۰
۳ ماه نخست فعالیت «عیسی زارع پور» چگونه گذشت

کُندی تغییر و تحولات مدیریتی در بدنه وزارت ارتباطات

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۵
کُندی تغییر و تحولات مدیریتی در بدنه وزارت ارتباطات
کُندی تغییر و تحولات مدیریتی در بدنه وزارت ارتباطات

آی‌تی‌منعیسی زارع پور از اول شهریورماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم شد و در این مدت در نشست‌ها و جلسات مختلف با مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فعالان بخش خصوصی، وعده‌های متعددی مبنی بر تحقق برنامه‌های ۸ گانه خود و حل مشکلات و معضلات این بخش در ۴ سال آتی مطرح کرد.

در برنامه‌های وزیر ارتباطات چشم انداز رسیدن به «ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در افق ۱۴۰۴ در ۸ موضوع مهم شامل حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی، دولت هوشمند و تحول دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی، تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات، شتابدهی رشد صنعت فضایی و خدمات پستی دسته‌بندی شده است.اما با این حال به نظر می‌رسد هنوز برای تحقق این شعار، برنامه‌های عملیاتی آغاز نشده است. چرا که روند تغییر و تحولات مدیریتی در این وزارتخانه با کندی همراه است و همچنان سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات با مدیران دولت دوازدهم اداره می‌شوند؛ این مساله سبب شده که در این سازمان‌ها رویکرد گذشته به همراه عدم پاسخگویی و ارایه گزارش عملکرد شفاف دنبال شود.شواهد نشان می‌دهد که روند اجرایی اقدامات و تکالیفی که هر یک از معاونت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برعهده دارند با تأخیر همراه است و در مدت ۳ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در وزارت ارتباطات، اقدام شاخصی در این بخش دیده نشده و هنوز فعالیت‌های اجرایی در این وزارتخانه کلید نخورده است.این در حالی است که به طور قطع تحقق ۸ محور مورد تاکید وزیر ارتباطات، نیاز به عزم جدی و کار شبانه روزی در ۴ سال پیش رو دارد و استفاده از هر ساعت و هر روز برای اجرایی شدن این اهداف، ارزشمند است.

 تغییرات مدیریتی بدون توجه به اولویت‌ها
روند تغییرات مدیریتی در بدنه وزارت ارتباطات بدون توجه به اولویت‌ها و به کندی در حال طی شدن است. به نحوی که وزیر ارتباطات در هفته‌های نخست ورود به وزارت ارتباطات در احکامی‌جداگانه رییس کل حراست، معاون توسعه سرمایه انسانی و مشاور فرهنگی و رسانه‌ای این وزارتخانه را منصوب کرد.

پس از آن نیز در هفته گذشته برای رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی این وزارتخانه احکام جداگانه‌ای صادر شد.

با این وجود هنوز سازمان‌های کلیدی مانند تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فضایی ایران، شرکت پست، معاونت نوآوری و فناوری، معاونت امور مجلس، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی‌و امثال اینها با مدیران قبلی اداره می‌شود؛ مدیرانی که پاسخگوی رسانه‌ها نبوده و اطلاع رسانی درباره آخرین وضعیت طرح‌هایی مانند آموزش مجازی و توسعه اقتصاد دیجیتال که در معاونت نوآوری این وزارتخانه دنبال می‌شود، شبکه ملی اطلاعات که یکی از متولیان اصلی آن شرکت ارتباطات زیرساخت است و وضعیت کیفیت خدمات ارتباطی که همچنان مورد نارضایتی کاربران است، شفاف نیست.

برای مثال با گذشت بیش از یک ماه از دستور وزیر به رگولاتوری برای «بررسی سریع» کاهش محسوس کیفیت و سرعت اینترنت و تاکید بر اعلام گزارش عمومی، هنوز رگولاتوری گزارش مشخصی از وضعیت اینترنت اعلام نکرده است. دو روز پیش وزیر ارتباطات بدون اعلام شاخص‌های کیفی و نحوه محاسبه آن و نوع اقدامات انجام شده، گفته است: «داشبوردها نشان می‌دهد پس از اقداماتی که انجام شده هم اکنون مشکل خاصی وجود ندارد به جز در برخی از ساعات شبانه‌روز؛ برای این مواقع به دوستان دستور دادم به شکل ویژه موضوع را بررسی کنند. به طور کلی نگرانی جدی در موضوع اینترنت هم اکنون نداریم.»در همین حال روز گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در گزارشی بدون ارایه جزئیات مشخصی از تغییر شاخص‌های کیفی شبکه، از بهبود وضعیت این شبکه خبر داد و اعلام کرد که کیفیت شبکه اینترنت در حالت نرمال قرار دارد. این در حالی است که افزایش کیفیت اینترنت و کاهش قطع و وصلی‌ها هنوز برای کاربران مشهود نیست. تاکید وزیر ارتباطات بر تسریع روند اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات نیز از دیگر مسائلی است که به دلیل کندی تحولات و عدم اعلام برنامه زمان بندی مشخص، همچنان با ابهام روبرو است. به نحوی که طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات هنوز طرح اجرایی این پروژه را مطابق با سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات ارایه نکرده است.

 وعده‌هایی که با سرعت عمل همخوانی ندارد
در این زمینه میثم سیدصالحی فعال حوزه ارتباطات ثابت در گفتگو با مهر تاکید کرد: وعده‌هایی که آقای وزیر دادند نسبت به سرعت عملشان با هم همخوانی ندارد. به این معنا که دولت در وزارت ارتباطات تغییر نکرده و صرفاً وزیر ارتباطات تغییر کرده است. حالا اگر قصدشان این است که از همین نفرات موجود برای ایجاد آن تحولاتی که قول دادند استفاده کنند لازم است که حتماً شاخص گذاری‌ها مشخص شود و مبتنی بر آن شاخص‌ها ما پیشرفت را ببینیم.وی گفت: الان متأسفانه وزارت ارتباطات در حوزه اطلاع‌رسانی خیلی بسته و در سکوت عمل می‌کند و این باعث شده که فعالان این حوزه سردرگم باشند و همه منتظر هستند که یک اتفاقی بیافتد. هر هفته می‌گذرد و تغییری انجام نمی‌شود.

با این وجود برای رفع لختی و کندی موجود در تحولات این وزارتخانه، پیشنهاد این است که وزیر ارتباطات گزارش عملکرد ۳ ماهه خود را مطابق با برنامه‌های عنوان شده، اعلام کند.

همچنین لزوم سرعت بخشی به تغییر و تحولات مدیریتی در بدنه این وزارتخانه و تغییر در رویکرد اطلاع رسانی سازمان‌های تابعه پیشنهاد می‌شود؛ حتی در صورتی که قرار نیست مدیریت این سازمان‌ها تغییر یابد، هریک از معاونت‌ها و سازمان‌ها ملزم به اعلام عمومی‌لیست برنامه‌های عملیاتی و اجرایی شوند تا مشخص شود که این برنامه‌ها با چه رویکرد و زمان بندی قرار است اجرا شود و در نهایت رسانه‌ها مطابق این برنامه زمان بندی، بتوانند آنها را از مسوولان مطالبه کنند.چرا که به دلیل تغییر نکردن رویکرد اطلاع رسانی در وزارت ارتباطات دولت سیزدهم نسبت به دولت گذشته، مسوولان این وزارتخانه حاضر به پاسخگویی به رسانه‌های رسمی‌از جمله خبرگزاری مهر نیستند؛ در همین حال رسانه‌های رسمی‌و تخصصی همچنان در نشست‌ها و جلسات وزیر ارتباطات حضور ندارند و این شبهه ایجاد می‌شود که عیسی زارع پور نیز اعتقادی به رسانه نداشته و شاید انتشار اخبار از طریق سایت روابط عمومی‌این وزارتخانه بدون پاسخگویی به رسانه‌ها، برایش کفایت می‌کند.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۷۵۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما