۰

انتخاب بایدن و فرصت‌های پیش رو

حمید توسلی / مولف
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۸
انتخاب بایدن و فرصت‌های پیش رو
انتخاب بایدن و فرصت‌های پیش رو

بخش خصوصی صنعت IT در صف مقدم اثرات این تحریم‌ها از داخل و خارج از کشور قرار گرفته است. از طرفی مشکلات تامین ارز‌، مقررات دست و پاگیر مانند عدم اجازه واردات به بهانه تولید داخل بیش از 1800 قلم کالا مانند SEVER،HDD ،RAM ،CPU ،LAPTOP و...، بازبینی‌های غیر کارشناسی گمرک به دلیل اتهام بر بیش بود کالا و جریمه‌های تامین اجتماعی و مالیات‌های نامعقول دارایی و ضرایب چندین برابری‌، احضار اعضای صنف با گردش‌های حساب‌های بالا جهت اخذ مالیات بدون آنکه زیرساخت مناسبی جهت وصول مالیات وجود داشته باشد و از طرفی همکاری نکردن شرکای تجاری خارجی حتی در کشورهای ثالث تنها بدلیل داشتن ملیت ایرانی‌، کشور را در زمینه تامین کالا و تجهیزات فاوا در مضیقه قرار داده است.

از طرفی نقش ضروری و پر اهمیت تجهیزات فناوری در دوران قرنطینه نشان داد که با همین تجهیزات موجود توانستیم بسیاری از کارهای مهم و روزانه خود را در بستر اینترنت و تجهیزات سخت افزاری به انجام برسانیم که تا حدودی از ظهور فاجعه پاندمی ‌کرونا بیشتر جلوگیری شود.

آموزش آنلاین‌، دور کاری‌، خرید‌ها و تاکسی‌های اینترنتی‌، بانکداری اینترنتی ... تنها بخشی از خدمت صنعت IT در این ایام است.

صنعت سخت افزار به‌دلیل تکنولوژی بسیار پیشرفته آن در دست تعداد انگشت شماری از کشورهای صنعتی و دانش بنیان مانند آمریکا و به‌دنبال آنها ژاپن‌، تایوان و چین و کره جنوبی قرار دارد. از این سازندگان‌، تنها کشور چین حاضر به همکاری در برخی زمینه‌ها باقی مانده است که آنها هم از فرستادن حواله‌های ارزی مستقیم به کمپانی سازنده و ارسال کالا به بنادر کشور خودداری می‌کنند.

درست در همین زمان، سیاست کلان کشور بر مبنای حمایت از تولید شکل گرفت‌؛ زمانی که کشورهای صاحب دانش و تکنولوژی از کشور ما خارج شدند و سرمایه‌های عظیمی ‌از بخش خصوصی که صرف خطوط تولیدی شده بود را بدون قطعات و مواد اولیه و از ترس ارباب بزرگ‌، در کشور ما رها کردند.

در این بزنگاه تاریخی‌، شرکت‌ها و صاحبان فکر و تصمیم گیرندگان باید از گذشته درس بگیرند و این بار به‌دنبال ورود دانش تخصصی و جایگزین‌های محصولات خود باشند.

ما باید بتوانیم در مرحله اول نسبت به تامین تجهیزات کالای فاوا که کمبود آن به‌شدت ملاحظه می‌شود قدم برداریم.

قیمت کالاها سر به فلک کشیده و مردم توان خرید کالاهای IT را که جزو ضروریات‌شان است، ندارند.

در زمینه سرور‌، استوریج‌، مودم‌، گوشی موبایل‌، لپ تاپ‌، ...در حال حاضر با کمبود مواجه هستیم.

یک نمونه آن کمبود شدید تبلت و لپ تاپ دانش آموزی است که به استناد آمار منتشره وزارت آموزش و پرورش حدود 3.5 میلیون دانش آموز به سیستم آموزش آنلاین شاد وصل نشده‌اند.

در مرحله بعدی الفبای این کار را که لزوما تولید قطعات پیشرفته نیست‌، یاد بگیریم و بتوانیم خود را از قید و بند برندهای معتبر خارج 
کنیم.

آینده ICT بر مبنای ایجاد راهکارهای پیشرفته شکل گرفته است و نه قطعات پیشرفته‌، انقلاب صنعتی چهارم در راه است ‌، اینکه ما چطور بتوانیم از این دانش در محصولات خود استفاده کنیم‌، اهمیت دارد.

بخش خصوصی ICT کشور باید بتواند با مطالبه گری از حاکمیت و چابکی در کار‌، از این فرصت به‌دست آمده نهایت استفاده را ببرد و ارتباطات از بین رفته با صاحبان دانش و تکنولوژی در کشورهای پیشرفته را با یک شرط بسیار مهم آغاز نماید.

آینده این صنعت به سرعت دستخوش تحول خواهد شد‌، نقش سخت افزار در زندگی مردم بصورت ترکیبی از سخت افزار‌، نرم افزار و ارایه راهکارها بر مبنای هوش مصنوعی‌، اینترنت اشیا و یادگیری ماشین است.

ما ممکن است نتوانیم به سادگی در تولید Mainboard ، LED ،CPU، RAM و HDD موفق باشیم و این فاصله تکنولوژی را به‌راحتی پر کنیم؛ ولی می‌توانیم با یک برنامه ریزی مدون 10 ساله در زمینه تولید محصولاتی که نیازهای آینده انسان را بر اساس انقلاب صنعتی چهارم بر آورده سازد‌، در جهان پیشگام شویم.

انتظار و توقع اعضای صنف IT از هیات مدیره ششم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در این است که با مطالبه‌گری‌، انسجام و چابکی پیگیر خواست‌های بر حق صنف باشند تا این فرصت تاریخی از دست نرود.
مولف : حمید توسلی
کد مطلب : ۲۷۴۷۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما