۰
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران:

آرای مرکز داوری نصر تهران، قطعی و لازم‌الاجراست

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۷
آرای مرکز داوری نصر تهران، قطعی و لازم‌الاجراست
آرای مرکز داوری نصر تهران، قطعی و لازم‌الاجراست

آی‌تی‌من- امیرمسعود اسکوئیلر، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و یکی از اعضای مرکز داوری این سازمان در مورد مزیت‌هایی این مرکز گفت: مزیت این مرکز توان تخصصی و تجربه داورهای آن در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به کامپیوتر و فناوری اطلاعات است و توانسته است در زمان کوتاه به عنوان یک مرکز تخصصی داوری جایگاه خود را در میان سایر مراکز داوری معتبر کشور تثبیت کند.

وی درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌ها در مرکز داوری توضیح داد: فرآیند انجام کار در مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از توافق طرفین به حل اختلاف از طریق ارجاع به این مرکز داوری آغاز می‌شود و با تنظیم توافقنامه داوری، کار رسیدگی شروع می‌شود. هزینه‌های داوری پرداخت شده و داور منفرد یا هیات داوری سه نفره با تخصص مربوطه و متناسب با پرونده انتخاب و کار خود را آغاز می‌کنند. در ادامه طرفین پرونده لوایح و دفاعیات خود را تقدیم می‌کنند و داوران منتخب با برگزاری جلساتی به تعداد لازم به بررسی و استماع اظهارات طرفین می‌پردازند. در نهایت و پس از سندرسی‌های مورد نیاز به تنظیم و تحریر رای داوری می‌پردازند. بدین ترتیب رسیدگی به پرونده با افراد متخصص و مطلع در حداقل زمان صورت می‌گیرد و طرفین در زمان کوتاهی به نتیجه می‌رسند.

اسکوئیلر درباره دلایل مراجعه به مرکز داوری به جای دادگاه گفت: داوری روشی برای حل اختلاف است که در آن طرفین به جای مراجعه به قوه قضاییه، حل اختلاف خود را به یک یا چند داور یا به عبارت دیگر حکم مورد اعتماد طرفین می‌سپارند. آن‌ها می‌توانند داوران را خودشان منصوب کنند یا تعیین آن را به شخص دیگری یا به دادگاه بسپارند. رجوع به داوری ممکن است در هنگام تنظیم قرارداد (به صورت شرط داوری) پیش‌بینی شود یا پس از پیدایش اختلاف تصمیم به استفاده از آن گرفته شود.

به گفته وی، مهم‌ترین دلایل استفاده از داوری نخست این که داوران برخلاف مراجع قضایی مکلف به رعایت قوانین و تشریفاتِ زمان‌بر آیین دادرسی نیستند و در نتیجه سرعت رسیدگی به دعوا بسیار بالاتر رفته و معمولاً هزینه بسیار کمتری هم دارد. گاهی هم اعتماد نداشتن به بی‌طرفی یا تخصص دادگاه‌ها - به ویژه در اختلافات بین‌المللی- افراد را به استفاده از داوری ترغیب می‌کند.

این عضو هیات مدیره نصر تهران گفت: رای داور مثل رای دادگاه قطعی و لازم‌الاجراست و البته راه‌های محدودی برای اعتراض و درخواست ابطال آن هم در قوانین پیش‌بینی می‌شود. ضمناً آرای داوری معمولاً تک‌مرحله‌ای هستند برخلاف مراجع قضایی که در بسیاری از موارد دو یا چند مرحله رسیدگی (دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر، دیوان عالی و …) برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: همه اختلافات قابل ارجاع به داوری نیستند. اینکه چه نوع اختلافاتی را می‌توان از طریق داوری حل کرد و چه نوع اختلافاتی منحصراً باید در دادگاه رسیدگی شود در قوانین هر کشور تعیین می‌شود. در اکثر نظام‌های حقوقی اختلافات مربوط به اعتبار یا بطلان ازدواج، مسائل مربوط به اهلیت، ارث، فرزندخواندگی، حقوق رقابت، ورشکستگی، حقوق کار، تأمین اجتماعی، حقوق مصرف‌کننده، اوراق بهادار و اختلافات کیفری از موارد غیرقابل داوری شناخته می‌شوند.
کد مطلب : ۲۸۱۳۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين