۰

تحول امنیت سایبری با استفاده از هوش‌مصنوعی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸
تحول امنیت سایبری با استفاده از هوش‌مصنوعی
تحول امنیت سایبری با استفاده از هوش‌مصنوعی

آی‌تی‌من- طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده‌است، استفاده از هوش مصنوعی در امنیت سایبری در حال افزایش است. انتظار می‌رود محصولات امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی و رایانش ابری، به سرعت رشد کنند.

سازمان‌ها از ابزاری که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند برای شناسایی تهدیدها، کاهش زمان پاسخ‌گویی و بهبود تکنیک‌ها استفاده می‌کنند.

مدیران و تیم‌های سایبری باید روش‌هایی پیدا کنند که از مجرمان و خلافکاران سایبری پیشی بگیرند چرا که عقب افتادن از آن‌ها می‌تواند منجر به حملات تخریب‌کننده و هزینه‌بری شود. به کارگیری هوش مصنوعی راه حلی برای این قضیه است.

برنامه‌های پیشرفته امنیت سایبری نیاز دارند ریسک را کاهش دهند. هوش مصنوعی این نیازشان را رفع کرده‌است. همچنین در سال‌های آتی، هوش مصنوعی در مراقبت از اطلاعات و شبکه‌های شرکت‌ها نقش مهمی‌ایفا خواهد کرد.
گزارشی از طرف شرکت P&S Intelligence (شرکت ارائه دهنده خدمات تحقیق بازار و مشاوره کسب‌وکارها) بیان می‌کند، هوش مصنوعی جهانی، در بازار امنیت سایبری، بین سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ با رشد سالانه ۲۶ درصد روبه‌رو خواهد شد و در پایان دوره به مبلغ ۱۰۱.۸ میلیارد دلار می‌رسد.

تحول دیجیتال در صنایع مختلف، افزایش نفوذ اینترنت همراه، تغییر از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال، افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولت، فناوری اطلاعات و موسسات مالی در فناوری هوش مصنوعی از جمله عوامل اصلی رشد بازار هستند.

انتظار می‌رود در دوره پیش‌بینی، بخش نرم‌افزاری بازار سریع‌ترین رشد را داشته‌باشد.

این گزارش بیان می‌کند که در سیستم‌های هوش مصنوعی به انواع مختلفی از نرم‌افزارها نیاز است. این نرم‌افزارها شامل رابط برنامه‌نویسی برای زبان، گفتار، داده‌های حسی، بینایی و همچنین الگوریتم یادگیری ماشین برای درک برنامه‌های امنیت سایبری است.

با استفاده از یادگیری ماشین، تیم‌های امنیت سایبری الگوها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و از آن‌ها یاد می‌گیرند. بدین ترتیب از حملات مشابه جلوگیری می‌کنند و به الگوهای رفتاری در حال تغییر پاسخ می‌دهند. در این شرایط می‌توانند در جلوگیری از تهدیدها و پاسخ به حملات نیز بی‌درنگ عمل کنند و فعال‌تر باشند.

محققان انتظار دارند محصولات امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی و رایانش ابری در طول دوره پیش‌بینی به سرعت رشد کنند. امنیت قابل پیش‌بینی در رایانش ابری منجر به رویکردهای مبتکرانه‌ای برای متوقف کردن حملات سایبری شده‌است. در حقیقت امنیت قابل پیش‌بینی در رایانش ابری باعث شده سازمان‌ها بتوانند داده‌های فیلترنشده نقطه پایانی را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند و از آن‌ها برای پیش‌بینی و محافظت از کاربران در مقابل حملات سایبری آینده استفاده کنند.

شرکت‌های بزرگ زیرساخت‌های امنیت سایبری خود را با محصولات هوش مصنوعی تقویت کرده‌اند، به همین خاطر امروزه مهاجمان، شرکت‌هایی که سایز متوسط دارند را مورد حمله قرار می‌دهند. این قضیه باعث افزایش تقاضا برای اقدامات امنیت سایبری مجهز به هوش مصنوعی شده است.

شرکت P&S Intelligence معتقد است، همه‌گیری ویروس کرونا به افزایش استفاده از هوش مصنوعی در امنیت سایبری کمک کرده‌است. در زمان این بیماری بسیاری از سازمان‌ها مدل کار کردن خود را به دورکاری و کار در خانه تغییر داده‌اند و همگی به مراقبت‌های بهداشتی اهمیت می‌دهند. در این شرایط تعداد مهاجمان سایبری نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

مجرمان سایبری از شرایط کووید ۱۹ استفاده می‌کنند تا حمله‌های جدیدتر و موثرتری انجام دهند. به‌این ترتیب تقاضا برای راه حل‌های امنیت سایبری که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، افزایش یافته است. شرکت‌هایی که خدمات امنیت مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهند در حال ارتقا مجموعه خدمات سایبری خود هستند، سیستم‌های امنیت شبکه پیشرفته ارائه می‌دهند، با استفاده از ابزارهای جداسازی شبکه خدمات خود را ارتقا می‌بخشند، تهدیدهای ناهنجار و فوری را تشخیص می‌دهند و از برنامه‌های اینترنت اشیا در مقابل این تهدیدها حمایت می‌کنند.

امنیت شبکه در سال ۲۰۱۹ بیشترین سهم هوش مصنوعی را در بازار امنیت سایبری به خود اختصاص داد. به دلیل افزایش استفاده از شبکه‌های وایرلس و آسیب‌پذیری آن‌ها، امنیت شبکه توانسته رشد خوبی داشته باشد. شرکت‌ها برای انتقال داده به طور فزاینده‌ای به شبکه‌های وایرلس وابسته هستند و امنیت شبکه بهتری نیز دارند که ریسک تهدیدات را کاهش می‌دهد.

انتظار می‌رود، در طول دوره پیش‌بینی، ابزار جلوگیری از نشت داده سریع‌ترین رشد را در هوش مصنوعی در بازار امنیت سایبری داشته باشند. شرکت P&S Intelligence  معتقد است که این رشد می‌تواند نتیجه موارد زیر باشد.

نقش مهم تکنولوژی ابزار جلوگیری از نشت داده در شناسایی، نظارت و مراقبت از اطلاعاتی که در حافظه است و همچنین مراقبت از داده‌هایی که در شبکه‌ها در حال جابه‌جایی هستند.

چت‌بات‌ها از جمله ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که نوید خاصی برای برنامه‌های امنیتی می‌دهند. در این گزارش آمده، استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین، چت‌بات‌ها را قادر می‌سازد تا در سال‌های آینده با تهدیدات سایبری مقابله کنند. چت‌بات‌های پیشرفته می‌توانند با هدایت ارتباطات از طریق پروتکل‌های امن، آسیب‌پذیری سیستم‌ها را کاهش دهند و از حملاتی مانند فیشینگ ایمیل جلوگیری کنند.

مطالعه دیگری که توسط شرکت Meticulous Research انجام شده نیز رشد سالم هوش مصنوعی در امنیت سایبری را پیش‌بینی می‌کند. در این تحقیق گفته شده، ظهور فناوری‌های دیجیتال مخرب در صنایع مختلف، افزایش تقاضا برای راه حل‌های پیشرفته امنیت سایبری، افزایش تعداد و پیچیدگی تهدیدهای سایبری و پیشرفت‌های مداوم فناوری، عوامل اصلی رشد هوش مصنوعی هستند.

علاوه بر این، نیاز روزافزون به ابزارهای امنیتی مبتنی بر رایانش ابری بین کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و افزایش استفاده از فناوری 5G باعث رشد هوش مصنوعی با هدف ایجاد امنیت شده است.

Meticulous پیش‌بینی می‌کند بخش فناوری یادگیری ماشین، بیشترین سهم از کل بازار امنیت سایبری را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص می‌دهد و در طول دوره پیش‌بینی نیز سریع‌ترین رشد را خواهد داشت. بیشترین سهم از بازار و رشد سریع عمدتا به خاطر توانایی یادگیری ماشین برای جمع‌آوری، پردازش و مدیریت حجم زیادی از داده‌هایی است که از منابع مختلفی سرچشمه می‌گیرند.

یادگیری ماشین به تیم‌های امنیتی کمک می‌کند تا بر اساس تهدیدهای پیش‌بینی و داده‌ها، پیش‌بینی انجام دهند و الگوهای رفتاری بی‌درنگ کاربران را تجزیه و تحلیل کنند. از این طریق می‌توانند از شبکه‌ها در مقابل تهدیدهای احتمالی مراقبت کنند.

پیش‌بینی می‌شود بخش بانکداری، خدمات مالی و بیمه، بیشترین سهم از بازار هوش مصنوعی در امنیت سایبری را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دهند. این قضیه بیشتر به دلیل پیچیدگی روزافزون حملات و افزایش تعداد کلاه‌برداری‌های مالی و بانکی است.

انتظار می‌رود بخش تولیدی سریع‌ترین نرخ رشد را در طول مدت پیش‌بینی داشته باشد. این به خاطر افزایش پیچیدگی سطح حملات، افزایش بودجه دولت برای بهبود امنیت در بخش صنعتی، افزایش تعداد حملات بد افزارها و افزایش استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا است.
 
مرجع : پژوهشگاه فضای مجازی
کد مطلب : ۲۷۴۷۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما