۰

زیان ۱۱۰ میلیارد دلاری خودروسازان از کمبود تراشه

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۱
زیان ۱۱۰ میلیارد دلاری خودروسازان از کمبود تراشه
زیان ۱۱۰ میلیارد دلاری خودروسازان از کمبود تراشه

آی‌تی‌من-  شرکت مشاور الیکس پارتنرز هشدار داد کمبود تراشه کامپیوتری در جهان در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار از درآمدهای خودروسازان خواهد کاست.

این شرکت مشاور نیویورکی پیش از این در ماه ژانویه تخمین زده بود به این علت از درآمد خودروسازان ۶۰.۶ میلیارد دلار کاسته خواهد شد و حالا در چشم‌انداز جدید این رقم به شدت افزایش یافته است.

الیکس پارتنرز که قبلاً پیش‌بینی کرده بود ۲.۲ میلیون دستگاه از تولید جهانی کاسته خواهد شد، حالا در گزارش جدید تخمین می‌زند تولید خودروی جهان ۳.۹ میلیون دستگاه افت کند.

در هفته گذشته خودروسازان مهم جهان هشدارهای متعددی در این مورد صادر کردند. فورد و جنرال‌موتورز اعلام کردند کمبود تراشه کامپیوتری امسال میلیاردها دلار از درآمد آنها را از بین خواهد برد. فورد و جنرال‌موتورز به ترتیب ۲.۵ میلیارد دلار و ۱.۵ میلیارد دلار از چشم‌انداز درآمد خود در سال ۲۰۲۱ کاستند.

علیرغم افزایش نسبی تولید تراشه (تولید در ماه ژانویه نسبت به سال قبل ۱۳ درصد جهش کرد) اما دلایل متعددی منجر به افزایش تقاضا و ایجاد کمبود در این بازار شده است.

یکی از علل افزایش تقاضا، روی آوردن بسیاری از خودروسازان به استفاده از تراشه در خودروهای هوشمند و الکتریکی است؛ علاوه بر این پاندمی‌کرونا و در خانه ماندن افراد باعث شده تقاضا برای خرید لپ تاپ و رایانه به شدت افزایش یابد؛ ضمن اینکه استفاده از رایانه برای گیمینگ و ارزهای دیجیتال نیز رو به گسترش است.

علاوه بر اینها، تحریم‌های آمریکا بر ضد چین برخی شرکت‌های چینی را ناچار کرده به خرید و ذخیره‌سازی گسترده تراشه کامپیوتری روی آورند.

این کمبود نه فقط خودروسازان بلکه حتی تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی را هم دچار مشکل جدی کرده است؛ به طوری که تولیدکننده‌های بزرگی مثل اپل، سامسونگ و شیائومی‌برای تولید انبوه محصولات جدیدشان چند ماهی است در انتظار تأمین تراشه معطل مانده‌اند.

این در حالی است که به گفته رییس هیات مدیره آی‌بی‌ام، کمبود تراشه‌های کامپیوتری که صنایع مختلف را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش قیمت‌ها شده، ممکن است تا دو سال تداوم داشته باشد.

به گفته جیم وایتهرست، رییس هیات مدیره آی‌بی‌ام، صنعت  فناوری برای تامین تقاضا در شرایطی که اقتصاد جهان از بحران کرونا رو به خروج است، مشکل خواهد داشت. 

وی افزود: بحران همه‌گیری موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها شد و این موضوع موجب روی‌هم انباشته شدن تقاضا شده است.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۶۳۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما