۰
رونق فروش گوشی‌های تقلبی به مردم بی‌اطلاع

بازار موبایل در آستانه بازگشایی مدارس ملتهب شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۷
بازار موبایل در آستانه بازگشایی مدارس ملتهب شد
بازار موبایل در آستانه بازگشایی مدارس ملتهب شد

آی‌تی‌من- با شیوع کرونا آموزش مجازی در تمام کشورهای دنیا در دستور کار قرار گرفت. کشورهایی که از قبل، بستر آموزش مجازی و مدارس هوشمند را دنبال کرده بودند در این باره مشکل زیادی نداشتند و با در نظر گرفتن یکسری برنامه‌های خاص توانستند آموزش خود را پیش ببرند. دانشگاه‌های بزرگ نیز دقیقا در همان زمان، آموزش مجازی را آغاز کردند.

در ایران اما کمی موضوع متفاوت بود. ما بستر آموزش مجازی را نداشتیم. اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات برقرار شده بود، زیرساخت مهیا بود اما درباره آموزش مجازی و ساز و کارش هیچ چیز نمی‌دانستیم. البته هنوز هم با گذشت این همه مدت مشکلات زیادی در آموزش مجازی کشور وجود دارد. مهم‌ترین آن شاید دسترسی به تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر باشد. 

وسایلی که تهیه آن برای بسیاری از اقشار جامعه سخت و شاید غیر ممکن است. خصوصا اگر در خانه چند دانش‌آموز داشته باشند.

بازار موبایل با تمام التهابی که دارد و گوشی هایی که قیمت آن ها به سرعت امکان  دارد تغییر کند،  این روزها محل تردد افرادی شده که دنبال ارزان‌ترین نوع تلفن همراه و تبلت هستند. کسانی که دست آخر هم زورشان می رسد صرفا یک گوشی دست چندم را خریداری کنند تا شاید گره ای از مشکل شان باز شود. اما در بازار گوشی موبایل چه خبر است؟

 آموزش مجازی و گرانی تبلت
با عبور از بازار موبایل و گفت و گو با فروشنده ها، متوجه می شویم گوشی همراه طی دو هفته گذشته با افزایش قیمت رو به رو شده است. 

«محسن بهنامی» از فروشندگان گوشی سامسونگ و آیفون، سال‌هاست در این حوزه کار می کند. او می گوید: از دو هفته قبل گرانی گوشی همراه با افزایش قیمت آیفون آغاز شد و پس از آن واردکنندگان گوشی نیز قیمت دیگر برندها را افزایش دادند.

این فروشنده بازار تلفن همراه درباره این که آیا شروع آغاز سال تحصیلی به صورت مجازی توانسته قیمت ها را بیش از گذشته بالا ببرد، افزود: افزایش قیمت به واسطه این مساله تاثیر خود را روی قیمت تبلت ها گذاشته است. تبلت‌هایی که الان ارزان ترین نوع آن از یک برند شناخته شده، سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

او در خصوص افزایش قیمت گوشی تاکید می کند از آن جایی که برنامه «شاد» روی گوشی های آیفون قابل نصب نیست، گرانی این مدل تلفن همراه،  خیلی ربطی به آغاز مدارس ندارد. وقتی بازار به سمت گرانی می‌رود، همه چیز را با خود به همان سمت هدایت می‌کند.

البته در این بین بازار تبلت های چینی که در بازار هنوز موجود هستند نیز داغ است. تبلت هایی که می توان با قیمت دو میلیون تومان آنها را خریداری کرد. البته کیفیت نرم‌افزاری و سخت افزاری این تبلت ها در اغلب مواقع برای آموزش کودکان و اینکه چندین ساعت در دسترس شان باشد مناسب نیست.

 چینی به جای اصل؟
بهنامی در بین صحبت های خود به نکته غم انگیزتری اشاره می کند. به گفته وی، علاوه بر قیمت بالای گوشی های تلفن همراه، تعدادی از فروشندگان اقدام به فروش گوشی های کپی می کنند. گوشی هایی که کیفیت خوبی ندارند و فردی که قبلا اصل گوشی را ندیده باشد، قطعا نمی‌تواند از ظاهر و جعبه تشخیص دهد، موبایل و یا تبلتی که به او فروخته‌اند اصل نیست.

این فروشنده بازار تلفن همراه در یک مثال این اقدام غیرمنصفانه را توضیح می دهد: مثلا نمونه کپی گوشی تلفن همراه A70 سامسونگ را به نرخ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به جای گوشی اصل به افراد  ناآگاه می فروشند، این در حالی است که قیمت اصل آن اکنون در بازار هشت میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه کیفیت نمونه های تقلبی اصلا مناسب نیست، گفت: معمولا هم این کار را در شهرستان های کوچک و دورافتاده انجام می دهند، جایی که شاید کمتر کسی متوجه آن شود.

این فروشنده بازار تلفن همراه یادآور شد: البته ترفند فروشنده ها این است که گوشی موردنظر را با قیمت پایین تر از اصل به فروش می رسانند، تا خریدار با خیال این که توانسته تخفیف بگیرد، گوشی را بدون درنگ از آن ها خریداری کند.

 رشد قیمت تلفن همراه، همپای ارز
بالا و پایین شدن ارز هم از دیگر مواردی است که باعث می شود فروشندگان و واردکنندگان قیمت گوشی را بالا ببرند. مساله مهم این است که افزایش قیمت دلار، قیمت گوشی را بالا می برد اما زمانی که با کاهش قیمت ارز مواجه می شویم، قیمت تلفن همراه تغییر نمی‌کند.

با توجه به رشد قیمت دلار در هفته های اخیر، بهای انواع تلفن همراه تحت تاثیر قرار گرفته و روند صعودی داشته است.

 فروشنده یا واردکننده؟
مساله گرانی گوشی علاوه بر مسائل کلان کشور، دو سر دارد که شامل فروشنده و واردکننده است. فروشندگان اعتقاد دارند وارکنندگان که با ارز نیمایی یا دولتی گوشی را وارد می کنند، حق پاسپورت نمی دهند و هزینه رجیستری اندکی می پردازند گوشی را با قیمت دلار آزاد و احتساب حق امتیاز پاسپورت به فروشندگان می فروشند و به همین دلیل است که قیمت گوشی بالا می رود. آن ها باید تعادل بازار را برقرار کنند اما از هر فرصتی برای گرانی گوشی استفاده می‌کنند.

واردکنندگان گوشی تلفن همراه نیز می‌گویند، کسبه بزرگ و قدیمی بازار قیمت گوشی را افزایش می دهند. آن ها ادعا می کنند در بازار تلفن همراه ۵۰ نفر هستند که قیمت را بالا می برند و سود این کار به صورت کلان به جیب شان می‌رود.

 بارها مصاحبه و کنکاش در جزئیات این روایت ها هنوز مشخص نکرده است که نبض بازار تلفن همراه را چه کسی بالا و پایین می‌کند.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۴۱۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما