۰

روایت فعالان صنفی از اعتماد اعضای نصر تهران به انتخابات دوره هفتم سازمان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۸
روایت فعالان صنفی از اعتماد اعضای نصر تهران به انتخابات دوره هفتم سازمان
روایت فعالان صنفی از اعتماد اعضای نصر تهران به انتخابات دوره هفتم سازمان

آی‌تی‌من- مجمع‌عمومی عادی نوبت دوم سازمان نصر تهران روز سه‌شنبه، 28 آذرماه 1402 در سالن شهیدقندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. 

حسین اسلامی، رئیس هیات‌مدیره‌ دوره‌ ششم و عضو هیات‌مدیره‌ دوره هفتم سازمان درباره‌‌ مشارکت اعضایصنف در انتخابات دوره‌ هفتم گفت: به‌نظرم در مجموع هم از منظر حضور پیشکسوتان و هم تعداد آرای اخذ شده در انتخابات دوره هفتم هیات‎‌مدیره و بازرس سازمان نصر شاهد اتفاقی مثبت و متفاوت بودیم. همانطور که در دوره ششم پایین‌ترین رای اعضا در شاخه شرکت‌ها بالاتر از بالاترین رای کاندیداها در دوره پنجم بود، این اتفاق در این دوره از انتخابات نیزرخ داد و میزان مشارکت در انتخابات به صورت چشمگیری افزایش داشت. این آمار و میزان مشارکت صعودی افراد حکایت از اعتماد اعضای صنف به انتخابات و سازمان نصر تهران دارد. مشارکت اعضا در تصمیم‌گیری‌های مجمع و سازمان نشان‌دهنده‌ بلوغ صنف است.

او در ادامه درباره‌ دوره‌ هفتم فعالیت سازمان نصر تهران افزود: امیدوارم در دوره هفتم شاهد رقم خوردن اتفاقات مثبت برای اعضای صنف و سازمان نصر تهران باشیم. با توجه به شرایطی مثل همه‌گیری کرونا و رخدادهای سال 1401، دوره ششم شاید یکی ازسخت‌ترین دوره‌های سازمان و هیات‌مدیره‌ بود. امیدوارم با توجه به کارهایی که در دوره ششم انجام شده و هم با توجه به رای جدی و زیادی که به اعضایهیات‌مدیره و بازرس دوره هفتم داده شده، این دوره نقطه‌ عطفی برای رشد و تحول و اتفاقات مثبت برای صنف باشد.
 
اصلاح آیین‌نامه سازمان ضرورت دارد
حمید توسلی‌، از جمله‌ پیشکسوتان صنف و رئیس هیات‌نظارت بر انتخابات دوره هفتم سازمان نیز درباره‌ مجمع‌ عمومی و انتخابات سازمان گفت: هیات‌نظارت بر انتخابات دوره‌ هفتم 7 مهرماه 1402 اولین جلسه رسمی‌ خود را برگزار کرد و تا روز برگزاری انتخابات 9 جلسه برگزار شد. در طی بررسی‌های خود با دو مورد برخورد کردیم. مورد اول بحث شرکت‌هایی بودند که از گذشته در تهران شعبه داشتند اما محل اصلی شرکت در شهرستان‌ها بود. با توجه به کتاب آیین‌نامه سازمان، پنج نفر از کاندیداها از لیست انتخابات کنار گذاشته شدند و اعضایی که محل اصلی فعالیت‌شان در تهران نیست، از لیست دارندگان حق رای در انتخابات تهران بیرون رفتند. همچنین در شاخه فروشگاه، با توجه به آیین‌نامه‌های سازمان یک کاندیدا با تصمیم هیات‌نظارت از لیست خارج شد و 17 فروشگاه را نیز از فرایند رای‌دهی خارج کردیم.

او در ادامه درباره‌ نحوه‎‌ برگزاری انتخابات نیز گفت: انتخابات از ساعت 11:30 روز سه‌شنبه 28 آذرماه شروع شد و با توجه به میزان بالای مشارکت با یک ساعت تمدید، تا ساعت 19 ادامه پیدا کرد. برای اولین بار در تاریخ سازمان 1042 شرکت توانستند در انتخابات حضور پیدا کنند که بی‌سابقه بوده است. در هر سه شاخه شاهد مشارکت قابل قبولی از طرف اعضا بودیم. انتخابات به صورت آنلاین و در بستر بلاکچین بسیار روان و خوب برگزار شد. یکی از چالش‌های موجود همخوانی کد ملی و شماره تماس اعضا بود که با پیگیری‌های مستمر دبیرخانه سازمان این مشکل برای بسیاری از اعضای سازمان بر طرف شد. امیدوارم با پذیریش سیستم رای‌گیری بر بستر بلاکچین تعامل بین اعضای صنف با هیات‌مدیره و کلیت سازمان بیشتر شود و شاهد انعکاس نظر اعضای صنف در هیات‌مدیره‌ سازمان باشیم.

توسلی درباره‌ اولویت‌هایی که هیات‌مدیره‌ دوره‌ هفتم باید به آن‌ها توجه داشته باشد توضیح داد: ابتدا باید تلاش شود تا آیین‌نامه و دستورالعمل‌های منتج از آن، در مجمع‌ عمومی فوق‌العاده سازمان اصلاح شود. وضعیت فعلی باعث نارضایتی برخی از اعضای صنف شده است و با اصلاح این بخش باید از وقوع این نارضایتی‌ها جلوگیری کرد. همچنین باید روند ثبت‌نام و عضویت در سازمان در بستر الکترونیکی انجام شود. هیات‌مدیره دوره هفتم باید با تشکیل کارگروهی مجموعه شرایطی را برای عضویت در سازمان مشخص کند تا از چالش‌های بعدی جلوگیری شود. در کنار این موارد، هیات‌مدیره می‌تواند با توجه بیشتر به رای‌گیری آنلاین، مشارکت اعضا در تصمیم‌گیری‌ها را افزایش دهد.
 
تعامل با حاکمیت همراه با چاشنی مطالبه‌گری
بهناز آریا، کاندیدای هیات‌مدیره‌ دوره‌ هفتم سازمان نصر تهران در شاخه شرکت‌ها، با کسب 1830 رای در این بخش، بیشترین میزان آرا را به خود اختصاص داد. او درباره برگزاری مجمع‌عمومی و انتخابات دوره هفتم گفت: به‌نظرم روند کار مجمع با وجود چالش‌های مطرح شده خوب پیش رفت و شاهد مدیریت خوب هیات‌رئیسه بودیم. گزارش‌های خوبی از عملکرد سازمان و هیات‌نظارت بر انتخابات ارائه شد که بحث‌های راهگشایی پیرامون هرکدام صورت گرفت و دستور کارهایی برای هیات‌مدیره آتی به درستی ایجاد شد. اینکه ما بتوانیم در کنار هم انتقاد سازنده داشته باشیم و به صورت منطقی یکدیگر را به چالش بکشیم به معنی بلوغ صنف و اعضای آن است. امیدوارم هر روز شاهد رشد این بلوغ صنفی باشیم و فعالیت‌های صنف را در سایه‌ این مساله به پیش ببریم. نوع برگزاری انتخابات و الکترونیکی بودن آن نیز خوب و روان بود و در واقع با کم‌ترین نقص انجام شد.

او درباره‌ میزان مشارکت در انتخابات دوره‌ هفتم سازمان ادامه داد: میزان مشارکت در انتخابات نصر تهران در این دوره از لحاظ تعداد برگ رای شکسته شد. البته ما به دنبال مشارکت هر چه بیشتر اعضای صنف در انتخابات‌های آینده‌ هستیم و این آمار نشان‌دهنده‌ سیر صعودی مشارکت است.

آریا درباره‌ حضور خانم‌ها در هیات‌مدیره‌ سازمان نیزگفت: در دوره‌ سوم هیات‌مدیره که بنده عضو بودم، 6 خانم حضور داشتند و مرحوم داننده نیز در جایگاه ریاست قرار داشتند. با توجه به خانم‌های توانمندی که در صنف حضور دارند، امیدوارم بتوانیم در جهت حضور بیشتر خانم‌ها در دوره‌های بعدی هیات‌مدیره‌ نصر تهران تلاش کنیم و بتوانیم همه‌ی بانوان شایسته را علاقه‌مند به مشارکت کنیم.

کاندیدای منتخب هیات‌مدیره دوره هفتم سازمان نصر تهران افزود: به‌نظرم دوره‌ بسیار سختی را در پیش رو داریم و مسوولیت بسیار سنگینی به ما محول شده است. با توجه به اتفاقات اخیر که در زمان برگزاری انتخابات شاهد آن بودیم، ما با مسائل درون صنفی و برون صنفی روبه‌رو هستیم. از جمله موضوعات مهم درون صنفی، بازنگری و اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌هایی است که بخشی از آن‌ها به برگزاری انتخابات مرتبط است. باید برای حل این چالش‌ها در این دوره تلاش کنیم تا در دوره‌ بعدی انتخابات با مشکلات کم‌تری روبه‌رو شویم. این قوانین باید عادلانهو به نفع تمام اعضای صنف با یک پشتوانه‌ منطقی به‌روز شوند. همچنین باید تلاش بسیار زیادی برای افزایش مشارکت صنفی در همه‌ حوزه‌ها داشته باشیم و با بدنه صنف ارتباط سازنده‌ای ایجاد شود. امیدوارم با تدوین اهداف و برنامه‌های کارآمد، دقیق و وعده‌های معقول، دستاوردهای خوبی را برای صنف به ارمغان آوریم و به صورت مستمر گزارش آن‌ها را ارائه کنیم.

او در همین خصوص ادامه داد: در دوره‌ گذشته، ارتباط و تعامل با حاکمیت‌ و بخش دولتی افزایش پیدا کرده و در این دوره تلاش خواهیم کرد با حفظ دستاوردهای خوب دوره‌های قبلی، بر گستردگی این تعامل با نگاه مطالبه‌گر بخش خصوصی بیفزاییم. صنعت فاوا یک صنعت توانمند و مهم در کشور است و باید تلاش کنیم تا صنف فاوا را به جایگاه واقعی آن برسانیم و مطابق با آن، در زمینه‌های سیاست گذاری و تصمیم‌گیری به صورت جدی و موثر حضور داشته باشیم. در حال حاضر مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه کنیم اتحاد تمامی اعضای صنف برای بهبود فضای کسب‌وکاراست. از تلاش‌های هیات‌مدیره قبلی و همه همراهان صنف خصوصا در کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم تمام افراد از بخش‌های مختلف صنف در کنار هیات‌مدیره حضور داشته باشند تا از توانایی و تجربیات آن‌ها به نحو احسن استفاده شود. بدون مشارکت موثر بدنه صنف، صنف نمی‌تواندیک صنف واقعی باشد.

 
کد مطلب : ۲۸۲۴۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما