۰

10 قدم برای نجات دادن گوشی‌های هوشمند که بر اثر خیس شدن آسیب دیده‌اند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۱
10 قدم برای نجات دادن گوشی‌های هوشمند که بر اثر خیس شدن آسیب دیده‌اند
10 قدم برای نجات دادن گوشی‌های هوشمند که بر اثر خیس شدن آسیب دیده‌اند

از آنجا که امروزه تقریبا در تمام لحظات زندگی گوشی تلفن موبایل همراه ما هست و از ما جدا نمی‌شود پس وقوع چنین حوادثی بعید نیست و با توجه به هزینه خرید گوشی موبایل بهتر است قبل از اتفاق افتادن از اقدامات ایمنی آگاهی داشته باشید. در مطلب چند نکته برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر آسیب‌ها در مورد آسیب‌هایی که یک گوشی ممکن است در معرض آنها قرار بگیرد صحبت شده است. در این مقاله در مورد اقدامات لام برای نجات دادن گوشی در آب افتاده صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

1-سریعا گوشی خیس شده را از آب خارج کنید
گوشی‌های هوشمند پورت  و منافذ زیادی برای ورد احتمالی آب دارند و هرچقدر سریعتر گوشی خود را از آب خارج کنید به همان نسبت احتمال وارد شدن آب به داخل گوشی کاهش می‌یابد. هرچقدر گوشی موبایل شما بیشتر در داخل آب قرا بگیرد احتمال ورود آب و ایجاد اتصال کوتاه و خرابی مدارای داخل گوشی افزایش می‌یابد. البته گوشی‌های جدید موبایل که ضد آب نیستند هم کمی‌خاصیت ضد آب دارند اما برای خارج کردن سریع گوشی از داخل آب تعلل نکنید.

2- در صورت امکان باتری گوشی را سریع دربیاورید
برای جلوگیری از اتصال کوتاه و تماس آب با مدارهای داخلی گوشی همراه، باتری آن را سریعا خارج کنید تا منبع تغذیه مدارها قطع شود. روی بیشتر باتری‌ها نشانگر تماس با مایعات وجود دارد که در صورت خیس شدن باتری به رنگ قرمز در می‌آید. سریعا باتری گوشی موبایل را خارج کرده و ان را روی مقادیر زیاد دستمال کاغذی قرار دهید. دقت داشته باید که خرابی باتری در اثر خیس شدن شامل گارانتی نمی‌شود. برای مطالعه در مورد افزایش طول عمر باتری به مطلب 13 نکته برای افزایش طول عمر باتری تلفن همراه خود مراجعه کنید.

3-سیم کارت گوشی را خارج کنید
با توجه به اینکه اطلاعات مخاطبین شما بر روی سیم کارت ذخیره می‌شود و حتی در صورت خرابی گوشی در صورتی که سیم کارت سالم باشد این اطلاعات محفوظ می‌مانند پس نسبت به درآوردن سریع سیم کارت اقدام کنید و آن را به سرعت خشک کنید. سیم کارت‌ها معمولا در اثر تماس با آب خراب نمی‌شوند ولی در این مورد اصلا ریسک نکنید و ان را در جای کاملا خشک قرار دهید.

4-تمام قطعات جانبی گوشی را در بیاورید



کلیه لوازم جانبی موبایل که به پورت‌های مختلف متصل هستند را جدا کنید تا هم آب از داخل منافذ خارج شود و هم آب وارد وسایل جانبی نشود. مخصوصا کارت حافظه و هندزفری و هدفون در معرض خرابی قرار دارند و باید سریعا خشک شوند.

5-مراحل ایمنی برای درآوردن از شارژ را رعایت کنید
اگر گوشی تان به پریز برق وصل وبد و در حال شارز شدن بود و به عنوا مثال لیوان آب روی میز به روی گوشی تان ریخت، اصلا به گوشی دست نزنید. جریان برق و آب دو آیتم ضد هم هستند که امکان برق گرفتگی را ایجاد می‌کنند. بهتر است قبل از هر چیز فیوز برق را قطع کنید تا جریان برق قطع شود و شارژر را از پریز خارج کنید و سپس مراحل قبل را انجام دهید.

6-گوشی را با مقدار زیادی دستمال کاغذی و دستمال نرم بپوشانید
دستمال‌های کاغذی جاذب خوبی برای رطوبت هستند، گوشی موبایل خیس شده خود را روی مقدار زیادی دستمال کاغذی قرار دهید در این وضعیت رطوبت موجود در منافذ گوشی به سرعت توسط دستمال کاغذی به بیرون کشیده می‌شود و از ورود بیشتر رطوبت به داخل دستگاه جلوگیری می‌شود. سعی نکنید دستمال کاغذی را لوله کرده و وارد منافذ گوشی کنید ممکن است قطعات دستمال کاغذی و پرز آن داخل دستگاه گوشی موبایل باقی بماند و بیشتر باعث آسیب آن شود. اگر بارتی را خارج کرده اید محل قرار گیری باتری را با دستمال آغشته به الکل تمیز کنید الکل باعث می‌شود آب در در محل باتری باقی نماند.

7-از سشوار استفاده نکنید
شاید استفاده از سشوار در وهله اول بسیار منطقی به نظر برسد اما بخاطر داشته باشید از هیچ وسیله گرمایشی استفاده نکنید. دمای بالا می‌تواند باعث از بین رفتن قطعات داخل دستگاه موبایل شود و آسیب‌های جدی را به وجود می‌آورد . همچنین درجه حرارت بالا می‌تواند باعث بخار شدن رطوبت موجود در داخل دستگاه گوشی موبایل شود که این بخار ممکن است از دستگاه خارج نشود و دوباره به شکل مایع در بیاید و مدارهای داخلی را خراب کند. باد سشوار هم باعث رانده شدن بیشتر قطرات آب به داخل دستگاه می‌شود ، اگر رطوبت وارد عمق دستگاه گوشی هوشمند شود می‌تواند با عث رسوب مواد روی مدارهای گوشی و از بین رفتن آن شود.

8-از وسایل مکنده نظیر جارو برقی استفاده کنید



بر عکس سشوار که حالت دمنده دارد و باعث می‌شود رطوبت به داخل دستگاه گوشی هوشمند رانده شود، دستگاه‌های مکنده نظیر جارو برقی باعث خروج آب از  داخل گوشی موبایل می‌شوند و بسیار موثر هستد . لوله جاروبرقی را خیلی به دستگاه موبایل نزدیک نکنید چون هر دو دارای جریان برق و قطعات الترونیکی هستند که ممکن است در مجاورت هم دچار اتصالی و خراب شدن مدار گوشی موبایل شوند.

9-از مواد جاذب رطوبت استفاده کنید
یکی از گزینه‌های جالب و در عین حال بسیار موثر و ارزان برای رطوبت گیری استفاده از برنج است. می‌توانید دستگاه موبایل خود را یک شبانه روز در سطل برنج قرار دهید. دانه‌های برنج قدرت جذب رطوبت بالایی دارند و به سرعت آب را به خود می‌کشند. اگر مواد رطوبت گیر شیمیایی نظیر سیلیکاژل در دسترس دارید می‌توانید از آنها استفاده کنید. سیلیکاژل‌ها دانه‌های ژله ای هستند که معمولا داخل جعبه برخی از داروها و یا مواد الکترونیکی و یا کفش‌ها قرار داده می‌شوند و وظیفه جذب رطوبت را دارند. البته دقت کنید که این مواد از قبل از رطوبت اشباع نشده باشند و همچنان امکان جذب رطوبت را داشته باشند. استفاده از الکل 90 درصد نیست برای از بین بردن رطوبت بسیار موثر است. در صورتی که باتری گوشی موبایل را خارج کرده‌اید می‌توانید برای تمیز کردن جای باتری از الکل استفاده کنید تا رطوبت باقی مانده را هم تبخیر کند اما پیشنهاد می‌کنیم که دستگاه گوشی موبایل را وارد الکل نکنید چون ممکن است به قطعات داخلی موبال آسیب وارد شود.

 10- خودتان اقدام به جداسازی قطعات گوشی نکنید
اگر مهارت و تخصص تعمیر گوشی موبایل را ندارید پیشنهاد می‌کنیم از باز کردن قطعات گوشی و خارج کردن بورد اصلی آن جدا خودداری کنید، باز کردن موبایل را به افراد متخصص بسپارید چون این کار باعث ایجاد خرابی، اتصالی در مدارهای داخلی گوشی موبایل و ایجاد شوک به قسمت‌های حساس بورد اصلی می‌شود. اگر بعد از خشک کردن گوشی آن را به شارژر متصل کردید و گوشی در وضعیت شارژ شدن قرار گرفت احتمالا دچار مشکل جدی نشده است در غیر اینصورت باتری آسیب دیده است و باید اقدام به خرید باتری اصل برای گوشی موبایل نمایید. ولی در هر صورت بهتر است گوشی موبایل را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید و از صحت همه اجزای آن اطمینان حاصل کنید.


 
کد مطلب : ۲۷۳۶۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما