدیویی تیمز از مجموعه آفیس برای رفع نگرانی‌های آن‌ها کافی است یا نه.

اتحادیه اروپا در سپتامبر ۲۲ سرویس به اصطلاح «نگهبان‌در» را که توسط آلفابت، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت و تیک‌تاک (مالک آن بایت‌دنس است) اداره می‌شود، شناسایی کرد و به آنها شش ماه فرصت داد تا با مفادیر قانون خدمات دیجیتال(DMA)  این اتحادیه مطابقت داشته باشند.

متا پلتفرمز و تیک‌تاک متعلق به بایت‌دنس هر دو در نوامبر علیه وضعیت «دروازه‌بان» اعتراض کردند و تیک‌تاک در فوریه در تلاش برای تعلیق این دستور شکست خورد.
 
بریتانیا
رگولاتور رسانه بریتانیا در ۵ اکتبر از نهاد ضد انحصار این کشور، CMA، خواست تا تسلط آمازون و مایکروسافت بر بازار ابر رایانه (Cloud) انگلستان را بررسی کند. این درخواست به دلیل ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود برای کسب‌وکارها امکان تغییر یا ترکیب و تطبیق ارائه‌دهندگان ابر رایانه دشوارتر شود. CMA تحقیقات خود را تا آوریل ۲۰۲۵ تکمیل خواهد کرد.
 
فرانسه
وال استریت ژورنال گزارش داد که نهاد رقابت فرانسه در سپتامبر به دفاتر محلی انویدیا یورش برد. این نهاد نظارتی در ۲۷ سپتامبر یورش را فاش کرد، اما نام شرکت را به جز اینکه در «بخش کارت‌های گرافیک» فعالیت می‌کند، ذکر نکرد.

انویدیا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

نهاد ضد انحصار در ژوییه اعلام کرد که اپل ممکن است قوانین مربوط به استفاده از داده‌های کاربران آیفون در تبلیغات را نقض و به طور بالقوه با تحمیل شرایط مغرضانه، نامشخص و ناعادلانه برای مدیریت داده‌های کاربران، از موقعیت غالب بازار خود سوءاستفاده کرده باشد.

نهاد ناظر حریم خصوصی فرانسه نیز در ماه ژوییه گفت که ه از پروژه ارز دیجیتال Worldcoin که توسط مدیرعامل OpenAIراه‌اندازی شده، مطلع است و به نظر می‌رسد قانونی بودن جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک آن و همچنین شرایط نگهداری این اطلاعات تردیدآمیز است.
 
آلمان
دفتر کارتل آلمان در پنجم اکتبر اعلام کرد که گوگل برای پایان دادن به تحقیقات ضد انحصار آلمان با هدف مهار قدرت بازار مبتنی بر داده‌های خود، با تغییر شیوه‌های مربوط به داده‌های کاربران موافقت کرده است. این نهاد تنظیم‌گر می‌گوید تعهدات گوگل به کاربران حق انتخاب بیشتری در مورد نحوه استفاده از داده‌هایشان در سراسر پلتفرم‌های این شرکت می‌دهد.

یک نهاد نظارت بر داده‌های آلمان نیز از اواخر سال ۲۰۲۲ در حال بررسی Worldcoin است. Worldcoin  که در ژوییه ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد، در ازای دریافت شناسه دیجیتال و در برخی کشورها ارز دیجیتال رایگان، از کاربران می‌خواهد اسکن عنبيه چشم خود را ارائه دهند.
 
ایتالیا
آژانس ضد انحصار ایتالیا در ماه مه اعلام کرد که تحقیقاتی را در مورد اپل به دلیل سوءاستفاده ادعایی از موقعیت غالب خود در بازار برنامه‌ها آغاز کرده است.

این نهاد نظارتی در ماه آوریل در تحقیقی در مورد حقوق مربوط به موسیقی ارسال‌شده در پلتفرم‌های این گروه، اقداماتی را علیه متا به دلیل سوءاستفاده ادعایی از موقعیت خود در این کشور انجام داد.

چت‌بات ChatGPT متعلق به OpenAI به دلیل نگرانی‌های اداره ملی حفاظت از داده ایتالیا در مورد انتشار «محتوای خطرناک» تحریک‌آمیز به خودکشی، خودآسیب‌رسانی و سوء تغذیه، در ماه مارس به طور موقت در ایتالیا ممنوع شد، اما در آوریل دوباره برای کاربران در دسترس قرار گرفت.

نهاد ضد انحصار این کشور در ماه مارس اعلام کرد که به دلیل نقض ادعایی قوانین این نهاد با اجازه دادن به انتشار «محتوای خطرناک» تحریک‌آمیز به خودکشی، خودآسیب‌رسانی و سوء تغذیه، تحقیقاتی را در مورد تیک‌توک آغاز کرده است.
 
هلند
تنظیم‌کننده رقابت هلند در دوم اکتبر اعلام کرد که اعتراضات اپل علیه جریمه ۵۰ میلیون یورویی که به دلیل عدم رعایت مقررات به منظور محدود کردن موقعیت غالب اپ استور اپل به این شرکت داده شده بود را رد کرده است. اپل قصد دارد علیه این تصمیم در دادگاه‌های هلند تجدید نظرخواهی کند.


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۸۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما