۰
از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

مرکز نوآوری و توسعه کسب وکارهای داده‌محور افتتاح شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۴
مرکز نوآوری و توسعه کسب وکارهای داده‌محور افتتاح شد
مرکز نوآوری و توسعه کسب وکارهای داده‌محور افتتاح شد
 
آی‌تی‌من- این مرکز که در خیابان به‌آفرین تهران قرار دارد، به عنوان ناظر زیست بوم فناوری‌های کتابخانه و آرشیوی راه اندازی شده تا به وسیله آن بستر فعالیت برای تیم‌های فعال حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی و کلان داده‌ها فراهم شود. توانمندسازی تیم‌های فعال استارتاپی یکی از اهدافی است که در آن دنبال می‌شود. در این مرکز خدماتی مانند فضای کار اشتراکی، کافه رویداد و آکادمی لیبتک در اختیار فناوران قرار می‌گیرد.
 
پاسخی خردمندانه به تحریم‌ها
اشرف بروجردی، سرپرست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم گفت: مجموعه اقدامات انجام گرفته در این مرکز نتیجه فاز اول تفاهم نامه منعقد شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. فضای شور، اشتیاق و پشتکار جوانانی که استارتاپ تاسیس کرده‌اند، پاسخی خردمندانه به فشار تحریم دشمنان داده است.

بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را  گنجینه‌ای ملی توصیف و بیان کرد: تاسیس مرکز نوآوری و توسعه کسب وکارهای داده محور اقدامی برای آشنا کردن هر چه بیشتر نسل جوان با این گنجینه است. تلاش داریم تا در توسعه روز افزون زیست بوم فناوری و نوآوری کشور مشارکت داشته باشیم.
 
سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، ضامن قدرتمندی کشورها
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در مراسم افتتاح این مرکز نوآوری گفت: ایران از نظر جمعیتی رتبه ۱۶ دنیا را دارد؛ اما در حوزه تولید محتوا جزو ۱٠ زبان نخست در فضای مجازی هستیم. این موضوع قدرت نرم کشور را نشان می‌دهد که باید برای گسترش و توسعه آن تلاش کرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: در دنیای امروز هر روز شاهد تولید حجم بالایی از اطلاعات هستیم که با گذشت زمان بر آن افزوده نیز می‌شود. پس با استفاده از حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی و فناوری‌های داده محور باید این اطلاعات را در دسترس محققان و جوانان قرار دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: پیشتازان حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده، کشورهای قدرتمند آینده هستند که بخش مهمی از این فناوری، پردازش زبان است. باید این صنعت در کشور توسعه یابد و از این فناوری برای معرفی زبان فارسی استفاده کنیم. اقدامات انجام گرفته در این مرکز می‌تواند توان کشور در این حوزه را افزایش دهد و بی شک باید از این حرکت حمایت کرد.

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان، با اشاره به پروژه های مورد حمایت معاونت علمی، افزود: در حوزه فعالیت سازمان اسناد وکتابخانه ملی می‌توان پروژه‌های کلانی تعریف کرد و در فازهای بعدی به اجرا گذاشت.

بر اساس این گزارش، این مرکز با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شده و امکانات مختلفی را در اختیار تیم‌های نوآور و استارتاپ‌های فعال در حوزه کتابداری و آرشیو قرار می‌دهد. فضای کار اشتراکی، کافه رویداد و سالن جلسات مشترک، بخشی از این امکانات است.

کسب و کارهای نوپای که در زمینه مدیریت داده (لیبتک) فعال هستند می‌توانند از امکانات این مرکز و کتابخانه ملی ایران بهره‌مند شوند.

نهادینه شدن فرهنگ نوآوری در حوزه توسعه کسب و‌کارهای داده محور در کشور با محوریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از جمله اهدافی است که این مرکز برای تحقق آن فعالیت می‌کند.

 کتابخانه ملی کشور به عنوان مرجع  اطلاعات آرشیوی کشور شناخته می‌شود. این نهاد همچنین  به عنوان ناظر فناوری های نوین  کتابخانه ای و آرشیوی فعالیت می کند، و بر این اساس اقدام به راه اندازی این مرکز کرده است.

 مرکز تاسیس شده توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی، خدمات مختلفی به  کسب و کارهای داده محور ارائه می دهد و به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت خواهد کرد.
مرکز نوآوری و توسعه کسب وکارهای داده محور، یک مرکز باز آفرینی را نیز در خود جای داده است که در آن تیم های مختلف، نظرات و ایده های خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

گفتنی است که پیش از تاسیس مرکز نوآوری داده محور، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک رویداد استارتاپی به نام ویتا برگزار شد که از ۳۵  تیم پذیرش شده در این رویداد، ۵ تیم به مرحله نهایی رسیدند و توانستند در مرکز نوآوری و توسعه کسب وکارهای داده محور مستقر شوند.


معاون علم و فناوری رییس جمهوری پیش از افتتاح این مرکز، با فعالان استارتاپی مستقر در مرکز گفت‌وگو کرد و از طرح های ارائه شده از سوی آنها بازدید کرد.
کد مطلب : ۲۷۳۷۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما