۰
ابوالقاسم قاسم‌پور، مدیرعامل شرکت حساب رایان پارس در گفت‌وگو با فناوران:

سال 1401 سراغ سرویس‌های ابری می‌رویم

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۶
سال 1401 سراغ سرویس‌های ابری می‌رویم
سال 1401 سراغ سرویس‌های ابری می‌رویم

شرکت حساب رایان پارس از چه زمانی در بازار حضور دارد و چه محصولاتی را ارایه می‌کند؟
شرکت حساب رایان پارس، به صورت غیر رسمی از سال 1379 آغاز به کار کرده و از سال 82 با برند حساب رایان، به ثبت رسیده است. این شرکت از همان سال 79 تا کنون، در حوزه  نرم‌افزارهای مالی و اداری فعال بوده و تا کنون سه نسل از نرم‌افزارهای خود را به بازار عرضه کرده است.

نخستین نسل محصولات ما با نام «محاسبان» یک نرم‌افزار چابک  تحت ویندوز بود که با 9 ماژول عرضه شد. در سال 83 وارد مرحله طراحی نرم‌افزارهای نسل دو شدیم  که از 25 ماژول تشکیل می‌شد. این نسل از محصولات عملا از سال 86 وارد بازار شد و همچنان نیز به مشتریان ارایه می‌شود.

در مرحله بعدی، از   سال 96 نیز نسل سوم محصولات‌مان را به صورت تحت وب‌ و یکپارچه عرضع کردیم. این محصول دارای 36 ماژول است که 26 ماژول آن کامل شده و حدود 10 ماژول دیگر باقی مانده است. شرکت حساب رایان پارس هم اکنون 180 پرسنل تمام وقت دارد و با احتساب افرادی که به صورت پروژه‌ای با ما همکاری می‌کنند، می‌توان گفت که 200 نفر به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

 با توجه به طراحی و ارایه سه نسل از محصول، آیا برنامه‌ای برای توسعه و استفاده از فناوری‌های جدید هم دارید؟
ما به طور جدی وارد پروسه تولید نرم‌افزارهای ابری شده‌ایم که البته فرهنگ‌سازی برای استفاده از این نرم‌افزارها کار ساده‌ای نیست.

 آیا محصولات ابری خود را عرضه کرده‌اید؟
بله. برای مثال  در سال 97 کل شهرداری‌های استان آذربایجان غربی که دارای 42 شهر است، در حوزه ذیحسابی از محصول ابری ما استفاده می‌کنند. ولی به صورت تخصصی‌تر و کامل‌تر، بعد از تکمیل کردن نسل 3، قصد داریم محصولات با فناوری ابری را به مجموعه‌های کوچک و متوسط نیز عرضه کنیم.

باید توجه داشت که نسل سوم محصولات ما بیشتر مناسب سازمان‌های بزرگ است و ما برای رقابت در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، ارایه محصولات ابری را در نظر گرفته‌ایم؛ زیرا هزینه اجاره لایسنس در این مدل، برای شرکت‌ها مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

 ورود به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط الزامات و نیازمندی‌های متفاوتی دارد. در این زمینه چه کارهایی انجام داده‌اید؟
ما الان داریم این محصولات را به صورت محدود و با مدل اجاره لایسنس، عرضه می‌کنیم. مثلا به شهرداری‌های کرج و خراسان رضوی این راهکار را ارایه کرده‌ایم و یک نسخه هم در اصفهان، در 850 دهیاری این استان به خوبی زیربار رفته است. در واقع ما کار را با شهرداری‌ها آغاز کرده‌ایم و به نوعی مراحل آزمون محصول طی شده است. از سوی دیگر، باید بگویم که ما چهار خط تولید داریم و پیش از آنکه وارد حوزه شهرداری‌ها و سازمان‌های دولتی بشویم، در بخش خصوصی فعال بودیم و همچنان هم هستیم. پس زیرساخت نرم‌افزار آماده است. بحث شناخت بازار، رصد نیازمندی‌های مشتری و رصد رقبا نیز انجام شده و کاملا آماده ورود به این بازار هستیم. اما نکته حایز اهمیت این است که نرم افزارهای نسل 3 کاملا مبتنی بر ERP است و به همین دلیل فرایندگرا است. بنابراین این نسل از محصول ما به طوری طراحی شده که می‌توان در کسب و کارهای مختلف  آن را پیاده سازی کرد. ضمنا سامانه‌های گزارش‌ساز یا BI به صورت لوکال طراحی شده و امکان طراحی ورک فلو توسط مشتری وجود دارد. پس تا حدود زیادی می‌توان این محصول را در صنایع مختلف راه‌اندازی کرد.

 اما شاید شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط نخواهند از محصول ابری شما استفاده کنند. برای مناسب سازی محصول غیر ابری از نظر هزینه‌ای چه فکری کرده‌اید؟
ما نسل دو را برای شرکت‌های کوچک کنار گذاشته‌ایم  و نسل 3 برای شرکت‌های بزرگ. در واقع مجموعه‌هایی که بخواهند سرور لوکال داشته باشند نسل دو به آنها عرضه می‌شود، قیمت نسل دو محصولات ما نیز بسیار رقابتی است.

 سهم بازار سازمانی شما چگونه است؟
یکی از بازارهای عمده ما، زیرگروه‌های وزارت کشور، شامل شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، سازمان‌ها و مناطق  تحت پوشش شهرداری هستند که از نظر تعدادی، 680 شهرداری و 1300 دهیاری را تحت پوشش داریم و حدود 60 درصد بازار را در اختیار گرفته‌ایم. در حوزه بانکی نیز با 50 درصد بانک‌ها وارد قرارداد شده‌ایم. در حوزه سازمان‌های دولتی نیز به حوزه برق ورود خوبی داشته‌‌ایم و توانسته‌ایم سهم بالایی از این بازار را نیز به خود اختصاص دهیم.

به بانک‌ها چه خدماتی می‌دهید؟ آیا محصولات شما با سیستم‌های بانکی یکپارچگی دارد؟
در حوزه بانکی و سازمان‌های دولتی ما بک‌آفیس ارایه ‌می‌کنیم و موضوع یکپارچگی با فرانت آفیس را نیز  با وب‌سرویس برقرار کرده‌ایم.

ارتباط با سیستم‌های بانکی مانند کربانکینگ وجود دارد. مثلا در در بانک مرکزی، خزانه‌داری کل که مبتنی بر کر است، از طریق وب‌سرویس با  سیستم‌های خزانه و حسابداری ما مرتبط است. 

 درباره محصول ابری، زمان‌بندی  شما برای ارایه این محصول به چه صورت  است؟
برنامه‌ریزی ما این‌گونه است که تا پایان سال 1400، ده ماژول باقی مانده از نسل 3 را تکمیل کنیم و از سال 1401 به سمت سرویس‌های ابری می‌رویم.

  درباره سایر برنامه‌های توسعه‌ای‌تان نیز برای خوانندگان ما توضیح بدهید.

خط جدیدی که ایجاد کرده‌‌ایم، سرمایه‌گذاری روی هوش تجاری یا  BI است که قصد داریم به صورت بسته نرم‌افزاری آن را ارایه کنیم.همان طور که می‌دانید، BI محصول و پروژه گرانی است. ولی ما این محصول را برای شهرداری‌ها عرضه‌ می‌کنیم و سپس این ابزار را به صورت مستقل و در قالب بسته‌نرم‌افزاری، با قیمت مناسب به کل صنایع عرضه خواهیم کرد.

 به طورکلی ارتباط‌تان با سازمان فاوا در شهرداری‌های مختلف چگونه است و چه انتظاراتی از آنها دارید؟
در شهرهای بزرگی مانند تهران و اصفهان، رویکرد سازمان‌های فاوای شهرداری بیشتر متمایل به طراحی نرم‌افزارهای مورد نیاز توسط تیم‌های خود آنهاست؛ در حالی که هزینه تولید و پشتیبانی این محصولات برای آنها چندین برابر محصولات ماست.برای مثال در اصفهان پروژه مشابهی داشتیم که خودشان اذعان می‌کردند که هزینه‌ای که باید بابت پشتیبانی به سازمان فاوا بدهند، ده برابر قیمت محصول و پشتیبانی محصول ما تمام می‌شود.انتظارمان هم این است که به بخش خصوصی اعتماد بکنند. شرکت‌ها در این سال‌ها رشد خیلی خوبی داشته‌اند و نرم‌افزارهای‌شان  قابل رقابت با محصولات خارجی است. در حوزه‌هایی مثل کربانکینگ، وابستگی به خارج کاملا از بین رفته و در سایر حوزه‌ها مثل BPMS نیز ابزارهای بومی بسیار خوبی طراحی شده‌است.بنابراین اگر بخش دولتی به‌جای جذب نیروهای فعال، کارها را برون‌سپاری بکنند، هم بخش خصوصی توسعه پیدا می‌کند و هم هزینه‌های خود آنها به مراتب پایین‌تر می‌آید.

 درباره کسب تندیس نقره‌ای حمایت از مصرف کنندگان هم بگویید. چه عوامل و معیارهایی موجب شد که این تندیس به شما اهدا شود؟
مهم‌ترین شاخص در این موضوع، بحث خدمات پس از فروش است و با توجه به زیرساخت قوی شرکت حساب رایان پارس در این حوزه، از قبیل سامانه تیکت و سامانه سی‌آر‌ام و پورتال مشتریان، و در ادامه واحدهای صدای مشتری، کنترل کیفیت، دفاتر و امور نمایندگی‌ها، توانسته‌ایم این افتخار را کسب کنیم و امیدواریم در دوره بعد جایزه، تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان را دریافت کنیم.

از سوی دیگر، ما در سال گذشته موفق شدیم استانداردهای ایزو 10002  و ایزو 10004 را در حوزه رضایت مشتری و ایزون 9001 را در حوزه کنترل کیفیت پیاده‌سازی کنیم و در حال حاضر به شاخص 96 درصد رضایتمندی مشتریان دست‌ یافته‌ایم.

 فرایند کار در رسیدگی به شکایات مشتریان در شرکت شما به چه صورت است؟
معمولا نارضایتی مشتریان در یکی از این سه حوزه به وجود می‌آید: قیمت محصول، تغییرات مورد نظر مشتری یا خدمات پس از فروش. درصورتی  که یک مشتری اعلام نارضایتی کند، واحد صدای مشتری که زیرنظر مدیریت ارشد شرکت ما فعال است، موضوع را بررسی می‌کند و درخواست مشتری بررسی می‌شود. اگر خواسته مشتری در راستای توسعه نرم‌افزار، به درد سایر مشتریان‌مان را بخورد، آن را در نظر می‌گیریم و تخفیف خوبی هم به مشتری یاد شده می‌دهیم.

اگر نارضایتی مشتری در حوزه  قیمتی باشد نیز، سعی می‌کنیم رعایت حال مشتری را بکنیم و محصولی را به او بدهیم که مناسب با شرایطش باشد.

 شبکه نمایندگی و خدمات شما به چه صورت است؟
ما در حال حاضر به جز تهران، در 7 استان اراک، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی، فارس و گیلان دفتر محلی داریم و در حدود 17 نمایندگی نیز در تعدادی از استان‌ها فعال هستند.

استان‌هایی هم که نمایندگی  یا دفتر محلی در آنها نداریم، از استان‌های هم‌جوار خدمت می‌گیرند.
 
کد مطلب : ۲۷۶۶۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما