۰
از سوی شرکت خدمات انفورماتیک

پایلوت رمزپول بانک مرکزی آماده شد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۱۴
پایلوت رمزپول بانک مرکزی آماده شد
پایلوت رمزپول بانک مرکزی آماده شد
 
آی‌تی‌من- سید ابوطالب نجفی با اشاره به اینکه کشور چین در حدود 8 سال بررسی و تحقیق در خصوص رمزپول را در دستور کار قرار داد، افزود: مساله پروژه رمزپول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسک‌ها را نیز درنظر بگیریم که این مساله نیازمند مطالعات سنگین است.
 
نجفی با بیان اینکه 55 کشور روی مدل مفهومی‌(Proof of concept) و پایلوت رمزپول بانک مرکزی کار می‌کنند و این موضوع هنوز آنچنان که باید توسعه نیافته است، خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی هم سندی در این خصوص تدوین شده و ما پلتفرم آن را به وجود آورده ایم که به نظر می‌رسد این پروژه سال آینده به بلوغ می‌رسد.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: علاوه بر این شرکت و بانک مرکزی، بانک‌ها نیز باید در این زمینه فعال شوند؛ چرا که آنها لایه دوم این فرآیند محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: انتشار رمزپول توسط بانک مرکزی انجام می‌شود اما بانک مرکزی با جامعه و مشتریان بانکی طرف نیست و بانک‌ها به عنوان لایه میانی باید شروع به مشارکت کرده و با ایجاد کیف پول، به مشتریان سرویس دهند.
 
نجفی با اشاره به اینکه در ماههای پایانی سال با فشار تراکنش‌های صنعت بانکی مواجه هستیم و باید آن را مدیریت کنیم، افزود: در دو ماه پایانی سال حدود 35 درصد به تعداد تراکنش‌ها افزوده می‌شود و باید سرویس‌ها را از نظر امنیت، پایداری وع ملیات، مدیریت کنیم. براین اساس اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک همچنین در خصوص لزوم نوآوری در صنعت بانکی کشور و نقش این شرکت در حمایت از حرکت‌های نوآورانه اظهار داشت: بانک‌ها باید به نوآوری در صنعت بانکی توجه ویژه ای داشته باشند و آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که بازیگران بزرگی وارد حوزه مالی و بانکی شده‌اند و قطعا این بازیگران سهم زیادی از این بازار را در اختیار خواهند گرفت.
 
وی با اشاره به ورود شرکت‌هایی مانند گوگل، اپل و وی چت به حوزه پرداخت، افزود: پیش بینی این است که این شرکت‌ها در آینده خیلی نزدیک به عنوان بازیگران بزرگ حوزه فین تک، سهم بانک‌ها را به سمت خود سوق دهند.
 
نجفی با بیان اینکه در ایران هم این اتفاق در شرف وقوع است به ذکر مثال‌هایی در خصوص فعالیت شرکت‌هایی مانند اسنپ و دیجیکالا در حوزه پرداخت اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرکت‌های پرداختیاری نیز وارد این عرصه شده‌اند و شواهد نشان می‌دهد که روندی که در دنیا در حال وقوع است در ایران با سرعت کمتری رو به شکل گیری است.
 
وی با تاکید بر اینکه فضای بانکی با مفاهیمی‌ از جمله بانکداری باز روبرو است، افزود: این مساله سبب شده تا بانک‌ها مجبور شوند که ارائه سرویس‌های خود را در اختیار شرکت‌های نوپا قرار دهند و شرکت‌های نوپا هم با ترکیب این سرویس‌ها، خدمات جدیدی به جامعه ارائه می‌دهند؛ در نهایت شاهد یک بازی برد- برد خواهیم بود.
 
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تصریح کرد: بانک‌ها باید مراقب باشند که اگر در این راستا همکاری نکرده و فضایی برای استفاده از سرویس‌های نوپا ایجاد نکنند طبیعتا از بازار رقابت عقب افتاده و سهم بازار را از دست می‌دهند.
 
وی گفت: ما نیز در شرکت خدمات انفورماتیک به این نکته توجه ویژه ای داشته ایم که به تنهایی نمی‌توانیم همه فناوری‌ها را در دل خودمان داشته باشیم و رهبر بازار شویم. بنابراین استراتژی‌مان مشارکت با شرکت‌های نوآور و یا پرورش آنها است. برای مثال اخیرا در حوزه‌هایی مانند رایانش ابری با یک شرکت فین تک مشارکت داشته‌ایم.  در حوزه احراز هویت غیر حضوری مبتنی بر هوش مصنوعی نیز مشارکت کرده‌ایم. در کارخانه نوآوری آزادی نیز فضای «آیفینک» را ایجاد کرده‌ایم و با چند استارتاپ دیگر وارد مذاکره شده‌ایم.
 
نجفی با اشاره به حضور شرکت خدمات انفورماتیک در رویداد « تراکنش» تاکید کرد: در این رویداد با اختصاص فضای خاص برای فینتک‌ها و تقبل هزینه‌های آن‌ها، در راستای حمایت از نوآوری و جوانان این مرز و بوم حرکت کرده ایم.
 
وی اظهار داشت: این اقدامات جدید است و به صورت فازبندی جلو می‌رود و زمان می‌برد تا خروجی آنها مشخص است. ما بر این باور هستیم که طبیعتا در حوزه نوآوری، از میان هزاران ایده، چند ایده انگشت شمار دارای خروجی خواهد بود و این طور نیست که تمامی‌ایده‌ها به سودآوری و جذب بازار برسد.
 
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به موانع و چالش‌های پیش روی حرکت‌های نوآورانه در عرصه خدمات مالی و بانکی گفت: به هرحال هر کاری بلوغ خود را می‌طلبد و ما در حوزه رگولیشن هنوز به بلوغ کافی نرسیده ایم. در همین حال در مجموعه گروه انفورماتیک نیز برای برخی مشارکت‌ها، با مراحل نسبتا پیچیده ای مواجه هستیم. در کنار این موارد، برخی قوانین و مقررات کشور هم در این عرصه چالش‌هایی را ایجاد کرده است. با این وجود ما در حال مدیریت این مساله هستیم و تلاشمان این است که جوانان نخبه را در کشور نگه داریم.
 
 
 
کد مطلب : ۲۷۸۰۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما