۰
در نشست مسوولان برگزاری انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام شد:

رکورد مشارکت در انتخابات نصر تهران می‌شکند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۴
رکورد مشارکت 
در انتخابات نصر تهران می‌شکند
رکورد مشارکت در انتخابات نصر تهران می‌شکند

آی‌تی‌من-  محدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این نشست خبری، برگزاری این انتخابات به‌صورت کاملا الکترونیکی را یک حرکت جسورانه و شجاعانه اعلام کرد و گفت: با وجود تمامی نگرانی‌ها و ریسک‌ها هیات مدیره استان تهران با همکاری شورای مرکزی کشور و هیات نظارت پذیرفتند تا این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی افزود: همزمان با انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای استان تهران، این انتخابات الکترونیکی در استان‌های قم، مازندران، کرمان، همدان، گیلان و خراسان رضوی هم برگزار خواهد شد و در هفته‌های آینده نیز انتخابات در استان‌های باقی‌مانده انجام می‌شود.

ناصرعلی سعادت، رییس هیات نظارت بر انتخابات نصر تهران نیز در ابتدای این جلسه به تشریح شیوه شکل‌گیری و کار هیات نظارت پرداخت و گفت: هم‌زمان با ستاد اجرایی، هیات نظارتی متشکل از ۷ نفر تشکیل خواهد شد که ۵ نفر در مرحله اول و پیش از مشخص شدن کاندیداها به انتخاب هیات مدیره مشخص خواهد شد و پس از مشخص شدن رسمی کاندیداها ۲ نفر هم به نمایندگی از آنها به این هیات نظارت اضافه خواهند شد.

وی با بیان اینکه هیات نظارت مسوول صیانت از آرا و حفظ حقوق کاندیداها است، پیش‌بینی کرد که با توجه به برگزاری زمان انتخابات یعنی از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۹ و اینکه انتخابات کاملا الکترونیکی است نتیجه انتخابات یک ساعت بعد از زمان پایان رای‌گیری اعلام شود.

علی آذرکار، دبیر سازمان نصر تهران در این جلسه گفت: ما انتخابات الکترونیکی را در دو فاز مستقل طراحی کردیم. فاز اول ثبت نام کاندیداها و جمع آوری مدارک کاملا از طریق پورتال و گام بعدی معرفی نماینده برای حضور در مجمع بود که در روش جدید این کار هم الکترونیکی شد. 

وی افزود: بر اساس مدل طراحی شده، شرکت‌ها در پورتال سازمان ثبت نام و نماینده شرکت را معرفی می‌کنند. سپس دعوت‌نامه مراسم در قالب پیامک برای آنها ارسال می‌شود.  

به گفته وی، در روز انتخابات، شرکت‌ها با شناسه ملی وارد سامانه رای‌گیری می‌شوند و بعد از دریافت کد OTP رای خود را بسته به شاخه خود در سامانه ثبت می‌کنند و کل این فرایند کمتر از ده دقیقه قابل انجام است.

آذرکار افزود: بستر بلاکچین انتخاب شده تا محرمانگی و حفظ امنیت اطلاعات در آن حفظ شود و شرکت‌کنندگان در انتخابات این  اطمینان خاطر را دارند که دستکاری در آرا غیر ممکن است.

به گفته دبیر نصر تهران، براساس آماری که در دبیرخانه ثبت شده، رشد قابل توجه‌ای در زمینه ثبت‌نام در انتخابات اتفاق افتاده است. آذرکار گفت: تا ظهر امروز (یکشنبه ۲۵ آبان)‌ در حدود  ۴۰۰ شرکت اعلام آمادگی کردند که این عدد در دوره قبل ۲۶۰ شرکت بوده است. 

وی توضیح داد: در روز ۲۹ آبان ماه همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان نصر تهران، حاضران از ساعت ۱۰ تا ۱۹ بعدظهر امکان وارد شدن به سامانه رای‌گیری و ثبت رای خود را دارند. در این انتخابات ۴۴ کاندیدا از شاخه شرکت‌ها،‌۱۲ کاندیدا از شاخه مشاوران، ۴ کاندیدا از شاخه فروشگاه و ۴ کاندیدا در شاخه بازرس حضور دارند.

اما برگزاری انتخابات نصر‌های استانی به عهده دو شرکت ققنوس و همراستا گذاشته شده است. ققنوس به این دلیل که چهار عضو هیات مدیره‌اش در این انتخابات نامزد شده‌اند، از اجرای رای‌گیری منع شده و کار در استان‌های البرز و تهران به شرکت همراستا سپرده شده است.

محمد جواد صمدی، قایم مقام شرکت ققنوس در این نشست خبری از سازمان نصر به‌خاطر اعتماد به فناوری نوظهور بلاک‌چین و شرکت ققنوس تشکر کرد و گفت: این فرصت بی‌نظیری است که ما برای متولیان سیاست‌گذاری و رگولاتوری اعتمادسازی کنیم تا دیگر با این فناوری برخورد قهری نکنند و از ظرفیت‌های آن استفاده کنند.

وی افزود: به لحاظ فنی ما در فضای بلاکچین به دنبال یک محصول نهایی هستیم که شفافیت و اعتماد را بر اساس توزیع شدگی داده و اجماعی برای ثبت اطلاعات به وجود بیاورد. به این منظور، فرایندهای انتخاباتی به دلیل اهمیت خدشه ناپذیری و وارسی پذیری، بهترین جایی است که می‌توان از این فناوری استفاده کرد. 

وی با بیان اینکه این سیستم در قالب پلتفرم طراحی شده و پس از پایلوت در سازمان نظام‌ صنفی به سایر سازمان‌ها توسعه داده خواهد شد، افزود: در آینده این پلتفرم را به شکل عام در اختیار مخاطبان قرار خواهیم داد.

مهرداد فرنوش، قایم مقام شرکت همراستا نیز با تشکر از امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات به دلیل ارایه پیشنهاد برگزاری انتخابات روی بستر بلاک‌چین، گفت: در استان البرز که نخستین بار از این شیوه استفاده شده، به آمار مشارکت 48 درصدی رسیدیم که رکورد مشارکت در این استان بود. در استان تهران نیز پیش‌بینی می‌کنیم که رکورد مشارکت شکسته شود.

وی در پاسخ به سوال فناوران درباره تجربیات برگزاری انتخابات بر بستر بلاک‌چین در استان البرز نیز گفت: کار استان البزر در بازه زمانی کوتاهی انجام شد و به مشکلاتی در نحوه استفاده از اپ برخوردیم که تلفنی حل شد. 

اوی افزود: در زمینه اجرایی نیز رای دهندگان با پروسه ثبت رای آشنا نبودند که در این زمینه گزارشی آماده کرده‌ایم و در اختیار نصر تهران قرار دادیم.

آذرکار نیز دراین زمینه توضیح داد: قبل از انتخابات البرز دو بار تست انجام شد. بعد از البرز هم یک مرحله تست با کاربران محدود انجام می‌شود که مشخص کنیم سیستم به لحاظ کلیات درست عمل می‌کند.

همچنین به گفته اثنی عشری، ثبت نام کاندیداها از 31 شهریور روی سایت انجام شده و در همین فرایند ساده هم در برخی استان‌ها به مشکل برخوردیم. اما به تدریج همه با فرایند و روش آشنا شدند. این سیستم پس از انتخابات نیز در خدمت هیات مدیره ششم خواهد بود که برای تبادلات و نظرسنجی و سایر امور می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
کد مطلب : ۲۷۴۷۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما