۰
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

قلمرو اسلامی‌ را نمی‌توان روی پلتفرم‌های غربی ایجاد کرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۱
قلمرو اسلامی‌ را نمی‌توان روی پلتفرم‌های غربی ایجاد کرد
قلمرو اسلامی‌ را نمی‌توان روی پلتفرم‌های غربی ایجاد کرد

آی‌تی‌من-  ابوالحسن فیروزآبادی در پانزدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی‌با بیان این مطلب افزود: پیشتر قدرتی که باعث می‌شد یک فکر یا اندیشه تثبیت شده و در جامعه در این زمینه اقناع صورت گیرد، قدرت‌های سخت بود اما امروز شاهد فتوحاتی هستیم که بدون جنگ و اعمال قدرت سخت با قدرت نرم از طریق فضای مجازی بدست می‌آیند و اندیشه، افکار و پیروان جدیدی در حال بروز هستند.

وی گفت: در این فضا روی پلتفرم‌ها و محیط‌هایی که توسط غیر مسلمان‌ها ساخته شده مسلمانان می‌توانند افکار خود را عرضه کنند اما به دلیل اینکه این پلتفرم‌ها و این زیست بوم جدید از قواعدی پیروی می‌کند که این قواعد توسط بنیان گذاران و صاحبان فناوری‌ها و سرمایه در این حوزه شکل می‌گیرد یک محیط از پیش تعیین شده است که اگر مسلمانان بخواهند در این فضا فعالیت کنند مجبور به پیروی از قواعد آن هستند. 

فیروزآبادی گفت: قلمرو اسلامی ‌را نمی‌توانیم بر روی پلتفرم‌ها و سرزمین‌های مجازی که غربی‌ها برای ما فراهم کردند ایجاد کنیم، بر همین اساس توصیه می‌کنم تا مسلمانان تلاش کنند تا در فضای مجازی قلمرو سازی بدون تعارض کنند چرا که در صورت تعارض قلمرو به دلیل وابستگی به تعداد کاربر و میزان تعامل آن‌ها برای قدرت محکوم به نابودی خواهد بود.

وی با بیان تحولات فضای مجازی که در طول زمان بسیار کوتاه بیشترین محتوا و اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، افزود: این اطلاعات وسیع قدرت تحلیل و تجزیه را متناسب با میزان ورودی داده برای مخاطب ایجاد نمی‌کند و برهمین اساس ما با دوران نابسامانی و اختلالات فکری روبه‌رو هستیم که در برآوردی که متخصصان این حوزه داشتند بروز و ظهور فرق کوچک منحرف حاصل آن بوده است.

وی برای مقابله با این تهدیدات باتاکید بر ایجاد قلمرو در فضای مجازی گفت: تا زمانی که در فضای مجازی قلمروسازی صورت نگرفته، بر علما و اندیشمندان اسلامی‌است که سواد مسلمین که همان سواد دیجتیالی تعبیر می‌شود را افزایش دهند و آنها را برای استفاده صحیح از این فضا توجیه کنند به نحوی که انسان در فضای کانالیزه بسته قرار نگیرد و بتواند کل جهان را ببیند و قدرت تجزیه و تحلیل مطالب را داشته باشد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان خصوصیت فناوری پایه این زیست بوم و ارایه خدمات و کاربری‌های جدید که مبتنی بر تمدن غربی است، افزود: این خدمات اعجاب و بهت انگیزی در تصویرسازی زندگی بدون اشکال و بهشت گونه در غرب برای مسلمانان ایجاد می‌کند. همین امر باعث هجرت دسته جمعی مسلمانان که در واقع همراه با نوعی خودکشی دسته جمعی به دلیل مسیرهای پرخطر همچون عبور از دریاها برای دسترسی به آن است، خواهد شد.

فیروزآبادی گفت:جوانان مسلمان که قدرت شناخت، تجزیه و تحلیل مطالب را ندارند، بدون سلاح در این جنگ رها شده و تحت فشار سنگین این فضا که مبتنی بر فناوری و پوزیتیویسم غربی و انکار معنویت است قرار گرفته اند، که امید دارم تا پیش از این که لطمات سنگینی متحمل شویم با همت و ایمان مسلمانان و تلاش متفکران و زمامداران این مشکل جامعه اسلامی‌نیز پشت سر گذاشته شود.
کد مطلب : ۲۷۷۴۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما