۰

گوشی‌های تاشو؛ از انقراض تا تولد دوباره

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۵
گوشی‌های تاشو؛ از انقراض تا تولد دوباره
گوشی‌های تاشو؛ از انقراض تا تولد دوباره

آ‌ی‌تی‌من- در سال‌های ابتدایی قرن بیستم، فرم ظاهری گوشی‌های هوشمند فراوانی خوبی داشت. 

فرم ظاهری تخت، بازشو، کیبورد کشویی و چرخان در بازار وجود داشت و گزینه برای انتخاب در زمینه شکل ظاهری گوشی‌ها فراوان بود. اما با محبوب‌شدن گوشی‌های هوشمند، به مرور فرم ظاهری تخت تبدیل فرم غالب گوشی‌ها شد.

باید قبول کنیم که فرم ظاهری گوشی‌ها، امروزه دچار تک‌صدایی شده و به غیر چند مدل محدود و استثناء، تقریبا همه گوشی‌های هوشمند کنونی به شکل تخت ساخته می‌شوند. 

تغییرات ظاهری کوچک در گوشی‌ها وجود دارند، مثلا محل قرار گیری دوربین سلفی در بریدگی صفحه نمایش، بالای آن، به صورت پاپ‌آپ و حتی اخیر زیر صفحه نمایش. 

اما فرم کلی همان شکل تخت است که برای مدت‌ها بی‌تغییر باقی مانده است. در حال حاضر، بازار طالب مدل‌های جدید و نوآوری در فرم گوشی‌ها است. حالا که تقریبا همه گوشی‌ها کم و بیش یک شکل شده‌اند، وقت مناسبی برای گوشی‌های هوشمند تاشو است تا بتوانند با ظاهر خاص خود سهم بازار بیشتری را کسب کنند.

در حال حاضر این محصولات بیشتر در رده قیمتی بالا و به عنوان محصولات پرچم‌دار کمپانی‌های مختلف ارایه شده‌اند، اما شاید در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد محصولات تاشو با قیمت‌های بهتری نیز باشیم. در ساخت گوشی‌های تاشو مکانیزم لولایی پیچیده‌ای به کار گرفته می‌شود تا کاربر بتواند به کمک آن در هر لحظه از صفحه نمایش کوچک عادی، به سراغ یک صفحه نمایش بزرگ برود. 

این قابلیت یک برگ برنده برای گوشی‌های تاشو به حساب می‌آیند که مزیت‌های دو محصول گوشی هوشمند و تبلت را در یک محصول به کاربر ارایه می‌کند. 

این فلسفه طراحی، جذابیت خاصی داشته و کلید موفقیت این محصول برای جا افتادن در بازار گوشی هوشمند خواهد بود. 

اما ساخت این نوع گوشی‌ها پیچیدگی زیادی در زمینه تولید دارند و در حال حاضر تعداد کمی‌از کمپانی‌های ساخت گوشی قادر به ارایه این نوع محصولات هستند. 

هواوی یکی از پیشگامان عرضه این نوع گوشی هوشمند در دنیا بوده و این محصول جدید یعنی هواوی Mate X2 در واقع سومین گوشی هوشمند تاشو این شرکت است.

در این میان سامسونگ نیز با عرضه چند مدل از گوشی‌های سری گلکسی فولد تلاش کرده تا جایگاهی از این بازار را به خود اختصاص دهد که البته در این مسیر نیز موفق بوده است.

در حال حاضر و پس از گذشت دو سال ابتدایی، تعداد زیادی از سازندگان به فکر ارایه گوشی تاشو افتاده‌اند و محصولات آنها در آینده نزدیک وارد بازار خواهند شد.  حتی کمپانی‌های خارج از جریان اصلی بازار گوشی هوشمند مانند TCL نیز به فکر ارایه چنین محصولی افتاده‌اند.

قطعا در آینده نزدیک باید منتظر حضور همه جانبه گوشی‌های هوشمند تاشو در بازار باشیم. این امر باعث پیشرفت سریع این نوع محصولات شده و همانند حوزه گوشی هوشمند تخت حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری محصولات تاشو نیز گستره متنوعی خواهد داشت.

 گوشی‌های تاشوی قبلی شرکت‌های سامسونگ و هواوی از نوع تاشو به سمت بیرون بودند و به ترتیب در فوریه 2019 و 2020 معرفی شدند. در این دو محصول از لولای پیچیده و انقلابی بال عقاب استفاده شده بود که تماما توسط هواوی طراحی و ساخته شده است. حتی در مدل Mate Xs، هواوی از فلزاتی با پایه زیروکونیوم (Zirconium) استفاده کرده که 1.3 برابر از آلیاژهای تیتانیوم سخت‌تر است.

با وجود دو لت در این گوشی، ضخامت آن در حالت بسته از 11 میلی‌متر تجاوز نکرده و در حالت باز نیز فقط 5.4 میلی‌متر است. هواوی Mate X از اولین گوشی‌های هوشمند تاشو جهان است که بدون نقص کارایی بالایی را ارایه داده و فرم ظاهری جدید نیز دارد. اما گوشی هوشمند تاشو و جدید هواوی یعنی مدل Mate X2 هفته گذشته معرفی شد. این گوشی از نوع تاشو به سمت داخل بوده و دارای یک صفحه نمایش دیگر برای استفاده در حالت تاشده است. صفحه‌نمایش بیرونی 6.45 اینچی و داخلی 8 اینچی است که به ترتیب تراکم پیکسلی بالای 413 و 456 PPI را ارایه می‌کنند.

این گوشی تاشو از لحاظ نرم‌افزاری به شکلی ساخته شده که در صورت باز کردن صفحه نمایش داخلی بدون تاخیر تصویر به آن منتقل شده و به شما امکان ادامه کار در تصویری بزرگ‌تر را می‌دهد. این عملکرد بی‌نقص به کمک پردازنده Kirin 9000 هواوی ممکن می‌شود که با فناوری ۵ نانومتری خود یکی از بهترین‌های بازار است.

به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور محصولاتی بیشتر و ارزان‌‌تر در حوزه گوشی‌های هوشمند تاشو خواهیم بود و شاید به زودی این محصولات برای گستره بزرگتری از کاربران نیز ارایه شود. اتفاقی که باعث افزایش تنوع در فرم ظاهری گوشی‌های هوشمند شده و خبری خوش برای کاربران خواهد بود.
کد مطلب : ۲۷۵۸۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما