۰

سرعت دانلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به 100 مگابیت در ثانیه رسید

تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۴
سرعت دانلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به 100 مگابیت در ثانیه رسید
سرعت دانلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به 100 مگابیت در ثانیه رسید

آی‌تی‌من- کیت تایس (Kate Tice) مهندس ارشد اسپیس‌ایکس، پنج‌شنبه گذشته در جریان پخش زنده مراسم ارسال ماهواره‌های اینترنتی این شرکت، گفت که تست‌های داخلی نسخه بتای سرویس اینترنت پروژه استارلینک، حاکی از تاخیر (Latency)  بسیار کم و سرعت دانلود بالای 100 مگابیت در ثانیه بوده است.

وی افزود: این بدان معناست که تاخیر اینترنت ما آنقدر پایین است که با استفاده از این سرویس اینترنت می‌توان سریع‌ترین بازی‌های رایانه‌ای را انجام داد. سرعت دانلود هم به قدر کافی برای پخش هم‌زمان چند فیلم اچ‌دی سریع است و تازه مقداری از پهنای باند هم بی‌استفاده می‌ماند.

اسپیس ایکس در قالب پروژه استارلینک تصمیم دارد که چند هزار ماهواره اینترنتی را به مدار بفرستد و از این طریق، اینترنت پرسرعت و ارزان را فراهم کند. ایلان ماسک، مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس گفته است که امیدوار است استارلینک مناطق روستایی و دورافتاده را آنلاین کند. این شرکت تا کنون 715 ماهواره را به مدار ارسال کرده است. این شرکت طبق برنامه قرار است هر دو هفته یک بار ارسال ماهواره به مدار را انجام بدهد تا تعداد ماهواره‌هایش به 12 هزار دستگاه برسد. هدف نهایی اسپیس‌ایکس، ارسال 42 هزار ماهواره اینترنتی به مدار نزدیک زمین است.

آخرین پرتاب ماهواره‌ای استارلینک پنج‌شنبه گذشته انجام شد و این ترتیب، اسپیس ایکس به رکورد پرتاب 180 ماهواره در یک ماه  دست یافت که سریع‌ترین مورد پرتاب ماهواره در تاریخ است.

اسپیس ایکس اعلام کرده که با پرتاب 300 ماهواره دیگر، ارایه اینترنت را آغاز خواهد کرد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که تا دو ماه دیگر ارایه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک آغاز شود.

در همین رابطه: هر آنچه درباره اینترنت ماهواره‌ای استارلینک می‌دانیم

یش‌تر گفته شده بود که در اواسط سال جاری میلادی، اینترنت استارلینک در دسترس مردم آمریکا قرار خواهد گرفت. البته هنوز روز و ماه دقیقی در این زمینه اعلام نشده است. به هر حال برای عملی شدن این وعده، اسپیس‌ایکس باید چند محموله دیگر از ماهواره‌هایش را به فضا بفرستد و طراحی پایانه دریافت اینترنت را نیز به پایان برساند. علاوه براین، اعلام درخواست به FCC و دریافت تاییدیه از ITU نیز ضروری است.

ایلان ماسک در ماه مه سال 2019 گفته بود که وقتی یک هزار ماهواره استارلینک در مدار قرارگیرد، ارایه اینترنت از نظر اقتصادی امکان پذیر خواهد شد.

کیت‌ تایس همچنین اعلام کرد که اسپیس ایکس اخیرا تست دو ماهواره مستقر در مدار که مجهز به لینک‌های بین ماهواره‌ای موسوم به لیزر فضایی (space laser) هستند به انجام رسانده است. این فناوری به ماهواره‌های استارلینک امکان می‌دهد که به جای ارسال داده به زمین و دریافت مجدد آن، مستقیما با یکدیگر تبادل داده بکنند.

به گفته تایس، با این لیزرهای فضایی، ماهواره‌های استارلینک قادر به انتقال صدها گیگابایت داده هستند و به محض اینکه این فناوری کاملا پیاده‌سازی شود، استارلینک به سریع‌ترین امکان برای انتقال داده در جهان تبدیل خواهد شد.

اگر خاطرتان باشد، چندی پیش در خبری اعلام کردیم که اسپیس‌ایکس برای آزمون بتای اینترنت ماهواره‌ای‌اش، مشغول ثبت‌نام از علاقه‌مندان است و نام ایران نیز در فهرست کشورهای دریافت کننده این آزمون قرار گرفته است. در همین راستا اسپیس‌ایکس تماس با ثبت‌نام کنندگان برای تست بتا را آغاز کرده است.
 
مرجع : Business Insider
کد مطلب : ۲۷۴۱۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما