۰
رییس هیات نظارت بر انتخابات نصر تهران:

کرونا هم نبود، انتخابات باید آنلاین برگزار می‌شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۹
کرونا هم نبود، انتخابات باید آنلاین برگزار می‌شد
کرونا هم نبود، انتخابات باید آنلاین برگزار می‌شد

آی‌تی‌من- ناصرعلی سعادت، رییس هیات نظارت بر انتخابات و رییس پیشین هیأت مدیره در دوره چهارم نظام صنفی رایانه ای در گفت وگویی با روابط عمومی این سازمان در خصوص برگزاری انتخابات برخط هیأت مدیره دوره ششم توضیحاتی را ارایه کرد. او در انتخابات تمامی دوره های سازمان نصر حضور داشته است. در این دوره نیز عضو هیأت نظارت بر انتخابات است.

در ادامه متن کامل این گفت وگو را می خوانید.

 با توجه به شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا، انجام انتخابات را به صورت برخط اتفاق مثبتی ارزیابی می کنید یا که آن را از روی ناچاری می دانید؟
«به شخصه این موضوع را مرتبط با کرونا و از روی اجبار نمی دانم. بهترین مصداق برای توصیف این موضوع «ضرب المثل عدو شود سبب خیر» است. چرا که در تمام دوره های گذشته تاکنون همواره سعی ما بر این بوده که انتخابات به سمت الکترونیکی شدن پیش برود. حتی تصمیم داشتیم در دوره گذشته هم انتخابات به صورت کاملا برخط (آنلاین) برگزار شود. اما ضوابط، ظرفیت پیاده سازی و امکانات در آن زمان اجازه این کار را نمی داد. در نهایت با استفاده از صندوق های الکترونیکی رأی قدمی دیگر در این جهت برداشتیم.»

«سازمان نظام صنفی رایانه ای ذاتا به سمت رشد و توسعه در حرکت است. طبیعتاً در پایان این دوره هم منتظر تحولات دیجیتالی هستیم. با تایید اینکه کرونا باعث شد سرعت حرکت در این مسیر بیشتر شود، شخصاً معتقدم اگر همه گیری کرونا هم اتفاق نیفتاده بود، انتخابات باید به صورت برخط و غیرحضوری برگزار می شد. چون صنعت فناوری اطلاعات که به عنوان یک صنعت پیشرو همواره به صنایع دیگر و دستگاه ها توصیه می کند با به کارگیری ظرفیت های این حوزه، در راستای تسهیل، شفاف سازی و جلوگیری از فساد پیش روند، اگر در بدنه خود این ظرفیت و امکانات را به خدمت نگیرد نقض غرض کرده است.»

 آیا برگزاری انتخابات به صورت برخط در آیین نامه هم پیش بینی شده است؟
انطباق مسائل قانونی و آیین نامه ها، برای حالت برخط به هوشمندی و دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارد.

در انتخابات با دو حق روبرو هستیم. حق کسانی که کاندید می شوند و حق کسانی که رای می دهند. در زمان برگزاری انتخابات برخط نباید هیچ حق و فرصتی از این دو طرف پایمال شود. هیات مدیره و هیات نظارت بر انتخابات هم این مورد را کاملا مورد توجه و دقت قرار داده تا هیچ خدشه ای به حقوق افراد وارد نشود. همیشه انجام روش های جدید در ابتدا مخالفت هایی به همراه دارد ولی تجربه نشان داده که بعد از انجام کار، میزان رضایت بسیار بالاتر از قبل خواهد بود. پیش بینی من این است که از این طریق سطح مشارکت هم بالا برود. چون رای دهی ساده تر شده و به وقت کمتری نیاز دارد، افراد بیشتری شرکت خواهند کرد و خواسته دیرینه برای مشارکت حداکثری اعضا در انتخابات هم محقق می شود.»

 با توجه به جدید بودن این ساز و کار انتخابات، اطمینان بخشی نسبت به صحت و امنیت انتخابات چطور انجام می شود؟
امنیت در دو جنبه داخل صنف و خارج از آن مطرح هست. در خصوص امنیت داخلی با توجه به بلوغی که در صنف فناوری اطلاعات وجود دارد، کسی دنبال خرابکاری نیست. از زمان تشکیل انجمن شرکت‏ های انفورماتیکی تا به امروز حدود 10 دوره انتخابات صنف در تهران و دیگر استان های کشور برگزار شده است و به یاد ندارم در دوره ای نسبت به صحت روند اجرایی انتخابات اعتراضی یا شبهه ای ایجاد شده باشد.

در خصوص امنیت سامانه رأی‏ گیری مورد استفاده، شرکت پیمانکار از روش بلاک چین استفاده می کند. این شرکت در مورد صحت رأی گیری متعهد شده و مسوولیت آن را پذیرفته است. تیم اجرایی و نظارت بر انتخابات هم آن را تاییده کرده اند. من این اطمینان خاطر را می دهم که در تمامی مراحل، شرکت های پیمانکار در پورتال و سامانه رأی گیری برای صیانت از اطلاعات شرکت ها و رای ها و مخفی بودن آنها متعهد هستند ومورد تایید هیات مدیره و هیات نظارت هم قرار گرفته اند.

 می توانید توضیح دهید که مراحل انتخابات دقیقا به چه شکل برگزار خواهد شد؟
انتخابات یکی از دستورهای مجمع پایان سه سال سازمان است و چند مرحله دارد. مرحله اول ثبت نام کاندیداها و تکمیل مدارک است که در یک بازه زمانی 10 روزه و قابل تمدید انجام می شود. طبق آیین نامه نامزدها باید همزمان و یا بعد از تکمیل مدارک، یک استشهادیه را از پنج درصد تعداد اعضای دارای حق رای شاخه خود ارایه کنند که این مرحله هم در این دوره به صورت برخط انجام می شود. در ادامه با تایید مدارک توسط هیات مدیره و هیات اجرایی، فهرست اسامی کاندیداها را اعلام می شود. برای هر دو منظور، اعضا باید از طریق ورود به پروفایل کاربری خود در پورتال سازمان نظام صنفی رایانه ‏ای استان تهران اقدام کنند.

بعد از اعلام این فهرست جلسه ای با حضور نامزدها برگزار می شود تا دو نماینده از آن‏ها برای عضویت در هیات نظارت انتخابات، تعین شوند. در نهایت روز برگزاری انتخابات هم سامانه برخط رأی گیری باز و امکان رأی ‏دهی غیرحضوری فراهم خواهد شد.

 به نظر شما اصلی ترین چالش برگزاری انتخابات برخط چیست؟
«مهم ترین نگرانی روش احراز هویت است. در این خصوص در بازه زمانی ثبت نام تا روز انتخابات افرادی که پیش نیازهای لازم برای حق رای را دارا هستند، به درستی شناسایی و فهرست می شوند. بعد از این مرحله مشابه اتفاقی در بانک ها و حساب های بانکی افراد می افتد، با هماهنگی های صورت گرفته با پیمانکاران از طریق حساب کاربری سازمان، شماره موبایل، کد ملی و روش های OTP رمزهای یکبار مصرف تولید و برای رأی‏دهنده ارسال می شود. همچنین برای معدود افرادی که دسترسی به اینترنت و امکانات ندارند، در محل سازمان یا یا محل اعلامی دیگر تجهیزات لازم برای رأی گیری برخط و حضوری فراهم می شود که با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانند در انتخابات شرکت کنند.»

 ساز و کار احراز هویت در رای‌گیری به چه شکل است؟
در نظام صنفی همه اعضا دارای نام کاربری و رمز عبور برای حساب کاربری خود هستند. با استفاده از این حساب و با اطلاعات دریافتی از اعضا مانند کد ملی و شماره موبایل و ارسال رمز یکبار مصرف احزار هویت انجام خواهد شد. مانند روش های مورد استفاده در بانک، شماره تلفن و کد ملی اعلامی از سمت رأی دهنده ملاک عمل قرار می گیرد و اطلاعات رمز عبور تنها به آن شماره موبایل ارسال می شود. اگر گوشی موبایل در اختیار شخص دیگری قرار بگیرد مسوولیت آن با خود رأی دهنده است وگرنه در این روش کسی نمی تواند عمداً یا سهواً از حق رای شخص دیگری استفاده کند. «مانند گذشته که مهلتی برای دریافت برگه رای تعیین می شد الان هم مهلتی مشخص می شود که رأی دهنگان کد ملی و شماره موبایل خود را اعلام کنند. با تطبیق کد ملی و اطلاعات دریافتی از آن‏ها با اطلاعات ثبت شده در پورتال سازمان، اطلاعات لازم رای دهی برای آنها صادر خواهد شد. اگر هم بخواهند وکیلی را برای رای دهی از جانب خود مشخص کنند، باید وکالت نامه هم ارایه و شماره موبایل و کد ملی وکیل هم اعلام شود تا اطلاعات رای دهی برای وکیل مورد نظر ارسال شود.»

 
کد مطلب : ۲۷۴۳۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين