۰
قانون بازارهای دیجیتال از فردا اجرایی می‌شود

اروپا در مسیر ایجاد تغییر اساسی در دنیای اینترنت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۸
اروپا در مسیر ایجاد تغییر اساسی در دنیای اینترنت
اروپا در مسیر ایجاد تغییر اساسی در دنیای اینترنت

آی‌تی‌من-  روز اول نوامبر، قانون بازارهای دیجیتال (Digital Markets Act یا DMA) اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته می‌شود و فرآیندی را آغاز می‌کند که انتظار می‌رود آمازون، گوگل و متا را وادار کند تا پلتفرم‌های خود را از سال 2023 بازتر و هم‌کنش‌پذیرتر کنند. این قانون می‌توانند تغییراتی اساسی در استفاده از دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای کاربران به وجود بیاورد و تاکید دوباره‌ای بر این واقعیت است که رویکرد اروپا در تنظیم‌گری شرکت‌های فناوری، بسیار فعالانه‌تر از ایالات متحده است.

جرارد دو گراف، یکی از مقامات کهنه کار اتحادیه اروپا که در اوایل سال جاری در تصویب قانون مذکور فعال بود، می‌گوید: ما انتظار داریم که عواقب این قانون قابل توجه باشد. 

ماه گذشته، او مدیر دفتر جدید اتحادیه اروپا در سانفرانسیسکو شد که برای توضیح عواقب این قانون برای شرکت‌های بزرگ فناوری تاسیس شده بود. دی گراف می‌گوید که این شرکت‌ها مجبور خواهند شد دیوار «باغ‌های محصور» خود را بشکنند.

دی گراف می‌گوید: اگر آیفون دارید، باید بتوانید نه تنها از اپ استور، بلکه از فروشگاه‌های دیگر یا از اینترنت، برنامه‌ها را دانلود کنید. 

به گزارش وایرد، قانون DMA پلتفرم‌های مسلط را وادار خواهد کرد که به رقبای کوچک‌تر اجازه ورود به بازار را بدهند. این قانون می‌تواند واتس‌اپ را مجبور به دریافت پیام از برنامه‌های رقیب مانند سیگنال یا تلگرام کند یا از ترجیح دادن برنامه‌ها و سرویس‌های آمازون، اپل و گوگل جلوگیری کند.

اگرچه DMA هفته آینده اجرایی می‌شود، اما پلتفرم‌های فناوری نیازی به رعایت فوری آن ندارند. اتحادیه اروپا ابتدا باید تصمیم بگیرد که کدام شرکت‌ها به اندازه کافی بزرگ و ریشه‌دار هستند تا به عنوان شرکت‌های «دروازه‌بان» تحت سخت‌ترین قوانین طبقه‌بندی شوند. دی گراف انتظار دارد که حدود 12 شرکت در این گروه حضور داشته باشند که در بهار معرفی خواهند شد. پس از آن، دروازه بانان شش ماه فرصت خواهند داشت تا خود را با قانون تطبیق دهند.

دی گراف پیش‌بینی می‌کند که موجی از شکایت‌ها از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری، قانون جدید اروپا را به چالش بکشد؛ اما می‌گوید که او به کالیفرنیا آمده تا این پیام را به شرکت‌های فناوری برساند که قوانین اتحادیه اروپا تغییر کرده است.

دی گراف خطاب به شرکت‌های فناوری می‌گوید: پیام کلیدی این است که مذاکرات به پایان رسیده است، ما در شرایط انطباق هستیم. شاید شما آن را نپسندید؛ اما واقعیت همین است.

انتظار می‌رود که DMA نیز مانند قانون حفظ حریم خصوصی دیجیتال اتحادیه اروپا یا GDPR، منجر به تغییراتی در نحوه خدمات رسانی پلتفرم‌های فناوری به مردم فراتر از 400 میلیون کاربر اینترنت اتحادیه اروپا شود؛ زیرا برخی از جزئیات انطباق در سطح جهانی پیاده سازی خواهد شد.

شرکت‌های فناوری همچنین به زودی باید با دومین قانون گسترده اتحادیه اروپا، یعنی قانون خدمات دیجیتال، دست‌وپنجه نرم کنند، که نیاز به ارزیابی ریسک برخی از الگوریتم‌ها و افشای تصمیم‌گیری خودکار دارد و می‌تواند اپلیکیشن‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک را مجبور کند که داده‌های خود را در معرض نظارت خارجی قرار دهند. این قانون نیز به صورت مرحله‌ای اجرا می‌شود و انتظار می‌رود بزرگ‌ترین پلتفرم‌های آنلاین در اواسط سال ۲۰۲۴ از این قانون پیروی کنند.

اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی قوانین خاصی برای هوش مصنوعی است که می‌تواند برخی موارد استفاده از این فناوری را ممنوع کند.

دی گراف استدلال می‌کند که قوانین سخت گیرانه‌تر برای غول‌های فناوری نه تنها برای کمک به محافظت از مردم و سایر مشاغل در برابر اعمال ناعادلانه، بلکه برای اینکه جامعه از مزایای کامل فناوری بهره‌مند شود، مورد نیاز است.

او از منشور غیر الزام آور حقوق هوش مصنوعی که اخیراً توسط کاخ سفید منتشر شده انتقاد کرده و می‌گوید که فقدان مقررات محکم می‌تواند اعتماد عمومی را ‌به فناوری تضعیف کند. 

به گفته دی‌گراف، اگر شهروندان اعتمادشان را به هوش مصنوعی از دست بدهند و به این نتیجه برسند که این فناوری موجب تبعیض علیه آنها می‌شود و برای زندگی‌شان مضر است، از هوش مصنوعی دوری می‌کنند و این فناوری هرگز به موفقیت نخواهد رسید.

او همچنین در حال برنامه ریزی سفری به ساکرامنتو برای ملاقات با قانونگذاران ایالتی کالیفرنیا است که به گفته او در مقابله با فناوری بزرگ پیشگام بوده‌اند. آنها ماه گذشته لایحه‌ای را تصویب کردند که به تنظیمات پیش‌فرض حریم خصوصی برای کودکان و کنترل نحوه استفاده شرکت‌ها از داده‌هایی که درباره کودکان جمع‌آوری می‌کنند نیاز داشت. کنگره ایالات متحده در سال‌های اخیر قوانین نسبتا کمی‌ را تصویب کرده است که صنعت فناوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به غیر از قانون 52 میلیارد دلاری تراشه و علم در حمایت از تولید نیمه‌هادی در ماه ژوئیه.

مارلنا ویسنیاک، که کار در زمینه فناوری را در گروه آزادی‌های مدنی مرکز اروپایی قانون غیرانتفاعی رهبری می‌کند، حضور جدید اتحادیه اروپا در حیاط خلوت صنعت فناوری را به‌عنوان اقدامی جدید برای شکل‌دهی سیاست‌های فناوری در سطح جهانی می‌داند و می‌گوید دگراف باید از بخشی از این قدرت برای بهره بردن از افراد وابسته به پلتفرم‌های فناوری بزرگ خارج از ایالات متحده و اتحادیه اروپا استفاده کند، افرادی که به ندرت در دیپلماسی فناوری نمایندگی می‌شوند.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۰۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما