۰

آینده بیت‌کوین چه خواهد شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۲
آینده بیت‌کوین
 چه خواهد شد
آینده بیت‌کوین چه خواهد شد

آی‌تی‌من-  بیت‌کوین که طبق ادعای مطرح شده در سپیدنامه اولیه به عنوان یک راه حل اشتراک گذاری و مبادله ارزش دیجیتال بر بستر فناوری بلاکچین ابداع شده، حالا پس از یک مسیر پر فراز و نشیب دوباره مسیر رشد جدیدی را آغاز کرده که موجب مطرح شدن اهداف قیمتی قابل توجهی توسط فعالان این بخش برای ارزش بیت‌کوین شده است.

حاصل شدن اهداف قیمتی که توسط فعالان این بخش مطرح می‌شود از لحاظ ساختاری و علوم مالی به سادگی امکان پذیر نیست، اما چنانچه قیمت بیت کوین بخواهد به اهدافی همچون صد هزار دلار به ازای هر بیت‌کوین برسد، عامل نگرانی و ریسک‌های قابل توجه بسیاری برای باقی ساختارهای مالی موجود در دنیا و در تحت تملک دولت‌ها خواهد شد، موضوعی که در تحلیل بیت‌کوین و باقی ارزهای دیجیتال نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

از سال ۲۰۰۹ که بیت‌کوین در انجمن‌های اینترنتی ظهور کرد تا کنون، این ارز دیجیتال مسیر پر نوسانی را طی کرده است که گرچه موجب جذابیت فراوان آن برای بخت آزمایی سرمایه گذاران برای دریافت سودهای چند صد درصدی شده؛ اما همین نوسان پذیری زیاد و بی‌ثباتی قیمت باعث فاصله گرفتن سرمایه‌گذاران نهادی از جهت‌دهی سرمایه به سمت این رمزارز دیجیتال برای سرمایه گذاری شده است.

بانک‌های مرکزی و بانک‌داران بزرگ در جهان در ۱۰ سال گذشته از ایجاد پول‌های خصوصی و ارزهای مردم نهاد به موجب نظارت ناپذیری دقیق بر روی این رمزارزها و آزادی مالی که این رمزارزها برای کاربران خود خلق می‌کنند نگرانی بسیاری داشته و ترجیح داده‌اند تا با همکاری دولت‌های مرکزی در کشورهای تاثیر گذار، جلوی همه‌گیر شدن استفاده از این رمزارزها را تا حدی بگیرند. حالا پس از گذشت ده سال از مطرح شدن پدیده‌ای همچون بیت‌کوین در دنیای مالی صدای معرفی شدن رمزارزهای دولتی به گوش می‌رسد و دولت‌های بزرگ در تلاشند تا هرچه سریع‌تر با معرفی رمزارزهای دولتی علاوه بر تغییر قابل توجه ساختارهای پولی و بازار پول و بدهی، جلوی رشد روزافزون پول‌های خصوصی و شبکه‌های مالی غیر دولتی را بگیرند.

گرچه افزایش ریسک در فضای سیاسی بین قدرت‌های بزرگ جهان در چند ماه گذشته از یک طرف و افزایش پایه پولی توسط بانک‌های مرکزی و پمپاژ نقدینگی از طرف دیگر موجب رشد قابل توجه قیمت بیت‌کوین همانند بسیاری از دارایی‌های دیگر به صورت تورمی شده است، به نظر تحلیل گران «گروه اقتصادی خاس»، شکسته شدن سقف قیمت قبلی بیت‌کوین در نزدیکی قیمت ۲۰ هزار دلار بسیار محتمل خواهد بود و پس از یک اصلاح احتمالی بعد از رویت سقف قبلی قیمت احتمال رشد قابل توجه بیت‌کوین و دستیابی به قیمت‌های بالاتر دور از ذهن نیست اما مسائل دیگری که حول حوزه تصمیم گیری‌های پولی در دنیا مطرح است سرمایه گذاری روی بیت‌کوین را با ریسک‌های قابل توجهی مواجه خواهد کرد.

از طرفی دولت‌ها سه موضوع مهم در مورد یک ارز را ضروری می‌دانند: اولا ذخیره کننده ارزش باشد، ثانیا وسیله مبادله مالی قابل اتکا با هزینه پایین باشد و ثالثا دولت‌ها نظارت و کنترل روی تراکنش‌های آن داشته باشند. به ایت ترتیب اگر بیت‌کوین بخواهد جایگاه پولی خود را رسمیت ببخشد به زودی هرگونه معامله بیت‌کوین و فعالیت صرافی‌های بزرگ در این مورد با ممنوعیت مواجه خواهد شد که درنهایت این موضوع موجب کاهش ارزش شدید قیمت بیت‌کوین در بازه سه سال آینده خواهد شد.
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۴۷۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما