۰
مدیر عامل حرکت اول اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری «حرکت اول جهانی» روی استارتاپ‌های سوریه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۰
سرمایه‌گذاری «حرکت اول جهانی» روی استارتاپ‌های سوریه
سرمایه‌گذاری «حرکت اول جهانی» روی استارتاپ‌های سوریه

آی‌تی‌من- محمدمهدی عباسخانی، دیروز در نشست خبری حرکت اول که به مناسبت سالگرد تاسیس این شرکت برگزار شد، اعلام کرد که این مجموعه قصد سرمایه‌گذاری در بازار جهانی را بیشتر از پیش دارد.

به گفته وی، این شرکت با تاسیس شرکت «حرکت اول جهانی» در سوریه قصد دارد تا بازار سرمایه‌گذاری بیشتری را در خارج ایران داشته باشد.

او در این‌باره گفت: در حال حاضر روی استارتاپ دیجی شی به مقدار ۶۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کردیم که طبیعتا با توجه به تفاوت نرخ ریال و دلار شاید این ارقام آنچنان به نظر نرسد و در واقع سرمایه‌گذاری‌های خارج ایران ما بیشتر حول محور سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های بذری باشد.» او می‌گوید آنها در ترکیه نیز شرکتی تاسیس کردند تا بازار جهانی را بیشتر رصد کنند و حتی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهانی مشارکت داشته باشند.
حرکت اول که در سال ۹۷ تاسیس شده تاکنون توانسته روی ۹ کسب و کار سرمایه‌گذاری انجام دهد و در 3 کسب و کار سبد سرمایه گذاری خود، سرمایه گذاری مجدد و در ۳ شتابدهنده نیز مشارکت داشته باشد.همچنین با واگذاری سهام همراه اول در فراصندوق ستارگان به حرکت اول، در این صندوق نیز مشارکت داشته و اولین صندوق سرمایه گذار خطر پذیر شرکتی کشور (صندوق کارآفرینان اول) را با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس کرده است.

عباسخانی در ادامه تاکید کرد که آنها می‌خواهند ۹۵۰ میلیارد تومان روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند: طبق برنامه امسال حدودا برنامه داریم به ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تجمعی برسیم و سال آینده هم ۳۵۰ میلیارد سرمایه‌گذاری انجام دهیم و تا پایان سال ۱۴۰۱ به رقم ۹۵۰ میلیارد تومان برسیم.

عباسخانی در پاسخ به این سوال که چقدر حضور یک سرمایه‌گذار خارجی در بازار داخلی را ضروری می‌داند گفت: وجود سرمایه‌گذار خارجی کاملا برای بازار حس می‌شود. در حال حاضر مجموعه‌هایی چون دیجی کالا و اسنپ توانستند با این سرمایه‌گذاران به جایگاه خوبی برسند و فقدان این سرمایه‌گذاران در بازار حس می‌شود. هرچند نباید فراموش کنیم که حضور این سرمایه‌گذاران باید در چارچوب قوانین ایران باشد.

مدیرعامل حرکت اول همچنین در مورد ضرورت ورود استارتاپ‌ها به بورس گفت این مساله از «اوجب واجبات است» و آن را امری حیاتی برای ادامه مسیر رشد و توسعه استارتاپ‌ها خواند: سرمایه‌گذار باید پس از مدتی از تیمی که در آن سرمایه‌گذاری کرده خروج کند و این مساله بدون ورود استارتاپ‌ها به بورس بسیار سخت است.

او همچنین در این نشست تاکید کرد که میزان سرمایه‌گذاری در بازار کشور حتی اگر به دلاری محاسبه نشود بسیار کم است: حتی اگر این ارقام را ریالی در نظر بگیریم باز هم با ارقام بسیار کمی نسبت به دیگر صنایع در بازار سرمایه‌گذاری استارتاپی کشور روبرو هستیم.

عباسخانی با بیان اینکه بخش‌ عمده سرمایه‌گذاری‌های حرکت اول در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام شده است گفت:۹  کسب‌وکار همراه مکانیک، پینتک، جاجیگا، آلا، دیجی‌شی، آدرس، نبض سلامت و نت باکس از جمله شرکت‌هایی هستند که حرکت اول در دو سال اخیر روی آنها سرمایه‌گذاری انجام داده است.

او در مورد صنایع مورد نظر حرکت اول برای سرمایه‌گذاری گفت: تجارت الکترونیکی، سلامت، آموزش، فینتک، اینشورتک، رسانه، گردشگری و پلتفرم‌های حوزه هوش مصنوعی و کلان‌داده و… حوزه‌هایی است که حرکت اول روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.

در ادامه این نشست عباسخانی از همکاری با دانشگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز برای تاسیس مراکز شتابدهی در این دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: دانشگاه شهید بهشتی طرح‌های مربوط به دانشگاه‌های شهر تهران، دانشگاه اصفهان طرح‌های مربوط به مناطق مرکزی کشور و دانشگاه شیراز طرح‌های منطقه جنوبی کشور را پوشش می‌دهد. در یک سال و نیم گذشته ۶۰۰ طرح نوآورانه وارد هاب‌های دانشگاهی حرکت اول شده‌اند. حدود ۳۰ تیم وارد مرحله پیش‌شتابدهی شده‌اند و با ۱۰ تیم قرارداد شتابدهی امضا شده است.

عباسخانی در پاسخ به نگاه منطقه ای حرکت اول در سرمایه گذاری، اعلام کرد علاوه بر هابهای دانشگاهی حرکت اول با امضای تفاهم نامه با پارک‌های علم و فناوری در تلاش است که در شناسایی کسب و کارهای توانمند از این نهادها کمک بگیرد.اولین قدم در این مورد امضای تفاهم نامه با پارک سمنان است.

مدیرعامل حرکت اول در مورد استفاده شرکتهای پرتفوی از زیرساختهای همراه اول، اعلام کرد که همراه اول به مانند کوه طلاست با پتانسیلهای بالا و ما در تلاش هستیم که شرکتهای سرمایه پذیرمان به فراخور نیازشان بتوانند از پتانسیلها استفاده نمایند و تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است به طور مثال قرار گرفتن آچاره در اپلیکیشن همراه من از نتایج این اقدامات است.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۳۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما