۰

سامانه جامع تجارت مانع رانت و فساد است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۰
سامانه جامع تجارت مانع رانت و فساد است
سامانه جامع تجارت مانع رانت و فساد است

آی‌تی‌من- علیرضا رزم حسینی در حاشیه بازدید از سامانه جامع تجارت در جمع خبرنگاران گفت: سامانه جامع تجارت یکی از اقدامات بسیار مهم دولت دوازدهم بوده است که در وزارت صمت راه اندازی شده، اما هنوز کامل نیست و مرتباً همه دستگاه‌های مرتبط، اطلاعات خود را برای تکمیل سامانه وارد می‌کنند؛ اما طبق دستور رییس جمهور نهم آذرماه امسال باید از سامانه جامع تجارت برای کل کشور رونمایی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این سامانه در حال حاضر فعال است و متقاضیان خدماتی از جمله ثبت سفارش، بدون مراجعه حضوری می‌توانند کارهای خود را دنبال کنند.

رزم حسینی با بیان اینکه به دلیل کمبود منابع ارزی تعداد کسانی که در صف ثبت سفارش و یا صف تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی هستند، قابل ملاحظه است، افزود: براساس سیاست‌های ستاد اقتصادی دولت، مصوب شده تا مدیریت ثبت سفارش‌ها در وزارت صمت انجام شود و این کار را انجام خواهیم داد.

وی با اعلام اینکه کالاهای اولویت دار و ضروری مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانجات در اولویت ثبت سفارش قرار دارند، افزود: ثبت سفارش ارز متقاضی نیز از این هفته انجام می‌شود و واردات کالا توسط کسانی که ارز در خارج از کشور داشته و نیاز به تهیه ارز ندارند، مجاز اعلام خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین صادرکنندگانی که از سال 1398 به بعد تعهد ارزی داشته اند، مجوز واردات از محل تعهدات صادراتی خود می‌گیرند و می‌توانند کالاهای با اولویت مشخص شده از سوی وزارت صمت را وارد کنند.

رزم حسینی گفت: با اجرای این برنامه‌ها اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد، به ویژه صادرات افزایش می‌یابد و مواد اولیه کارخانجات نیز به خوبی تأمین می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: در این چند هفته با تشکل‌های بخش خصوصی ارتباط خوبی برقرار شد، ضمن اینکه تعامل خوبی با بانک مرکزی داریم که نشانگر فراهم شدن انسجام در بخش اقتصادی دولت است.

رزم حسینی در ادامه تصریح کرد: سامانه جامع تجارت اتفاق بسیار خوبی در اقتصاد ایران است، یکی از مسیرهای مقابله با فساد، رانت خواری و امضاهای طلایی همین سامانه‌های جامع الکترونیک است. این سامانه‌ها مراجعه حضوری افراد را به دستگاه‌های دولتی کاهش می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه بروکراسی اداری مخل توسعه است، گفت: اراده ما بر این است تا بخشی از بروکراسی که مربوط به وزارت صمت است به تدریج حذف شود. همچنین به دنبال حذف امضاهای طلایی هستیم و امیدواریم بتوانیم تولید و تجارت را فارغ از دیوان سالاری دولتی رشد و ارتقاء دهیم.

وزیر صمت همچنین تصریح کرد: برای توسعه و اشتغال پایدار باید موانع پیش روی فعالان اقتصادی که مجاهدان اقتصادی هستند را برداریم و این مهم سرلوحه کار وزارت صمت قرار دارد.

رزم حسینی با اعلام اینکه به کمک همه دستگاه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در این مسیر نیاز داریم، گفت: اگر تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی در مراحل سامانه و روند ثبت سفارش اشکالی می‌بینند به وزارت صمت جهت رسیدگی مراجعه نمایند. مطمئناً از نظرات تخصصی تشکل‌ها استفاده خواهیم کرد.

وزیر صمت در جریان این بازدید، با حضور در مقابل درب ورودی معاونت بازرگانی داخلی وزارتخانه، با ارباب رجوعی که برای پیگیری مسایل خود مراجعه کرده بودند، گفت‌وگو کرد و علت مراجعه حضوری آن‌ها را جویا شد.
گفتنی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدیدی سرزده از سامانه جامع تجارت ایران از نزدیک در جریان مراحل نهایی شدن و تکمیل این سامانه قرار گرفت.
 
مرجع : شاتا
کد مطلب : ۲۷۴۶۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين