۰

آی‌او‌اس یا اندروید مساله این است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۵
آی‌او‌اس یا اندروید مساله این است
آی‌او‌اس یا اندروید مساله این است

آی‌تی‌من- یکی از چالش‌برانگیزترین بحث‌ها در میان کاربران اندروید و iOS همیشه بر سر این است که کدام سیستم عامل نسبت به دیگری برتری دارد؛ هر دو سیستم عامل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مخصوص خود را دارند؛ اما در برخی بخش‌ها اندروید بر iOS  برتری دارد و بالعکس. کاربران باید بر اساس نیاز و علایقشان سیستم عامل مناسب خود را انتخاب کنند.

اگر از لحاظ قیمتی دارای محدودیت هستید، باید سیستم عامل اندروید را انتخاب کنید؛ زیرا قیمت گوشی‌های اپل از گوشی‌های اندرویدی کمی بالاتر است؛ اما اندروید دارای طیف گسترده‌ای از گوشی‌های مختلف است که با هر سلیقه‌ای متناسب و هماهنگ است. همه چیز به سلیقه و اولویت شما برمی‌گردد. 

 قیمت
اصولا قیمت گوشی‌های اپل از هزار دلار شروع می‌شود و بر این اساس قیمت این مدل گوشی‌ها نیست به گوشی‌های اندرویدی بالاتر است؛ البته باید به این نکته اشاره کنیم که گوشی‌های پرچمدار اندرویدی سامسونگ، هواوی، وان‌پلاس، شیائومی و سایر تولید کنندگان هم دست کمی از گوشی‌های اپل ندارند؛ بنابراین نمی‌توان در رابطه با قیمت خیلی به گوشی‌های اندرویدی رای داد. 

اما از جهت تنوع و انتخاب‌های گسترده‌، هیچ گوشی هوشمندی نمی‌تواند با اندروید رقابت کند؛ چرا که گزینه‌های بسیار متنوع و فراوانی از گوشی‌های باکیفیت و ارزان‌قیمت‌تر از تولیدکنندگان مختلفی وجود دارند که دقیقا کارایی‌های مشابه را دارند.

 برنامه‌ها
در بین برنامه‌هایی که برای اندروید و آیفون ارایه می‌شود، مشخصا تعداد برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که برای اندروید ارایه می‌شوند، بسیار متنوع‌تر از برنامه‌های ارایه شده برای آی‌او‌اس اپل است. 

در حقیقت، اعداد و ارقام بهترین معیار برای قضاوت نیستند؛ زیرا اکثر افراد تنها از برنامه‌های کاربردی و محبوبی که در هر دو سیستم عامل در دسترس‌ هستند استفاده می‌کنند. به طورکلی، iOS یک سیستم عامل سودآورتر برای توسعه‌دهندگان بوده است. بنابراین در ابتدا هدف توسعه برنامه‌های جدیدتر در بازار وجود داشته است؛ اما با توجه به رشد سهم بازار اندروید، این روند در حال تغییر است. در ایالات متحده آمریکا، iOS همچنان پیشتاز بازار است؛ اما برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان به طور روزافزون در هر کجای دیگر ابتدا اندروید را هدف قرار می‌دهند.

تعداد برنامه‌های رایگان موجود در پلی استور از اپ استور بیشتر است؛ اما بهترین بازی‌های موبایل همیشه در سیستم عامل iOS در دسترس بوده است که البته همیشه اینگونه نخواهد ماند. برنده این بخش، سیستم عامل iOS است.

 بازار برنامه‌ها
سازماندهی میلیون‌ها برنامه و بازی بسیار دشوار است و نه گوگل پلی و نه اپ استور این کار را به خوبی انجام نداده‌اند. به طور کلی، فکر می‌کنیم که اپ استور تجربه بهتری را از ارایه و دانلود برنامه‌های موجود، برای شما فراهم می‌کند و همچنین پیشنهادات جذاب‌تری را ارائه می‌دهد. جستجو در پلی استور آسان‌تر است و شما می‌توانید برنامه‌های دلخواه خود را از مروگر وبی که روی رایانه یا لپ تاپ خود دارید نیز دانلود و نصب کنید.

البته قابلیت خریداری برنامه در آیفون با استفاده از Touch ID نیز قابلیت جذابی است؛ اما شما می‌توانید همین کار را در پلی استور موجود در گوشی‌های اندروید با سنسورهای اثر انگشت انجام دهید. پلی استور نیز به دلیل داشتن سیاست بازپرداخت قابل قبول تا دو ساعت پس از خرید برنامه، امتیاز ویژه‌ای در این قسمت کسب می‌کند.

در بازار هر دو سیستم عامل، برنامه‌های مشکوک وجود دارند؛ اما اپل معمولا نسبت به مسدود کردن انواع خاصی از برنامه‌های موجود در اپل استور کمی سختگیرانه‌تر عمل می‌کند. این امر می‌تواند معیار خوبی برای سنجش کیفیت کلی باشد. اپل استور به دلیل ارایه برنامه‌های مفید و قابل استفاده، نسبت به گوگل پلی برتری دارد. برنده این بخش در مقایسه اندروید و iOS می‌تواند سیستم عامل iOS باشد.

 فروشگاه‌های جایگزین برای دانلود
دانلود برنامه در سیستم عامل اندروید بسیار ساده است. در کنار فروشگاه گوگل پلی، فروشگاه‌های دیگری نیز برای دانلود برنامه در اندروید وجود دارند؛ اما دانلود آزاد برنامه از منابع ناشناس می‌تواند شما را در معرض خطر بد افزارها قرار دهد و اکثر افراد نسبت به این موضوع بی‌توجه‌اند.

اما اپل با وجود فروشگاه‌های فرعی مخالف است و تنها فروشگاه معتبر و قابل دانلود آن اپ استور است. پس اگر به دنبال انتخاب‌ها و گزینه‌های گسترده و متنوع‌تری برای دانلود هستید، برنده شما برای انتخاب در این بخش مقایسه اندروید و iOS واضح و آشکار است و آن برنده، سیستم عامل اندروید محسوب می‌شود.

 نقشه 
 Apple Maps  به عنوان سیستم تعیین مسیر جدیدتر، شروع خوبی نداشت؛ اما اکنون پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. ویژگی‌های اصلی این برنامه در هر دو سیستم عامل مشابه است و شما می‌توانید نقشه‌ها را برای استفاده آفلاین دانلود کنید و براساس شرایط ترافیک فعلی، تعیین مسیر کنید و زمان تخمینی رسیدن به مقصد را نیز دریافت کنید. هر دو برنامه به خوبی کار می‌کنند و شما را به جایی که می‌خواهید می‌رسانند. نمایش مسیر دوچرخه‌سواری نیز ویژگی‌ است که تنها از سوی گوگل مپ (Google Maps) ارائه شده است.

به طور کلی، مقیاس و کیفیت گوگل مپ بی‌نظیر است. این برنامه از ویژگی‌های جالبی برخوردار است و عموما نسبت به اپل مپ، جزییات بیشتری را نشان می‌دهد؛ اما دقت آن از یک مکان به مکانی دیگر کمی متفاوت است.

 عمر باتری 
یکی از بزرگ‌ترین شکایات دارندگان گوشی‌های هوشمند، عمر باتری است که موضوع حائز اهمیتی محسوب می‌شود. مقایسه اندروید و iOS در این بخش بسیار دشوار است؛ زیرا هیچ سخت افزار مشترکی میان این دو سیستم عامل وجود ندارد. از این رو می‌توان گفت که iOS برای کسب بیشترین میزان باتری در هر میلی‌آمپرساعت بهینه شده است؛ اما می‌توانید یک دستگاه اندروید با ظرفیت باتری بالاتری خریداری کنید تا از آیفون پیشی بگیرید.

هر دو سیستم عامل اندروید و iOS به شما امکان می‌دهند میزان مصرف باتری خود را مشاهده کنید؛ اما فقط اندروید است که تخمینی از عمر باتری شما را نشان می‌دهد. هر دو سیستم عامل دارای حالت صرفه‌جویی در مصرف میزان باتری هستند که در این حالت با محدود کردن عملکرد، اتصال و سایر ویژگی‌های صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌توانید عمر متوسط باتری خود را توسعه دهید؛ اما چگونگی عملکرد دقیق آن در اندروید قابل تنظیم 
است.

در نهایت با مقایسه کلی اندروید و iOS درمی‌یابیم که عمر باتری گوشی‌های اندروید از آیفون بیشتر است و تقریبا اکثر گوشی‌های اندروید در جعبه خود آداپتور شارژ سریع را دارند. 

با همه موارد گفته شده در بالا، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که کدام سیستم عامل و سخت افزار مناسب شماست. 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۱۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما