۰
وزیر ارتباطات اعلام کرد:

لایحه دو فوریتی شکستن انحصار مخابرات در دست تدوین است

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۲
لایحه دو فوریتی شکستن انحصار مخابرات در دست تدوین است
لایحه دو فوریتی شکستن انحصار مخابرات در دست تدوین است

آی‌تی‌من- محمدجواد آذری جهرمی سه‌شنبه شب گذشته در برنامه صندلی داغ رویداد یلدای استارتاپی درباره سخنرانی دو سال پیش خود در یلدای استارتاپی و اینکه آیا دعاهای آن نشست یعنی «دور شدن سایه انحصار از بازار استارتاپ‌ها، رانتی نشدن اقتصاد استارتاپ‌ها و دور شدن سایه شکایت و فیلتر از سر کسب‌وکار» محقق شده است گفت: به نظرم اکوسیستم باید نظر دهد که ما در این عرصه موفق بوده‌ایم یا نه. ما یک برنامه‌ای در ابتدای دوره وزارت دادیم و گفتیم ایده ما بر این است که در این دوره ساختار استقرار اکوسیستم را محقق کنیم به‌گونه‌ای که ۵ یونیکورن به‌عنوان لکوموتیو در جلو قرار بگیرد و یک قاعده ۲۰ هزار استارتاپی خرد هم در کف بازار وجود داشته باشد که شروع کنند به ساختن هرم اکوسیستم استارتاپی ایران.

وی افزود: تغییر نرخ دلار اثر خیلی زیادی روی اکوسیستم ما گذاشت و ارزش خیلی از شرکت‌ها را پایین آورد. اگر با چالش نرخ دلار مواجه نبودیم ما حتماً امروز ۵ یونیکورن خود را داشتیم. البته امروز یک شرکت به سطح یونیکرون رسیده و ۴ یا ۵ شرکت هم به دنبال این هستند که سایز ارزشی خود را از ۵ هزار میلیارد تومان بالاتر ببرند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: بنابراین لکوموتیوها درست تشکیل‌شده است؛ اما در قاعده ما به دنبال ۲۰ هزار استارتاپ بودیم درحالی‌که آنچه تاکنون در نوآفرین ثبت‌شده ۵ هزار استارتاپ است یعنی قاعده به‌صورت کامل استقرار پیدا نکرده است.

وی در ادامه بابیان اینکه پیش‌ازاین اکوسیستم آفت‌زده شده بود و آفتی داشت به اسم ارزش‌افزوده گفت: پول‌هایی وارد می‌شد که پول‌های درستی نبود. ۲ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان گردش ارزش‌افزوده داشتیم. امسال این رقم به ۴ میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی کل داستان ارزش‌افزوده را جمع کردیم. هیچ وزیری نمی‌آید اقتصادی به این بزرگی را به دلیل خطاها و اشتباهات از بین ببرند اما این کار را کردیم چون فضای انحصار و رانت بود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: فیلتر هم‌داستان تلخی بود. استارتاپ بناست تخریب خلاق کند و سنت‌هایی که دیگر کارکرد ندارند را از بین ببرد و ساختار جدید ایجاد کند؛ اما در برابر این تخریب خلاق مقاومت وجود دارد و بیشترین حجم مقاومت هم از دستگاه اجرایی است. ما مصوبه گرفتیم و امروز دیگر دولت شاکی استارتاپ‌ها نیست و کسب‌وکاری را نمی‌بندد. روز قبل از اینکه از دولت مصوبه بگیریم ۱۲۸ شرکت حوزه حمل نقل با یک شکایت وزارت راه تعطیل کرده بودند که امروز چنین شکایت‌هایی جمع شده است. پس ما در این حوزه تلاش کردیم هزینه هم داده‌ایم و من خوشحالم که اکوسیستم استقرار پیداکرده است.

وی گفت: من در مجلس جمله معروفی گفتم که بعد انعکاس پیدا کرد. گفتم زمانی برقراری ارتباطات از دیدگاه امنیتی یک تهدید محسوب می‌شد اما امروز قطع ارتباطات تهدید امنیتی محسوب می‌شود. این تغییر پارادایم است.
وی درباره اینکه چرا شرکت‌های استارتاپی نمی‌توانند وارد بورس شوند گفت: در این رابطه دو بحث وجود دارد یکی بحث دارایی‌های نامشهود است که مقداری بورس روی ارزش و برآورد شرکت‌ها حساس است. این بحث منطقی است که برای شناخت دارایی‌های نامشهود هم راه‌حلی وجود دارد و می‌شود دستورالعمل برای آن ارائه کرد که اتفاقاً ما این کار را کرده‌ایم و با شرکت بورس همکاری کرده‌ایم تا این مباحث را بتواند دسته‌بندی کند.

وزیر ارتباطات افزود: بحث دیگر بر می‌گردد به نوع نگرانی که بعضی از دستگاه دارند نسبت به بزرگ شدن شرکت‌هایی که وابستگی به نهادهای حکومتی ندارند. برخی در کشور از سرمایه‌داران بزرگ می‌ترسند. این‌یک بحث سنتی در ایران است که از قبل بوده و اکنون نیز وجود دارد. کسی که می‌خواهد بزرگ باشد طبیعتاً باید متصل باشد. کسی که متصل شود کارش پیش می‌رود کسی که متصل نشود کارش پیش نمی‌رود.

وزیر ارتباطات گفت: یادتان هست سال ۹۶ علیه استارتاپ‌ها شب‌نامه پخش می‌کردند و آن‌ها را عامل نفوذ می‌خوانند و حتی استارتاپ ویکندها را برهم می‌زدند؟ امروز می‌بینیم که نهادهای انقلابی هم در راستای نهضت استارتاپی و راه‌اندازی وی سی حرکت می‌کنند. این‌یک تغییر انگاره بزرگ است. این ماندگار خواهد بود.

وی افزود: یادتان هست یک کسب‌وکار استارتاپی که می‌رفت در شهرستان و یا شهر دیگری و می‌خواست کسب‌وکاری را تغییر دهد با چوب و چماق سنتی‌ها مواجه می‌شد؟ امروز در شرایط کرونا همان‌ها دست به دامن استارتاپ‌ها هستند. این هم یک تغییر انگاره بزرگ است.
 
کد مطلب : ۲۷۵۱۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما