۰

صدور مدرک فارغ‌التحصیلی تنها با امضای الکترونیکی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۴
صدور مدرک فارغ‌التحصیلی تنها با امضای الکترونیکی
صدور مدرک فارغ‌التحصیلی تنها با امضای الکترونیکی

آی‌تی‌من- عبدالحمید انگجی با تأکید بر اینکه در راستای تسهیل و ارتقای امور دانش‏آموختگان دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش‏عالی، اداره کل امور دانش‏آموختگان تصمیم گرفت روند صدور امضای الکترونیکی مدارک تحصیلی را آغاز کند، گفت: این امر خطیر از ابتدای سال ۹۸ از طریق سامانه سجاد برای مدارک تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی و در بخش دانش‌آموختگان خارج از کشور نیز از ابتدای سال ۹۹ برای همه دانش‌آموختگان خارج از کشور فراهم و به اجرا در آمد.

وی افزود: هم اکنون بر اساس مصوبه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باید از امضای الکترونیکی در مدرک فارغ التحصیلی استفاده کنند.

انگجی در توضیح روند صدور امضای الکترونیکی در اداره کل امور دانش آموختگان گفت: در رویه مذکور با اسکن QR Code مندرج در گواهینامه موقت، دانشنامه و یا ارزشنامه توسط نرم‏افزارهای QR Code Reader یا درج کدصحت ۲۰ رقمی‌در آدرس پورتال سازمان (http://portal.saorg.ir ـ قسمت خدمات ـ استعلام کد صحت) مشخصات دانش‏آموخته در سامانه یادشده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی قابل رؤیت است و به راحتی می‌توانند صحت گواهینامه موقت، دانشنامه و یا ارزشنامه را استعلام و تأییدیه تحصیلی را به صورت آنلاین مشاهده و دریافت کنند. مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان در خصوص مزایای امضای الکترونیکی مدارک تحصیلی، گفت: با استفاده از امضای الکترونیکی، پایگاه داده متمرکز دانش‏ آموختگان در کشور شکل می‌گیرد و درج کد صحت می‏تواند جایگزین مؤلفه‏‌های امنیتی متعدد بر روی دانشنامه یا ارزشنامه شود؛ این امر جلوگیری از جعل و کاهش هزینه‏‌های صدور دانشنامه یا ارزشنامه را دربردارد. وی امکان استعلام مدارک تحصیلی دارای کد صحت به صورت برخط و در کوتاه‏ترین زمان توسط اشخاص حقیقی و حقوقی (بخش دولتی و خصوصی)، یکپارچه‏ سازی الگوی مدارک و فرآیند صدور مدرک در دانشگاه‏ها و جلوگیری از مکاتبات اداری مکرر جهت استعلام مدرک را از دیگر مزایای امضای الکترونیکی برشمرد. مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان افزود: اختصاص کد صحت به هر مدرک تحصیلی (گواهی موقت و دانشنامه) به صورت مجزا با در نظر گرفتن تعهدات آموزش رایگان، بدهی‏‌های صندوق رفاه دانشجویان و سایر تعهدات از دیگر مزایای امضای الکترونیکی است. وی در تشریح روند تصویب استفاده از امضای الکترونیکی، گفت: اداره کل امور دانش‏ آموختگان با توجه به راستی آزمایی‏‌های انجام شده و مزایای بی‏ شمار درج QR Code در مدارک تحصیلی، پیشنهاد تعمیم این طرح ارزنده را برای دانشگاه‏‌های دولتی که اختیار صدور تأییدیه تحصیلی و امضای دانشنامه توسط وزارت عتف به آنها واگذار شده را نمود که با استقبال وزیر علوم این طرح به کارگروه تعامل‏ پذیری دولت الکترونیکی کشور ارایه شد.

انگجی درخصوص تصویب  پیشنهاد سازمان امور دانشجویان در کارگروه تعامل‏ پذیری دولت الکترونیکی، گفت: براساس مصوبه شماره ۲ جلسه نوزدهم این کارگروه “دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موظفند با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به انتشار مدرک فارغ‌التحصیلی دانشجویان با استفاده از امضای الکترونیکی معتبر و بلند مدت اقدام کنند.
 
مرجع : سازمان امور دانشجویان
کد مطلب : ۲۷۶۱۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما