۰

کمبود تراشه گوشی‌ را گران می‌کند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۳
کمبود تراشه گوشی‌ را گران می‌کند
کمبود تراشه گوشی‌ را گران می‌کند

آی‌تی‌من- در سال گذشته این کمبود تراشه چندان به بازار موبایل ضربه وارد نکرد، اما به تازگی تایید شده است که این موضوع بر ساخت گوشی‌های هوشمند تاثیر گذاشته است. اگر این کمبود تراشه ادامه پیدا کند باعث می‌شود که تعداد گوشی‌های زیادی به بازار عرضه نشود و همچنین قیمت آن‌ها افزایش پیدا کند.

شرکت اپل نیز اعلام کرده است که این کمبود تراشه بر ساخت سری جدید این کمپانی یعنی iPhone 13 نیز تاثیر گذاشته و در سه ماهه آینده میزان تولید گوشی‌های هوشمند این کمپانی کاهش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر علاوه بر تراشه جهانی تعداد دیگر قطعات الکترونیکی که در ماشین‌های هوشمند یا حتی بانکداری هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاهش یافته است.

علاوه بر این موضوع گزارش دیگری نیز منتشر شده است که تایید می‌کند افراد از سال گذشته یعنی ۲۰۲۰ تقاضای بیشتری برای خرید گوشی هوشمند داشته‌اند و این میزان تقاضا در سال جاری افزایش پیدا کرده است. کمپانی‌های بزرگی مانند سامسونگ و اپل تایید کرده‌اند که اگر کمبود تراشه جهانی ادامه پیدا کند دیگر نمی‌توانند نیازهای کاربران خود را در سال آینده برطرف کنند.

این موضوع بدان معنی است که کمبود جهانی تراشه تنها هشدار دهنده یک مشکل بسیار بزرگ بوده و آن هم افزایش تقاضا برای خرید گوشی هوشمند بیش از گذشته است. در حال حاضر کاربران بسیار زیادی از این موضوع با خبر نیستند، اما اگر تمام کاربران و علاقه‌مندان به خرید گوشی هوشمند پرچمدار به این موضوع توجه کنند به احتمال بسیار زیاد به سراغ تعویض گوشی هوشمند خود خواهند رفت.

کاملا طبیعی است که اگر افراد متوجه این موضوع شوند به سرعت برای تعویض دستگاه خود اقدام خواهند کرد و همین موضوع می‌تواند به یک مشکل دیگر تبدیل شود که شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل باید این مشکل را برطرف کنند. اما به دلیل اینکه خبری از تراشه جهانی برای ساخت گوشی هوشمند نیست میزان تقاضا بر عرضه افزایش پیدا می‌کند. به علاوه اگر تعداد دستگاه‌های موجود در بازار کاهش پیدا کند به احتمال بسیار زیاد با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد. سال گذشته اپل یک گوشی هوشمند با نام آیفون 12 معرفی کرد که این دستگاه از تراشه مجهز شده به شبکه ارتباطی 5G پشتیبانی می‌کرد. تراشه 5G  این دستگاه به یک دلیل تبدیل شد تا کاربران بسیاری به خرید این گجت روی بیاورند. شرکت Gartner یک کمپانی تحلیلگر در زمینه فناوری است که گزارش داده در ابتدای سال گذشته افراد بسیار زیادی به خرید گوشی هوشمند روی آوردند، اما این میزان در مدت زمان یک سال ۲۶ درصد افزایش یافته و همچنان تقاضا برای خرید گوشی هوشمند در حال افزایش است.

گفته می‌شود که به صورت میانگین در کشوری مانند آمریکا کاربران هر 3 سال یکبار گوشی هوشمند جدیدی خریداری می‌کنند و حدود یک میلیارد دستگاه به صورت سالانه به بازار جهانی عرضه می‌شود. بر اساس این میزان می‌توان گفت که کاملا عادی است که اگر تعداد قطعات الکترونیکی یا همان تراشه جهانی کاهش پیدا کند دیگر شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند نتوانند همانند گذشته فعالیت کنند.

نگرانی اصلی کمپانی‌های سازنده فعلا مربوط به تراشه جهانی است، اما انتظار می‌رود که این کمبود تراشه به قطعات دیگر نیز سرایت کنند. علاوه بر این موضوع یک گزارش توسط Royal Society of Chemistry منتشر شده است که تایید می‌کند در ۱۰۰ سال آینده شش عنصر کلیدی و مهم که در ساخت گوشی هوشمند نقش دارند از بین خواهند رفت.

در این میان یک کمپانی هلندی به نام Fairphone توانسته توجه افراد را به خود جلب کند. جالب است بدانید این کمپانی به جای اینکه هر ساله گوشی هوشمند جدیدی معرفی کند هر چند سال یکبار یک دستگاه جدید به بازار عرضه می‌کند. این شرکت هلندی بر این اساس فعالیت می‌کند که قصد دارد میان دستگاه‌های عرضه شده تفاوت بسیار مهمی به وجود بیاورد که کاربران مجبور به خرید دستگاه جدید شوند.

این شرکت از سال ۲۰۱۳ تا به امروز تنها ۴ نسخه گوشی هوشمند به بازار عرضه کرده است و بر این باور بوده که حدود ۱۰ درصد از زباله‌های الکترونیکی تولید شده مربوط به گوشی هوشمند است.

به این ترتیب کمپانی مذکور قصد دارد تا میزان زباله‌های الکترونیکی تولید شده را کاهش دهد. به عبارت دیگر طراحان Fairphone از عرضه گوشی هوشمند جدید خودداری می‌کنند مگر اینکه دلیل قابل توجهی برای تولید یک گجت جدید داشته باشند.

برای مثال دستگاه +Fairphone 3 نسبت به نسخه قبلی که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شده دارای ارتقا دوربین قابل توجهی است. این شرکت این موضوع را دلیل اصلی عرضه نسخه جدید اعلام کرده و شاید جالب باشد که بدانید دستگاه قبلی در سال ۲۰۱۶ با نام Fairphone 2 به بازار عرضه شد. به علاوه گجت‌های عرضه شده توسط این کمپانی دارای قطعات قابل تعویض بسیار زیادی هستند که این اجازه را به کاربران می‌دهند به جای پرداخت هزینه بسیار زیاد برای خرید یک دستگاه جدید، قطعات گوشی هوشمند خود را تعویض کنند.

این موضوع نیز بسیار جالب است که کاربران می‌توانند قسمت‌های خاصی از گوشی Fairphone 3 را ارتقا دهند؛ برای مثال با پرداخت ۷۱ دلار این امکان وجود دارد که ماژول دوربین این گجت ارتقا یابد. همچنین کمپانی هلندی از دستگاه‌های خود به مدت پنج سال پشتیبانی نرم افزاری می‌کند و این موضوع بدان معنی است که کاربران می‌توانند جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید را دریافت کنند.

کمپانی‌های دیگری همانند اپل تا حدودی چنین اقدامی را انجام داده‌اند؛ برای مثال این شرکت از یک ربات به نام Daisy استفاده می‌کند که قادر است گوشی‌های شرکت اپل را به سرعت باز کند و قطعات قابل بازیافت آن را از دیگر قطعات جدا کند. شخصی به نام Matthew Cockerill که در گذشته به راه اندازی شرکت Fairphone کمک کرده است اعلام کرد که پروژه بسیاری برای بازیافت گجت‌های ساخته شده وجود دارد، اما اگر کاربران مدت زمان بیشتری از گوشی هوشمند یا دیگر گجت‌ها استفاده کنند دیگر نیازی به بازیافت نیست.

در زمان تولید گوشی‌های هوشمند حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد از آلاینده‌ها تولید می‌شود و این میزان بسیار زیاد است. بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفتند که آداپتور را از جعبه دستگاه حذف کنند. این موضوع توانست تا حدودی جلوی تولید آلاینده‌ها را بگیرد، اما دستگاه‌های جدیدی مانند iPhone 13 دیگر قادر نیستند که از شارژرهای قدیمی استفاده کنند و افراد مجبور هستند که آداپتور جدیدی خریداری کنند.
حتی ربات اپل یعنی Daisy نیز نمی‌تواند جلوی تولید آلاینده‌ها را بگیرد؛ زیرا میزان دستگاه‌هایی که این ربات سالانه با آن‌ها سر و کار دارد بسیار کم‌تر از تعداد گوشی‌های هوشمند تولید شده در سال است. به طور کلی می‌توان گفت که تنها جلوگیری از خرید گوشی هوشمند جدید توسط کاربران، می‌تواند باعث شود که این مشکل و همچنین مشکل تعداد تراشه جهانی بر طرف شود.
کد مطلب : ۲۷۷۴۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما