۰
یک بررسی علمی نشان داد:

زنان در مهارت‌های کامپیوتری با مردان برابرند؛ ولی اعتماد به نفس ندارند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۱
زنان در مهارت‌های کامپیوتری با مردان برابرند؛ ولی اعتماد به نفس ندارند
زنان در مهارت‌های کامپیوتری با مردان برابرند؛ ولی اعتماد به نفس ندارند

آی‌تی‌من- دو محقق دانشگاه ویلانوا به نام‌های متیو  ج. لیبراتوره (Matthew J. Liberatore) و ویلیام پ. واگنر(William P. Wagner) که استاد کسب‌وکار هستند، در مطالعه‌ای با عنوان « جنسیت ، عملکرد و خودکارآمدی: یک مطالعه میدانی نیمه تجربی» میزان کارایی زنان و مردان در مشاغل سطح متوسط مرتبط با کامپیوتر را بررسی کرده‌ و در پرسشنامه، از مشارکت کنندگان خواسته‌اند که به میزان مهارت خود، امتیاز بدهند.

به مشارکت کنندگان در این نظرسنجی به طور تصادفی مسایلی در سطوح پایه، متوسط و پیشرفته نیز روی لپ‌تاپ، تبلت و دستگاه‌های موبایل داده شده که باید در حالت نشسته، ایستاده یا در حال راه رفتن آرام، آنها را حل کنند.

این بررسی تفاوتی در عملکرد زنان و مردان در میزان کل سوالات درست پاسخ داده شده یا زمان مورد نیاز برای پاسخ به سوالات نشان نمی‌دهد و فقط در یک سناریو، یعنی در حل مساله روی تبلت و در حالت نشسته، مردان اندکی بهتر از زنان عمل کرده‌اند. در این سناریو، 76.3 درصد مردان و 64 درصد زنان مساله را به درستی حل کرده‌اند.

اما جالب اینجاست که وقتی از مشارکت کنندگان خواسته شده که به مهارت و عملکرد خود امتیاز بدهند، زنان در تمامی سناریوها ضعف اعتماد به نفس نشان داده‌اند. در این بخش متوسط امتیاز زنان به خود، 3.5 از 5 و امتیازی که مردان به خود داده‌اند 3.88 بوده است.

این بررسی نشان می‌دهد که زنان در عملکرد با مردان برابری می‌کنند، اما خود به این مساله واقف نیستند یا اعتماد به نفس کافی ندارند.

این بررسی از آنجا اهمیت دارد که با وجود گسترش تقاضا برای مشاغل مرتبط با STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات)، کشورها عمدتا با کمبود نیروهای ماهر روبه‌رو هستند. در عین حال سهم زنان از مشاغل STEM همچنان پایین است و از این نظر شاهد شکاف  جنسیتی  هستیم. مثلا بررسی انجام شده در ایالات متحده حاکی از سهم 24 درصدی زنان از مشاغل STEM هستیم؛ در حالی که زنان درحدود نیمی از کل نیروی کار را در آمریکا تشکیل می‌دهند. این مساله موجب به وجود آمدن  یک شکاف جنسیتی شده که آن را وابسته به سوگیری‌های فرهنگی و سازمان علیه زنان در حوزه فناوری می‌دانند.

نویسندگان این تحقیق که در ژورنال سیستم‌های اطلاعات رایانه‌ای منتشر شده، می‌نویسند: هنوز کسی دقیقا نمی‌داند که چرا زنان، در عین حال که مهارت‌های کامپیوتری برابری با مردان دارند، از اعتماد به نفس کمتری در این زمینه برخوردارند.

به نوشته آنان، فقدان اعتماد به نفس زنان، در سایر حوزه‌های مرتبط با STEM نیز مشاهده شده است. برای مثال، تحقیق دیگری روی دانشجویان، نشان داده که در میان دختران و پسران دانشجویی که در دروس ریاضی، عملکرد مشابهی داشته‌اند، دختران حس می‌کرده‌اند که در ریاضی نسبت به مردان، خیلی ضعیف‌تر هستند.

تحقیق دیگری نیز که در زمینه به‌کارگیری فناوری یادگیری موبایل انجام شده، نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی در این زمینه از بین رفته، اما همچنان فاصله درخور توجهی در زمینه اعتماد به نفس وجود دارد و زنان حس می‌کنند که در زمینه فناوری مهارت کمتری دارند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که در زمینه مهارت‌های فنی، کلیشه‌های جنسیتی بیش از مهارت‌های غیر فنی حاکم است.

این محققان تاکید می‌کنند که بررسی‌های بیشتری روی دلایل فقدان اعتماد به‌نفس زنان لازم است تا بتوان رویکردهای موثر برای کاهش آن، اتخاذ کرد.


 
مرجع : The Next Web
کد مطلب : ۲۷۴۴۳۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما