۰
ممنوعیت پرداخت نقدی بیش از ده هزار دلار از سال آینده

چک و اسکناس در استرالیا به تاریخ می‌پیوندد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۰۱
انقراض اسکناس و چک در استرالیا، در آینده
انقراض اسکناس و چک در استرالیا، در آینده
 
آی‌تی‌من- رشد محبوبیت روش‌های الکترونیکی پرداخت، به سرعت در حال از بین بردن استفاده از پول‌های کاغذی، پلاستیکی و سکه است. استفاده از چک بانکی نیز وضعیت مشابهی دارد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که سرنوشتی همچون تلگراف در انتظار این نوع ابزارهای پرداخت باشد؛ یعنی انقراض و قرار گرفتن در موزه.

فیلیپ لو (Philip Lowe)، رییس بانک مرکزی استرالیا، با تایید اینکه پرداخت الکترونیکی رفته رفته روش‌های پرداخت با پول کاغذی را حذف خواهد کرد، گفت: افت استفاده از پول نقد ادامه داد و هم اکنون فقط یک چهارم پرداخت‌های روزانه با پول نقد انجام می‌شود که عمده آن هم مربوط به پرداخت‌های خرد است.

از سوی دیگر، دولت فدرال استرالیا نیز تصمیم دارد از سال آینده، تراکنش‌های بالای 10 هزار دلار با پول نقد را ممنوع کند و به این منظور قوانین پیشنهادی را به مجلس سنا ارایه کرده است.

بر اساس این قانون پیشنهادی، هر کسی که از اسکناس برای خرید خودرو از یک فروشنده رسمی خودرو استفاده کند، به حداکثر 25 هزار و 200 دلار یا دو سال زندان محکوم خواهد شد. البته معامله خودروهای دست دوم به صورت خصوصی با پول نقد همچنان مجاز خواهد بود.

فیلیپ لو در جلسه ارایه این لایحه به مجلس، گفت: محدودیت 10 هزار دلاری، قدم اول در مسیر ممنوعیت کلی استفاده از پول نقد خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه آمار نشان دهنده افت مداوم استفاده از چک بانکی در دو دهه گذشته (نمودار زیر را ببینید) پیش‌بینی کرد که این ابزار نیز در آینده نزدیک، به تاریخ خواهد پیوست.

cheque payment per capita

دکتر لو همچنین پیش‌بینی کرد که با وجود 3.8 میلیون حساب‌های PayID ایجاد شده، استرالیا کم‌تر برای بخاطر سپردن شماره حساب بانکی به زحمت خواهند افتاد. وی همچنین توصیه کرد که هر کسی که PayID نگرفته، برای دریافت آن اقدام کند. وی افزود: همچنین توصیه می‌کنم که وقتی می‌خواهید پرداخت انجام بدهید، از طرف معامله به جای درخواست شماره  حساب بانکی، درخواست PayID کنید.

payID سرویسی است که پرداخت پول به حساب بانکی شهروندان استرالیایی را تسهیل می‌کند. شهروندان می‌توانند با انتخاب عدد یا دنباله‌ای از کاراکترها که به‌خاطر سپاری‌اش آسان است، مثل شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل، یک PayID بسازند و آن را به حساب بانکی‌شان مرتبط کنند و از آن پس، هرگاه نیاز بود که به کسی شماره حساب بدهند، کافی است که PayID خود را با او به اشتراک بگذارند.

اما حذف پول نقد از زندگی روزمره، عوارضی هم دارد؛ مثلا راسل تاربت، یک مدیر رستوران در ملبورن می‌گوید: از زمانی که شیوه‌های پرداخت الکترونیکی یا به اصطلاح Tap-and-go در استرالیا محبوب شده، رسم دیرینه پرداخت انعام هم ورافتاده است.
 
مرجع : DailyMail
کد مطلب : ۲۷۳۱۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما